Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, demiryolu yatırım
payını 2023 yılında yüzde 63,4’e yükselteceklerine vurgu yaparak, raylı sistem
araç ve alt bileşenlerinin en az yüzde 80 oranında yerli ve milli imkanlarla
üretilmesi için çalıştıklarını söyledi. Toplam 313,7 kilometre kent içi raylı
sistemin bakanlık tarafından yapıldığını belirten Karaismailoğlu, “4 ilde
üstlendiğimiz 7 metro projesiyle Türkiye ekonomisine 22 milyar TL katkı
sağladık. Şu anda 6 ilde daha yapımı süren 10 projemiz var. Bu projeler
bittiğinde ekonomimize 10,8 milyar TL katkı sağlamalarının yanı sıra 146 milyon
saat zamandan, 136 bin ton yakıttan tasarruf edeceğiz” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Eurasia Rail Fuarı’nın açılış törenine katıldı. Ulaşım ve
iletişim alanında gerçekleştirilen yatırımlarla çehresi aydınlanan Türkiye’nin
gelecek vizyonunu, 19 senedir, dünyanın nabzını tutarak, teknolojik gelişmeleri
yakından takip ederek şekillendirdiklerini belirten Karaismailoğlu, “2003 yılı
öncesinde neredeyse yarım asır boyunca demiryollarının ihmal edildiğini, çivi
çakılmadığını görüyoruz. Ancak bizim işimiz ihmal edebiyatıyla, şikayetle
uğraşmak değil. Demiryollarını 2003 yılından itibaren devlet politikası olarak
ele aldık ve öncelikli sektör olarak belirledik” dedi.
21-23 Ekim 2020 tarihleri
arasında İstanbul’da düzenlenen “Türk Demiryolu Zirvesi’nde” alınan kararlarla
demiryollarına verilen bu önemi perçinlediklerini kaydeden Karaismailoğlu, Ekim
ayında düzenlenen 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası ile gerek demiryoluna
verilen önemi gerekse ulaştırma ve haberleşme alanındaki vizyonu
güçlendirdiklerini söyledi.
19 YILDA DEMİRYOLLARINA 222 MİLYAR TL YATIRIM YAPTIK
Geleceği sektörün tüm
temsilcileri ile birlikte planladıklarını anlatan Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Asya ve Avrupa arasında köprü
görevi gören ülkemizin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari
avantajlara dönüşebilmesi için demiryollarında yeni bir atılım başlattık.
Demiryolu hatlarımızın limanlara, havaalanlarına, lojistik merkezlere
bağlantısını sağlayarak demiryollarımızı kombine taşımacılığa uygun yeni bir
anlayışla ele aldık. Projelerimizle sadece doğu-batı hattında değil,
kuzey-güney kıyılarımız arasında da demiryolu ulaşımını ekonomiye katkı sağlar
hale getirmeyi planladık. Son 19 yılda demiryollarına adeta bir aslan payını
vererek 222 milyar Lira yatırım yaptık. Cumhuriyetimizin kurucusu Mustafa Kemal
Atatürk’ün; ‘Demiryolları ümran ve refah tevlid eder’ sözüne, Cumhuriyet’in
‘Ana yurdumuzun demir ağlarla örülmesi’ vizyonuna sahip çıkan biz olduk. Bu
vizyonu yine geliştirenler de, Türkiye’nin demiryolu reformunda çevreci,
sürdürülebilir ve karbonsuz bir gelecek inşasını planlamak ve adımlarını atmaya
başlamak da yine bizlere nasip oldu.”
TÜRKİYE, 67 ÜLKENİN MERKEZİ KONUMUNDA
12. Ulaştırma ve Haberleşme
Şûrası kapsamında demiryolu özelinde çizilen çerçeveye de değinen
Karaismailoğlu, Türkiye’nin sadece 4 saatlik uçuş süresiyle, 1 milyar 650
milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayri Safi Milli Hasıla’ya sahip ve 7
trilyon 45 milyar dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin de merkezi konumunda
olduğuna dikkati çekti. “Bu stratejik konumumuzun bize yüklediği misyon ile
ülkemizi; demiryolu başta olmak üzere tüm ulaşım modlarında bölgesel kesişme ve
hub noktası haline getiriyoruz” diyen Karaismailoğlu, hedeflere ulaşmak adına
atılan adımlarda dijitalleşme, çevre, sürdürülebilirlik, karbonsuzlaşma
kavramlarının odağa alındığını dile getirdi. Bu doğrultuda Avrupa'yı 2050
yılında iklim-nötr ilk kıta haline getirmeyi hedefleyen Yeşil Mutabakat’a
yönelik Ulusal Yeşil Mutabakat Eylem Planı’nı da yayınladıklarını anımsatan
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Eylem planı çerçevesinde, sürdürülebilir ve
akıllı taşımacılık, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamaları, demir yolu
taşımacılığının geliştirilmesini hedefliyoruz. AK Parti hükümetlerinin yönetim
ve siyaset anlayışının bir sonucu olan bu atılım sayesinde; yük, veri ve insan
kavramları artık, lojistik, mobilite ve dijitalleşme başlıkları altında ayrı
ayrı değerlendirilmekte; geleceğin ulaştırma ve haberleşme yaklaşımları bu
çerçevede tasarlanmaktadır” diye konuştu.
YOL HARİTASINI BELİRLERKEN KANAAT ÖNDERLERİNE KULAK VERDİK
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip
Erdoğan’ın liderliğinde “Güçlü, Büyük Türkiye” hedefine ulaşmak, Türkiye’nin
adını dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına yazdırmak için çalışmalarını
sürdürdüklerini ifade eden Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Yol haritamızı belirlerken;
öncelikle yerli ve yabancı sektör temsilcileri ile kanaat önderlerine kulak
verdik. Türkiye’nin sadece sınırları içerisinde değil, bölgesinde de etki
alanını geliştirmek için atacağı adımların altyapısını hazırlarken katılımcı
bir yaklaşımdan yana olduk. Bu tabloyu, ‘ortak akıl’ ile tespit ettik. Bin
500’ü aşkın akademisyen, STK temsilcisi, özel sektör temsilcisi ve kamu kurum
ve kuruluşlarındaki arkadaşlarımız, Türkiye’nin sürdürülebilir bir ulaşım ve
haberleşme altyapısına sahip olması için yapılması gerekenleri; Demiryolu başta
olmak üzere Haberleşme, Havayolu, Karayolu ve Denizyolu olmak üzere 5 sektör
özelinde, ‘finans yönetimi, enerji verimliliği, çevresel ve toplumsal
sürdürülebilirlik, yönetişim, insan kıymetleri ve eğitim, kalite ve verimlilik,
emniyet ve güvenlik, teknoloji ve inovasyon ile mevzuat’ başlıkları altında
topladı.
TCDD’Yİ DÜNYANIN EN GÖZDE İŞLETMELERİNDEN BİRİ HALİNE GETİRECEĞİZ.
“Temel Politika Alanları” diye
adlandırılan bu başlıkların, Şûranın odak konuları olan dijitalleşme, mobilite,
lojistik alanlarında ve 5 sektör özelinde, belirlenen 470 hedef ile
somutlaştığını belirten Karaismailoğlu, TCDD için belirlenen dört temel hedefin
olduğunu söyledi. Karaismailoğlu, “Türkiye’nin en güvenilir ulaşım markası ve
Avrupa’nın en fazla yük ve yolcu taşıyan demiryolu markası olacağız. Ekspres
hatlarla Avrupa’nın öncü deneyim ve kültür odaklı turizm hatlarına sahip
olacağız. Müşteri memnuniyetini esas alan modern Müşteri İlişkileri Yönetimi
modelini kuracağız. Hiçbir zaman, hiçbir konuda, hiçbir ulaşım modunda
elimizdekiyle yetinmediğimiz gibi, demiryollarımızda da yetinmeyeceğiz. Bu 4
temel hedefe ulaşacak, ülkemizin en köklü kurumlarından TCDD’yi dünyanın en
gözde işletmelerinden biri hâline getireceğiz” ifadelerini kullandı.
RAYLI SİSTEM ARAÇ VE ALT BİLEŞENLERİNİN EN AZ YÜZDE 80 ORANINDA YERLİ
VE MİLLİ İMKANLARLA ÜRETİLMESİ HEDEFLENİYOR
Demiryolu sektöründe kısa vadede
atılacak adımlara dikkati çeken Karaismailoğlu, hedefleri şöyle sıraladı:
“Milli demiryolu sanayisinin
geliştirilmesi, sektörün ihtiyaç duyduğu Ar-Ge ve teknoloji projelerine
desteklerin artırılması ve TÜBİTAK, Bilimsel Kuruluşlar, özel sektör ve
üniversite iş birlikleriyle hayata geçirilmesi, Lojistik merkezleri, fabrika,
sanayi, OSB ile limanlara iltisak hattı bağlantılarının sağlanması amacıyla
toplam iltisak hattı uzunluğunun 580 km'ye çıkarılması, yolcu memnuniyetini esas
alan, modern müşteri ilişki yönetim modeline kavuşulması, yeni kültür ve turizm
rotalarının oluşturulması, Demiryolu Enerji ve İklim Değişikliği Eylem Planının
hazırlanması ile karbon salınımını azaltacak stratejilerin belirlenmesi ve
hayata geçirilmesi, Lojistik Master Planı dikkate alınarak lojistik merkezlerin
etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması için işletme modellerinin
geliştirilmesi, raylı sistem araç ve alt bileşenlerinin en az yüzde 80 oranında
yerli ve millî imkanlarla üretilmesi, karasal taşımacılık içerisindeki
demiryolu yük taşımacılığı oranının yüzde 11’e çıkarılması için çalışacağız.”
ORTA VADEDE DEMİRYOLU HAT UZUNLUĞU 21 BİN 130 KİLOMETREYE ÇIKARILACAK
Bu adımları, orta vadede hayata
geçirilmesi planlanan adımlarla destekleneceğini anlatan Karaismailoğlu,
böylece demiryollarındaki reformist yaklaşımdaki devamlılığın sağlanacağını
kaydetti. Orta vadeli hedeflere de değinen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, geliştirilen "Millî Sinyal Sistemini"
yaygınlaştırarak marka haline getirilmesi, sinyalli hat oranının yüzde 65'ten
yüzde 90'a yükseltilmesi, TCDD Taşımacılık A.Ş. tarafından taşınan yıllık yük
miktarının 50 milyon tona çıkarılması, TCDD’nin Türkiye'nin en güvenilir ulaşım
markası haline getirilmesi, Demiryolu Enerji ve İklim Değişikliği Eylem
Planı’nın hazırlanması ile karbon salınımını azaltacak stratejilerin
belirlenmesi ve hayata geçirilmesi, demiryolu hat uzunluğunun 21 bin 130
kilometreye çıkarılması ve TCDD’nin Avrupa'nın en fazla yük ve yolcu taşıyan
markası olması için çalışacaklarını söyledi.
DEMİRYOLLARININ YATIRIM PAYINI % 48’E ÇIKARDIK
Uzun vade de belirlenen öncelikli
hedefin demiryolu hat uzunluğunun 28 bin 590 kilometreye çıkarılması olduğunun
altını çizen Karaismailoğlu, 2035 yılına kadar, demiryolundan kaynaklı
emisyonları, 1990 yılına göre en az yüzde 75 oranında azaltılmasının da en
önemli gündemleri arasında olduğunu vurguladı. 2003 sonrasında bin 213
kilometresi YHT olmak üzere toplam 2 bin 115 kilometre yeni hat yaptıklarının
altını çizen Karaismailoğlu, şunları dile getirdi:
“Demiryolu ağımızı 12 bin 803
kilometreye ulaştırdık. 50 yıldır el değmeyen demiryollarının tamamını elden
geçirdik ve yeniledik. Demiryolunda verimliliği ve güvenliği artırmak üzere
sinyalli hatlarımızı yüzde 172; elektrikli hatlarımızı ise yüzde 180 artırdık.
2003 yılında demiryollarının yüzde 33 olan yatırım payını yüzde 48’e çıkardık.
Tabii bununla da yetinmeyecek, demiryolu yatırım payını 2023 yılında yüzde
63,4’e yükselteceğiz. Ülkemizi yarım asırlık hayalimiz olan YHT işletmeciliği
ile tanıştırdık. İlk 2009 yılında hizmete başlayan Ankara-Eskişehir yüksek
hızlı tren hattını sonrasında Ankara-Konya ve Ankara-İstanbul hatları takip
etti. YHT ulaşımını “4 destinasyonda 13 il” ile ülke nüfusunun yüzde 44’üne
ulaştırdık. Bugüne kadar yaklaşık 59 milyon yolcu YHT ile seyahat etti. Hızlı
Tren çalışmalarımızı burada bırakmadık. Yurdumuzun dört bir yanında çok önemli
güzergahlarda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Bu hatlardan, Ankara-Sivas YHT
hattının altyapı yapım çalışmalarında yüzde 95 fiziki ilerleme sağladık.
Balışeyh-Yerköy-Sivas kesiminde yükleme testlerine başladık. Ankara Balışeyh arasında alt yapı çalışmaları
devam ediyor.”
ANKARA-İZMİR HIZLI TREN HATTINDA 13,5 MİLYON YOLCU TAŞINMASI
HEDEFLENİYOR
Yerköy-Kayseri Hızlı Tren
Hattıyla 1,5 milyon Kayserili vatandaşın YHT hattına dahil edileceğini belirten
Karaismailoğlu, “Bir başka önemli projemizde Ankara-İzmir Hızlı Tren hattı.
Altyapı çalışmalarında yüzde 47 fiziksel ilerleme kaydettik. Bu proje ile
Ankara-İzmir arasında 14 saat olan demiryolu seyahat süresini 3,5 saate
düşüreceğiz. Bittiğinde 525 kilometrelik mesafede yılda yaklaşık 13,5 milyon
yolcu ve 90 milyon ton yük taşınmasını hedefliyoruz. Yapım çalışmaları devam
eden Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projemiz de İpek Demir Yolu güzergahının
Avrupa bağlantısını oluşturan en önemli halkalarından birini teşkil ediyor. Bu
projeyle; Halkalı-Kapıkule (Edirne) arası yolcu seyahat süresinin 4 saatten 1
saat 20 dakikaya; yük taşıma süresinin ise 6,5 saatten 2 saat 20 dakikaya düşmesini
hedefliyoruz. Yine yapım çalışmaları başarıyla devam eden
Bursa-Yenişehir-Osmaneli hızlı tren hattı altyapı çalışmalarında yüzde 82
ilerleme sağladık. Üst yapı ihalesini de tamamlayarak hattımızın önünde hiçbir
engel kalmadı” dedi.
KARAMAN–ULUKIŞLA ARASINDA ALTYAPI YAPIM ÇALIŞMALARINDA % 83 FİZİKİ
İLERLEME SAĞLADIK
Konya-Karaman-Ulukışla Hızlı Tren
hattı çalışmaları kapsamında Konya–Karaman arasında son testleri yaptıklarını,
yakın zamanda işletmeye açacaklarını dile getiren Bakan Karaismailoğlu, Karaman–Ulukışla
arasında ise altyapı yapım çalışmalarında yüzde 83 fiziki ilerleme
sağladıklarını vurguladı. Hattın açılmasıyla yaklaşık 6 saat olan Konya-Adana
arasının 2 saat 20 dakikaya düşeceğine dikkati çeken Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Toplam 192 kilometre
uzunluğundaki Aksaotomatik-Ulukışla-Yenice Mersin Hızlı Tren Projesi’ni de dış
finansman yoluyla tamamlayacağız. Üzerinde önemle durduğumuz bir diğer projede
Adapazarı-Gebze-YSS Köprüsü-İstanbul Havalimanı- Halkalı Hızlı Tren Projesi.
Türkiye açısından ekonomik anlamda birden fazla kritik değere sahip Yavuz
Sultan Selim Köprüsü demiryolu ulaşımıyla iki kıtayı birbirine bir kez daha
entegre edecek. Hızlı tren hatlarımızdan yük de taşıyarak üretimdeki lojistik
maliyetleri azaltacağız. Yolcu ve yük taşımacılığını gerçekleştireceğimiz hızlı
tren projelerimizin yanı sıra konvansiyonel hatlarımızda da iyileştirme
çalışmalarımız aralıksız sürdürüyor. Demiryollarımızın yolcu ve yük taşıma
kapasitesini artırıyoruz. Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çalışmaları
kapsamında yük taşımacılığında demiryolunun payını ilk etapta yüzde 5’ten yüzde
10’a çıkarmayı hedefliyoruz. Taşımacılık maliyetlerinin düşürülmesi için
çalışıyoruz.”
PANDEMİYE RAĞMEN DEMİRYOLU İLE YURT İÇİ YÜK TAŞIMALARINDA GERİLEME
OLMADI
2020’de pandemiye rağmen
demiryolu ile yurt içi yük taşımalarında gerileme olmadığının altını çizen
Karaismailoğlu, Türkiye’den geçen ve başta Çin olmak üzere Uzak Doğu ülkelerini
Avrupa Kıtasına bağlayan güzergah olan Orta Koridor’a da dikkati çekti.
“Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın hizmete girmesiyle Çin-Avrupa arasındaki
demiryolu yük trafiğinde Orta Koridor’un etkin olarak kullanılması olanağı
ortaya çıktı” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Bakü-Tiflis-Kars Demir
İpek Yolu üzerinden Çin’den Avrupa’ya giden ve Marmaray’ı kullanarak Avrupa’ya
ulaşan ilk yük treni olarak tarihe geçti. 11 bin 483 kilometrelik Çin-Türkiye
parkuru 12 günde tamamlanıyor. İlerleyen yıllarda kuzey hat olarak belirtilen
Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden Avrupa’ya gerçekleşen yıllık 5 bin blok trenin
yüzde 30’unun geçişini Türkiye’ye kaydırmak için çalışıyoruz. Orta Koridor ve
BTK güzergahından yılda bin 500 blok tren işletmeyi ve Çin-Türkiye arasındaki
toplam 12 günlük seyir süresini 10 güne düşürmeyi hedefliyoruz” diye konuştu.
7 METRO PROJESİYLE TÜRKİYE
EKONOMİSİNE 22 MİLYAR TL KATKI SAĞLADIK
Uluslararası ve ulusal demiryolu
işletmesiyle birlikte aynı zamanda kent içi raylı sistemlere de ciddi
yatırımlar yaptıklarına vurgu yapan Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Bugüne kadar toplam 313,7
kilometre kent içi raylı sistem hattı bakanlığımız tarafından yapıldı. 4 ilde
üstlendiğimiz 7 metro projesiyle Türkiye ekonomisine 22 milyar TL katkı
sağladık. İstanbul, Ankara, Kocaeli ve Antalya’da hayata geçirdiğimiz
metrolarla bugüne kadar yaklaşık 990 milyon yolcu taşıdık. 305 milyon saat
zamandan, 282 bin ton yakıttan tasarruf ettik. Karbon emisyonunda 156 bin ton
azalma sağladık. Şu anda 6 ilde daha yapımı süren 10 projemiz var. Kent içi
raylı sistemlerin ekonomiye ve çevreye katkıları göz ardı edemeyeceğimiz
boyutlarda. Bu projeler bittiğinde ekonomimize 10,8 milyar TL katkı
sağlamalarının yanı sıra 146 milyon saat zamandan, 136 bin ton yakıttan
tasarruf edeceğiz. İstanbul’da Marmaray, Ankara’da Başkentray, İzmir’de İZBAN,
Konya’da KONYARAY vatandaşlarımıza hizmet veriyor. Gaziantep’te GAZİRAY projesi
devam ediyor. İstanbul’un kent içi raylı sistem şebekesinin önemli bir kısmını
Bakanlığımız üstlendi. 103.3 kilometrenin yapımına devam ediyoruz.”
Saatte 120 km ile “Türkiye’nin en
Hızlı Metrosu” unvanına sahip olacak 37,5 kilometrelik Beşiktaş (Gayrettepe)-
Kağıthane-Eyüp-İstanbul Havalimanı Metrosu’nda yaklaşık yüzde 95 fiziki
ilerleme kaydettiklerini dile getiren Karaismailoğlu, Kağıthane-Havalimanı
arasının 2022 yılı ilk çeyreğinde, Gayrettepe-Kağıthane arasının ise 2022 yılı
ikinci çeyreği itibarıyla işletmeye açılmasının planlandığını anlattı.
Bir diğer hattın da 31,5
kilometrelik Küçükçekmece (Halkalı)-Başakşehir-Arnavutköy-İstanbul Havalimanı
Metrosu olduğunu kaydeden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Tünel işimizin yüzde 71’ini
tamamladık. Projenin tamamını da 2022 yılı sonunda bitirmeyi planlıyoruz.
İstanbul’un bir başka uluslararası havalimanındaki Sabiha Gökçen-Pendik
Kaynarca Metrosu ile burayı da metro hatlarına entegre ediyoruz.
Kadıköy-Kartal-Kaynarca Raylı Sistem Hattı’nı 7,4 kilometre uzunluktaki bu
hatla Sabiha Gökçen Havalimanı’na bağlayacağız. Yüzde 87 fiziki gerçekleşme
kaydettik. Bu projemizi de 2022 yılı ilk çeyreğinde bitirmeyi planlıyoruz.
İstanbul’daki bir başka projemiz ise Kirazlı-Başakşehir Hattı’nın doğrudan
Bakırköy İDO ile bağlantısını sağlayacak Bakırköy
(İDO)-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar Kirazlı Metrosu’nun yüzde 60’a yakın
fiziki gerçekleşmesi var. Hattı 2022 sonunda hizmete alacağız. İstanbul
Büyükşehir Belediyesi yapmadığı için devraldığımız; çalışmalarına geçen yıl
başladığımız 6,2 km’lik Başakşehir-Çam ve SakuraŞehir Hastanesi-Kayaşehir
Metrosunu 18 ay gibi kısa bir sürede tamamlamayı hedefliyoruz. Diğer taraftan
İstanbul’a yeni 2 metro hattı daha kazandırıyoruz. Altunizade-Çamlıca-Bosna
Bulvarı Metro Hattı ve Kazlıçeşme–Sirkeci Raylı Sistem ve Yaya Odaklı yeni
nesil ulaşım projelerinde çalışmalara başladık.”
TÜRASAŞ’I ORTA DOĞU'NUN EN BÜYÜK RAYLI SİSTEM ARAÇ ÜRETİCİSİ HALİNE
GETİRDİK
Lojistik faaliyetlerin, üretimin
büyümesi ve gelişmesinde ne kadar etkili olduğunu bildiklerini dile getiren
Karaismailoğlu, bu kapsamda da Türkiye’ye kazandırmayı planladıkları 25
lojistik merkezden; 12’sini işletmeye aldıklarını söyledi. Türkiye’de demiryolu
ulaşım ağını geliştirirken bir diğer hedefin de dünyadaki gelişmeleri takip
etmek ve yeni teknolojilerle donatılmış yerli demiryolu sanayisini geliştirmek
olduğunu belirten Karaismailoğlu, “Bu hedef doğrultusunda devlet eliyle
yapılabilecek her türlü yasal düzenlemeyi tamamladık ve özel sektörümüzün önünü
açtık. Özel sektörümüzün de dünyayı dikkatle takip edip, ülkemizde yeni
gelişmeleri tatbik etmesini istiyoruz” dedi.
Son 19 yılda ciddi bir ulusal
demiryolu endüstrisi oluşturduklarını ifade eden Bakan Karaismailoğlu,
Çankırı’da hızlı tren makasları, Sivas, Sakarya, Afyon, Konya ve Ankara’da
hızlı tren traversleri, Erzincan’da ray bağlantı malzemeleri üreten tesisleri
kurduklarını kaydetti. Karabük, KARDEMİR’de yüksek hızlı tren rayları ve
tekerleklerin üretilmeye başlandığının altını çizen Karaismailoğlu,
“Ülkemizdeki raylı sistem araçlarının farklı bölümlerinin yapıldığı üç
fabrikayı TÜRASAŞ çatısı altında birleştirerek ülkemizdeki raylı sistem üretim
süreçlerinde yeni bir ivme ve sinerji yakaladık. TÜRASAŞ’ı Orta Doğu'nun en
büyük raylı sistem araç üreticisi haline getirdik. Raylı sistemler sektöründe
milli tasarıma sahip ürünler geliştirip, onları dünya pazarına açıp, yüksek
marka değerine kavuşturuyoruz. Dizel ve elektrikli lokomotif, demiryolu bakım
araçları, demiryolu araçlarının modernizasyonları, tren kontrol yönetim
sistemi, vagon ve dizel motor üretimlerine devam ederken aynı zamanda milli
demiryolu araçlarının geliştirilmesi için Ar-Ge çalışmalarını da yürütüyoruz.
Saatte 160 kilometre hıza sahip Milli Elektrikli Tren setinin test süreçlerini
tamamladık. 2022 yılında milli elektrikli lokomotifin seri üretimine
başlayacağız. Milli Tren Setleri üretimi çalışmalarından edinilen tecrübeler
ile 225 km/saat hızında Tren Seti Proje çalışmalarına da başladık. Prototipi
2022 yılında tamamlamayı ve 2023 yılında seri üretimine geçmeyi planlıyoruz. Bu
projelerle birlikte metro, banliyö ve tramvay tasarım ve üretimi dahil olmak
üzere tüm raylı sistem araç üretiminde ülkemiz için önemli bir aşamaya
ulaşacağız” ifadelerini kullandı.
TOPLAM 780 BİN AĞACA EŞDEĞER KARBON EMİSYON TASARRUFU SAĞLADIK
“2035’e kadar yaptığımız
planlamada demiryolu araç ihtiyacımız 17,4 milyar euro, TCDD’nin 2050’ye
kadarki raylı sistem araç ihtiyacı da 15 milyar euroluk bir hacme sahip olacak”
diyen Karaismailoğlu, buna göre üretim planlamalarını yürüttüklerini dile
getirdi. Çevresel fayda oluşturmanın
öncelikli hedeflerinden biri olduğuna vurgu yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Bu amaçla yaptığımız yatırımlarla yıllık toplam; 975 milyon
ton değerinde karbon emisyon, 20 milyon dolar değerinde kağıt, toplam 780 bin
ağaca eşdeğer Karbon Emisyon tasarrufu sağladık. Demiryolları karasal
taşımacılıkta en verimli ulaşım modudur. Demiryolu kullanımının artması ile
daha fazla karbon emisyonu ve yakıt tasarrufu sağlamaktayız. Ülkemizde yolcu ve
yük taşımacılığında demiryolu kullanımını artırarak daha çevreci bir ulaşım ağı
tesis etmeyi hedefliyoruz. Demiryolu yatırımlarımız ile her yıl 770 milyon
dolar tasarruf elde ediyoruz. Tüm ulaşım yatırımlarımızla da 2020 yılında
toplam tasarrufumuz, 13,4 milyar dolara ulaştı” dedi.
Önümüzdeki dönemde
karbonsuzlaşma, otonom ulaşım, evrensel erişim kavramları üzerinde önemli
çalışmalar hayata geçireceklerini anlatan Karaismailoğlu, sözlerini şöyle
tamamladı:
“Biz hedeflerimizi belirledik,
tohumları saçtık, şimdi filizlenmesini, serpilip büyümesini bekliyoruz.
Görüldüğü üzere de sırasıyla bir bir saçtığımız tohumlar filizleniyor.
Projelerimiz bir bir tamamlanıyor. Onları halkımızın hizmetine, yararına
sunuyoruz. Biz iş yapmaya odaklanırız. Onunla da yetinmez daha iyisini, daha
güzelini hedefler ve hayata geçiririz.”