Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) 11. Ulaştırma Bakanları
toplantısının açılışında konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
karayolu, demiryolu, denizcilik, havacılık sektöründe yaşanan gelişmeleri
değerlendirdi. Karaismailoğlu, “EİT ülkelerinin bazılarında da uygulanan PCR
testi uygulaması, aktarma zorunluluğu gibi uygulamaların gözden geçirilmesini
temenni ediyorum. Bu kısıtlayıcı ve ek maliyet getiren önlemler yerine
taşımacılık belgelerinde dijitalleşmeye gidilmesi gibi tedbirlerle uluslararası
ticaretin önünün açılması gerekiyor” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) 11. Ulaştırma Bakanları
toplantısının açılışına online olarak katıldı. EİT Transit Ulaştırma Çerçeve
Anlaşması bağlamında, yıllardır görüşülen en önemli konunun karayolu
taşımacılığından alınan ücretler, kotalar, sürücü vizeleri olduğunu belirten
Karaismailoğlu, “Biz, gerek ikili görüşmelerimizde gerekse tüm çok taraflı
platformlarda taşımacılıktan alınan ücretlerin kaldırılması gerektiğini hep
savunduk. Keza, taşımacılığın daha etkin hale getirilmesi ve bölgesel kalkınma
için ikili ve transit taşımalarda kota uygulamasının kaldırılması gerektiğine
inanıyoruz. Bu çerçevede, ikili ve transit taşımaların serbestleştirilmesi
yönündeki her türlü çalışmayı destekliyoruz” ifadelerini kullandı.
SÜRÜCÜLERE VERİLEN VİZELER KOLAYLAŞTIRILMALI
Sektörde yaşanılan ve kısmen
çözüm sağlanabilen bu kısıtlamalara ek olarak, salgınının ortaya çıkmasıyla
birlikte tüm ülkelerce ilave kısıtlamalara gidildiğini anımsatan
Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Ülkemiz de salgının başında halk
sağlığını korumak amacıyla, uluslararası taşımacılığı etkileyen düzenlemeler
uygulamak durumunda kalmıştır. Gerek ülke ekonomilerinin ayakta kalması gerekse
kovid-19 ile mücadelenin devam edebilmesi için tedarik zincirinin kesintisiz
sürdürülmesi önem arz etmektedir. Halihazırda EİT ülkelerinin bazılarında da
uygulanan PCR testi uygulaması, aktarma zorunluluğu gibi uygulamaların gözden
geçirilmesini temenni ediyorum. Bu kısıtlayıcı ve ek maliyet getiren önlemler
yerine taşımacılık belgelerinde dijitalleşmeye gidilmesi gibi tedbirlerle uluslararası
ticaretin önünün açılması gerektiğini düşünüyorum. EİT eşgüdümünde ve üye
ülkelerin Dışişleri Bakanlıkları ile işbirliği halinde yürütülen sürücülere
verilen vizelerin kolaylaştırılması yönündeki çalışmanın önümüzdeki dönemde
sonuçlandırılmasını umuyorum.”
“İSTANBUL-TAHRAN-İSLAMABAD KARAYOLU KORİDORU” KARAYOLU ULAŞTIRMASINDA
EN ÖNEMLİ BAŞARILARDAN BİRİ
“İstanbul-Tahran-İslamabad
Karayolu Koridoru”nda taşımacılığın başlamasının 2021 yılı karayolu ulaştırması
açısından en önemli başarı olduğunun altını çizen Karaismailoğlu,
“İstanbul-Tahran-İslamabad Karayolu Koridoru’ndaki ilk TIR sevkiyatı 24 Eylül
2021 tarihinde Pakistan’dan yola çıktı. Taşıtların İstanbul'a ulaşması
sonrasında Muratbey Gümrük Müdürlüğü’nde düzenlenen tören ile koridor kamuoyuna
duyuruldu. Ülkemizden alınan dönüş yükleri de başarılı bir şekilde Pakistan'a
ulaştırıldı. Koridorun bölge ülkeleri için hayırlı olmasını diliyorum” diye
konuştu.
ÖNEM KAZANAN “DEMİR” KORİDORLAR BÖLGEMİZİN REFAHINA KATKI SAĞLAYACAK
Konuşmasında demiryolu
taşımacılığına da değinen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Son yıllarda Türkiye olarak
demiryollarına önemli yatırımlar yaptık, yapmaya da devam ediyoruz. Yüksek hızlı tren hatları, Marmaray,
Bakü-Tiflis-Kars gibi büyük yatımlarımız, sadece Türkiye için değil EİT bölgesi
ve kıtalararası bağlantısallığa da hizmet eden projelerdir. Diğer EİT
ülkelerinde de demiryollarına önemli yatırımların yapıldığını memnuniyetle
takip ediyorum ve giderek önem kazanan demir koridorların bölgemizin refahına
katkı sağlayacağına inanıyorum. 2021 yılının demiryollarındaki en önemli
başarılarından biri olarak, ‘İstanbul-Tahran-İslamabad Yük Trenini’ tekrar
işletmeye açtık. Bildiğiniz gibi, ‘İstanbul-Tahran-İslamabad Yük Treni’ 2009
yılında işletmeye alınmış ancak seferler hattın rekabetçi olmaması nedeniyle
durdurulmuştu. 21 Aralık 2021 tarihinde İslamabad’dan yola çıkan trenimiz,
yaklaşık 6 bin kilometrelik parkurunu 13 günde tamamladı. Bizler de Ankara
Garı’nda düzenlediğimiz tören ile trenin tekrar işletmeye açıldığını kamuoyuna
duyurduk. Demiryolu idarelerimizin çalışmaları ile tekrar işletilmeye başlanan
tren için yük çeşitliliğin artırılması, taşıma sürelerinin kısaltılması ve
karşılıklı yük taşınması için çalışmalar devam ediyor. Hattın tüm bölge
ülkeleri için hayırlı olmasını diliyorum.”
TÜRKİYE, DENİZCİ BİR ÜLKEDİR
Denizcilik alanında EİT uhdesinde
yürütülen çalışmaların ana gündem maddesinin deniz bağlantısı olmayan üye
ülkelerin taşımacılık altyapısının güçlendirilmesi olduğuna dikkati çeken
Karaismailoğlu, bugün EİT üyesi 10 ülkeden sadece üçünün (Türkiye, İran,
Pakistan) açık denizlere kıyısı bulunduğunu söyledi. Türkiye’nin, uluslararası
trafiğe açık ve neredeyse tamamı özel sektör tarafından işletilen 194 liman
tesisiyle denizci bir ülke olduğunu dile getiren Karaismailoğlu, “Çin ile
Avrupa arasındaki taşımacılıkta önemli bir rol üstlenen ülkemiz, denize kıyısı
olmayan üye ülkelerin lojistik bağlantılarının güçlendirilmesi adına büyük
fırsatlar sunmaktadır. Trabzon ve Mersin limanlarımız başta olmak üzere tüm
lojistik altyapımızla EİT ülkelerine destek vermekten memnuniyet duymaktayız.
Denizcilik alanındaki işbirliklerimizin ele alındığı ‘Denizcilik İdareleri
Başkanları Toplantısı’nın 6.sı geçtiğimiz Nisan ayında Türkmenistan’ın
başkanlığında çevrim içi olarak gerçekleştirildi. Denizcilik alanındaki tüm
işbirliklerimizin üst seviyede ele alındığı bu platformun düzenli olarak
toplanması gerektiğine inanıyorum” ifadelerini kullandı.
TEDBİRLER VE DESTEKLERLE HAVACILIK SEKTÖRÜNÜN SALGINDAN EN AZ ZARARLA
ATLATMASI YÖNÜNDE ADIMLAR ATTIK
Dünya genelinde salgından en çok
etkilenen sektörün “havacılık” olduğuna vurgu yapan Karaismailoğlu, bugün
dünyadaki birçok havayolu şirketinin uçuşların durması neticesinde iflasın
eşiğine geldiğini söyledi. “Biz, ilk günden bu yana aldığımız tedbirler ve
destekler ile havacılık sektörünün bu süreci en az zararla atlatması yönünde
adımlar attık” diyen Karaismailoğlu, “Hizmet sunduğumuz tüm ulaşım modlarında
olduğu gibi, havacılıkta da bulaş riskinin azaltılmasını teminen iletişim
teknolojilerinin ve dijital çözümlerin kullanımını hızla artırıyoruz. Türkiye
olarak, havacılık sektörünün toparlanmasına yönelik çalışmalarda EİT kapsamında
tecrübe paylaşımına ve işbirliğine hazır olduğumuzu vurgulamak istiyorum. Bu
bağlamda, ‘Sivil Havacılık Çalışma Grubu 1. Toplantısı’ ülkemiz başkanlığında
2020 yılında düzenlenmişti. Toplantının 2.’sini bu yıl içinde düzenleyecek
İran’a teşekkür ediyorum. Birinci toplantı sonrasında, talep eden ülkelere
sivil havacılığın farklı alanlarında eğitim verebileceğimizi belirttik. Bu çerçevede,
Özbekistan sivil havacılık idaresinden yetkililer ‘İnsansız Hava Araçları’,
‘Havalimanlarının Belgelendirilmesi’, ‘Uçuş Operasyonlarının Belgelendirilmesi
ve Uçuş Operasyonlarının Gözetim ve Denetimi’ alanlarında ülkemizden eğitim
talebinde bulundu. Bu konuda arkadaşlarımız irtibat halindeler. Yine diğer
ülkelerden eğitim talebi gelmesi durumunda, imkanlarımız ölçüsünde bu talepleri
karşılamaya hazırız” ifadelerini kullandı.
Geçen hafta düzenlenen EİT
Bölgesel Planlama Konseyi 32. Toplantısı ile 2022 yılı faaliyet takviminin
belirlendiğini anımsatan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
“Önümüzde yapacak çok işimiz var. İnşallah bölgemiz için somut çıktıları olan,
sonuç odaklı çalışmaları hayata geçireceğiz” dedi.