Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bölünmüş yol
uzunluğunu 28 bin 400 kilometrenin üzerine çıkardıklarını belirterek,
“Araçların şerit ihlalleri ya da hatalı sollama nedeniyle yaşanabilecek
çarpışma riskini ortadan kaldırdık ve yol kusurundan kaynaklanan kaza oranını
neredeyse sıfıra indirdik. Yine bölünmüş yollar sayesinde yılda 21 milyar TL
tasarruf sağladık” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, 8. Ulusal Asfalt Sempozyumu ve Sergisi açılışına katıldı.
“Bizim çocukluğumuzda asfalt yol pek bilinmezdi, yollar ya mıcır ya toprak ya
da şoseydi. Onca uğraş, onca emekle yapılmış yol, bir yağmurla dağılır giderdi”
diyen Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Şimdi çok uzak bir geçmiş gibi
geliyor bize ama çok değil 20-25 yıl öncesine kadar özellikle köy yolları olmak
üzere genel olarak yollarımızın hali böyleydi. Ancak, son 19 yılda halka
hizmeti hakka hizmet olarak gören Ak Parti Hükümetleri ile bu manzaralar lafta
değil gerçekten mazide bıraktı. ‘Yol Medeniyettir’ şiarına sahip çıkan
Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde Türkiye’nin yıllardır
süren ulaşım altyapısı problemini büyük ölçüde çözdük."
REFAHIN BAŞ MİMARI AK PARTİ HÜKÜMETLERİ
Yolla, ulaşım kanalları ile gelen
medeniyetin, dolayısıyla Türkiye’nin refahının baş mimarının AK Parti
hükümetleri olduğunu ifade eden Karaismailoğlu, yolun medeniyet olduğunu ve hiç
şüphesiz ülkelerin ilerlemesinin ve kalkınmasının en önemli göstergelerinden
biri olduğunu kaydetti. İnsanların sosyal, çevresel ve ekonomik ihtiyaçlarına
yönelik talepleri ile birlikte gelişme gösterdiğini belirten Karaismailoğlu,
“Diğer bir yanıyla da bu ihtiyaçların gelişimi için yollar, birer sürükleyici
konumundadır. Bugün Kuşak Yol projesi ile yeniden canlanan İpek Yolu, kıtalar
arası demiryolu ulaşımını artıran Marmaray, İstanbul içerisinde Anadolu ve
Avrupa Yakası arasındaki trafiği kısaltan Avrasya Tüneli, İstanbullu araç
sahiplerini trafik derdinden kurtaran Yavuz Sultan Selim Köprüsü,
İstanbul-İzmir arasındaki seyahat süresini 3,5 saate düşüren, yolu 100
kilometre kısaltan içinde Osmangazi Köprüsü’nün bulunduğu İstanbul-İzmir
otoyolu; hem bölgesel hem de uluslararası ekonomiyi, bu özelliğinin yanında
kültürel hareketliliği de canlandıran, tarihi projelerdir” dedi.
TARİHİ PROJELER SAYESİNDE BÜYÜK EKONOMİK KAZANIM ELDE EDİLİYOR
1915 Çanakkale Köprüsü’nün de
içinde olduğu Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu kısa adıyla
Malkara-Çanakkale Otoyolu’nun da bunlardan biri olduğunu kaydeden Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu;
“Toplam 101 kilometre
uzunluğundaki Malkara Çanakkale Otoyolu, ülkemizin Avrupa yakasını Çanakkale
üzerinden Kuzey Ege’ye bağlayacak olan oldukça önemli bir projedir. Yaklaşık 5
bin 100 personel ve 740 adet iş makinesi ile gece gündüz çalışarak projemizin
18 Mart 2022`den önce hizmete girmesi için yapım çalışmalarını başarıyla
sürdürüyoruz. Bu tarihi projeler sayesinde hem zamandan hem de enerjiden
tasarruf sağlanarak büyük ekonomik kazanım elde edilmektedir. Ulaşım ve altyapı
projeleri, yalnızca teknik projeler, mühendislik çalışmaları değildir. Ulaşım
ve altyapı projeleri, istihdam için, ticaret için, eğitim için, sosyal yaşam
için taşıyıcıdır. Ülkemizin, milletimizin layık olduğu biçimde yaşamasının
önündeki engellerin kaldırılmasıdır.”
YABANCI YATIRIMCILARIN TÜRKİYE’YE DUYDUĞU GÜVENİ BİR KEZ DAHA GÖSTERDİ
Geçen hafta, Yap-İşlet-Devret;
Kamu-Özel Sektör İş Birliği çerçevesinde Antalya Havalimanı’nın kapasite
artırımı projesi ihalesinin yapıldığına işaret eden Karaismailoğlu, “Antalya
Havalimanı ihalesi iyi örnekler arasında yerini alan, yabancı yatırımcıların
Türkiye’ye duyduğu güveni bir kez daha gösterdi. Tüm ulaşım yatırımlarımızla yıllık
13,4 milyar dolarlık tasarruf etmemiz Kamu Özel İş Birliği ya da
Yap-İşlet-Devret gibi modeller ile hayata geçirdiğimiz projelerde ısrarcı
olmamızın bir sonucudur. Ancak, 2003 yılı öncesinde sadece tekerlek dönsün
anlayışıyla yol yapıldığını görüyoruz. Biz kalkınma için yol gerekiyor
dediğimizde, biz Türkiye’nin küresel güç olması için bu projeler gerekiyor
dediğimizde, biz vatandaşlarımızın refahı, istihdamı, ekonomi için bu
yatırımlar gerekiyor dediğimizde, muhalefet ettiklerini unutmadık. Onlara kalsak
bugün ne kalitesiz yollarda yaşanan ölümlü kazaları azaltabilirdik, ne de
ülkemiz Orta Koridor’da lojistik bir süper güç olabilmek için iddia sahibi
olurdu” ifadelerini kullandı.
GENİŞ VE GÜÇLÜ BİR YOL AĞINA SAHİBİZ
Yılların birikimi olan bu
anlayışı yıkmak için iktidar olarak ilk gününden bugününe çok ciddi bir gayret
içerisinde olduklarını ve bu konuda büyük mesafeler kat ettiklerini aktaran
Karaismailoğlu, “Bugün, uluslararası standartlara uygun olarak geliştirilmiş,
sürüş konforu ve trafik güvenliğini azami ölçüde sağlayan, akıllı otoyolların
da yer aldığı geniş ve güçlü bir yol ağına sahibiz. Sürücü ve yolcuların can ve
mal güvenliğini en üst düzeyde sağlandığı ulaşım şebekeleri tesis ediyoruz”
dedi.
ORTALAMA HIZI 40 KİLOMETREDEN 88 KİLOMETREYE YÜKSELTTİK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak, Türkiye’nin ekonomik kalkınmasında, artan refahında, sorumlu olunan 5
sektörün önemine dikkati çeken Karaismailoğlu, bu farkındalıkla AK Parti
hükümetleri boyunca Türkiye’nin ulaşım ve iletişim altyapısına toplamda 1
Trilyon 136 milyar Lira’nın üzerinde yatırım yaptıklarına vurgu yaptı. “Bunun
yaklaşık 695 milyarını ise karayollarına harcadık” diyen Karaismailoğlu, 2003
yılındaki bölünmüş yol uzunluğunu 6 bin 100 kilometreden 28 bin 400
kilometrenin üzerine çıkardıklarını söyledi. Bölünmüş yollar sayesinde
yollardaki ortalama hızı 40 kilometreden 88 kilometreye yükselttiklerini dile
getiren Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Araçların şerit ihlalleri ya da
hatalı sollama nedeniyle yaşanabilecek çarpışma riskini ortadan kaldırdık ve
yol kusurundan kaynaklanan kaza oranını neredeyse sıfıra indirdik.
Sürücülerimizin yolculuk esnasında stresini azaltırken, trafik güvenliğini
artırarak kazalardaki ölüm oranını düşürdük. 2003-2020 yılları arasında araç
sayısı yüzde 170 ve taşıt hareketliliği yüzde 142 düzeyinde artmış olmasına
rağmen, altyapı geliştirme çalışmalarımız sayesinde 100 milyon taşıt-km başına
can kaybını yüzde 81 düzeyinde azalttık. Yine bölünmüş yollar sayesinde yılda 21
milyar TL tasarruf sağladık. Yaklaşık 4,44 milyon ton daha az CO2 emisyonu
gerçekleştirmeye başladık. İş gücündense yaklaşık 315 milyon saat, bir başka
deyişle 12 milyar 965 milyon TL tasarruf ettik” ifadelerini kullandı.
BÖLÜNMÜŞ YOL AĞININ YÜZDE 42’Sİ BSK KAPLAMALI
Bölünmüş yollar ile birlikte
yolların yüksek performanslı, uzun ömürlü ve güvenli olması hususuna da büyük
önem verdiklerini anlatan Karaismailoğlu, 2003-2020 yılları arasında yılda
ortalama 14 bin 20 kilometre asfaltlama çalışması yaptıklarını kaydetti.
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, 2003 yılı öncesi 8 bin kilometre olan BSK
kaplamalı yol uzunluğuna son 19 yılda 20 bin 269 kilometre daha ekleyerek 28
bin 860 kilometreye ulaştırdıklarını dile getirdi. Böylece Karayolları Genel
Müdürlüğü’nün sorumluluğundaki 68 bin 537 kilometre bölünmüş yol ağının yüzde
42’sini BSK kaplamalı duruma getirdiklerinin altını çizen Karaismailoğlu, 2023
yılına kadar da yol ağının 31 bin 478 kilometresinin BSK Kaplamalı olmasını
hedeflediklerini belirtti. Gelişmiş teknolojileri kullanarak son yıllarda inşa
edilen bu yüksek standartlı yolların insanların karayolu ulaşımındaki
beklentilerini en üst noktaya yükselttiğini kaydeden Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bu beklentileri karşılamak amacıyla
yol yapımında yaygın olarak kullanılan mevcut teknolojilerin, AR-GE çalışmaları
ile daha ileri seviyelere taşınması gerektiğini çok iyi biliyoruz. Yüksek
performanslı, uzun ömürlü ve güvenli yolların yapılması hedeflerine paralel
olarak, yol üstyapılarının teşkilinde, farklı iklim, arazi ve çevreye duyarlı,
yapım ve bakım maliyeti düşük asfalt imalatlarının gerçekleştirilmesi büyük
önem taşıyor. Bu ihtiyaçları karşılayabilecek yeni alternatif malzeme ve ürün
geliştirmek için yapılan araştırmalar, asfalt konusunda da kesintisiz
sürdürülmektedir. Son yıllarda giderek yaygınlaşan taş mastik asfalt
uygulamaları var. Gerek dünyada gerekse ülkemizde artan trafik hacmi, aşırı
yükleme, iklim, topoğrafya ve yapım koşullarından gelen olumsuz etkiler
yollarda yorulma, tekerlek izi oluşumu ve ondülasyon gibi kalıcı deformasyonlar
oluşmaktadır. Kalıcı deformasyonlara karşı yüksek dayanım gösteren Taş Mastik
Asfalt kullanımı, kaplamanın performansını ve ömrünü arttırmada son yıllarda
karayollarında yaygın şekilde kullanılmaya başlandı.”
ÇEVREYE DUYARLI, DAHA AZ RİSK TEŞKİL EDEN ASTAR MALZEMELERİ KULLANIMINI
SAĞLADIK
Geleneksel astar malzemelerine
alternatif, çevreye duyarlı ve insan sağlığı için daha az risk teşkil eden
astar malzemelerinin kullanımını sağladıklarını dile getiren Karaismailoğlu,
sözlerini şöyle tamamladı:
“Yüksek performanslı BSK kaplama
türleri ve bitümlü bağlayıcı türlerini Ar-Ge projeleri sonucunda uygulamaya
alıp yaygınlaştırarak yol ömürlerini uzattık, bakım maliyetlerini düşürdük. Hem
yüksek performans hem de ekonomik fayda sağladık. Teknolojik, bilimsel ve
ekonomik gelişmelere bağlı olarak, ülkemizin güvenli, konforlu ve uzun ömürlü
yolların yapılması yönünde talep ve ihtiyaçları gün geçtikçe artıyor.Bu
kapsamda, yolun yapılacağı bölgenin iklim koşullarına ve yolun geometrik
özellikleri ile trafik hacmine uygun bitümlü bağlayıcının kullanılmasına
yönelik olarak BSK bitüm sınıfı seçim haritaları yayınladık ve kullanmaya
başladık. Hızla gelişen ve büyüyen BSK kaplamalı yol ağımızın yapılandırılmış
bir bakım, koruma, onarım, rehabilitasyon sırasını tanımlamak, kalite temeline
dayanan hem mühendislik hem de ekonomik analizlere odaklanarak, ülkemiz
koşullarına özgün Üstyapı Yönetim Sisteminin (ÜYS) geliştirilmesi çalışmalarına
devam ediyoruz. Asfaltın yeniden kullanımı ve geri dönüşümü konusuna da hız
verdik. Kazınmış asfalt ve üstyapı tabakalarının yeniden kullanımı üzerine
AR-GE çalışmalarına yoğun bir şekilde devam ediyoruz. Yapılan tüm bu
uygulamalarla karayolu üstyapılarının performansı ve ömrünü artırırken, iklim
değişikliği etkisinin sınırlandırılması, trafik güvenliğinin iyileştirilmesi ve
çevre kirliliği ve gürültüyü azaltmaya yönelik önemli kazanımlarda elde ettik.”