Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 2021 yılında teati
edilen toplam ilave geçiş belgesi sayısının ise 80 bini aştığının altını
çizerek, “Türkiye’nin dünya ile bağlarını güçlendirdik, lojistik bir iddia
kazandık. Kara yolu ulaşım ağımızı altyapı çalışmalarıyla güçlendirdiğimiz gibi
sektörde yaşanan kargaşayı önleyecek, çözüm sunacak yasal düzenlemelere de
büyük önem verdik” dedi.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği
yönetimi ile İstanbul’da bir araya gelen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
“Yurdun her noktasına ekonomik canlılığı, üretimi, istihdamı, eğitimi, sağlığı,
sosyal ve kültürel gelişmeyi taşımamızın yanı sıra ülkemizi uluslararası
arenada lojistik süper güç haline getirdik. Türkiye hem coğrafi konumuyla hem
de tarihi sürekliliğiyle aynı anda bir Avrupa, Asya, Balkan, Kafkas, Ortadoğu,
Akdeniz ve Karadeniz ülkesi. Üç kıtayı birbirine bağlayan ve çok önemli
jeostratejik ve jeopolitik konuma sahip” ifadelerini kullandı.
Türkiye’nin, Asya ve Avrupa
arasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü olduğu gibi Kafkas ülkeleri ve
Rusya’dan Afrika’ya uzanan kuzey güney koridorlarının da tam ortasında olduğunu
belirten Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“4 saatlik uçuş ile 1 milyar 650
milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayri Safi Milli Hasılaya sahip ve 7
trilyon 45 milyar dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin de merkezindeyiz.
Sadece Çin ile Avrupa Birliği arasındaki yıllık ticaret hacmi 700 milyar dolar
seviyelerindedir ve ülkemiz bu dev hacmin en önemli geçiş güzergahıdır. Söz
konusu jeostratejik konumumuzdan hareketle, küresel ve bölgesel şartlar
ışığında, ulaşım ve iletişim stratejilerimizi yeniden tanımlamak ve bu
stratejileri her daim güncel tutmak Türkiye için vazgeçilmezdir.”
KARAYOLU TAŞIMACILIĞI, EKONOMİMİZİN OMURGASINI TEŞKİL EDEN İTİCİ GÜÇ
Son 19 yıldır bu gerçekten
hareketle, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde, ulaşım ve iletişim
alanındaki yatırımlarla çehresi aydınlanan Türkiye’nin gelecek vizyonu
doğrultusunda çalışmaları yürüttüklerini kaydeden Karaismailoğlu, “Ulaştırma ve
lojistik alanında çağın ve sektörün ihtiyaçlarına uygun gerek alt ve üst yapı
yatırımlarını gerekse yasal düzenlemeleri tamamlayarak sektörümüzün dünyada
daha rekabetçi olması için çalışıyoruz. İthalat ve ihracat faaliyetlerinin
yürütülmesinde önemli paya sahip olan kara yolu taşımacılığı sektörü, her zaman
ekonomimizin omurgasını teşkil eden itici bir güç oldu. Başlı başına bir
ekonomik faaliyet olmanın yanında, diğer bütün sektörleri de doğrudan etkileyen
karayolu taşımacılığı, İmalatçısından ihracatçısına, tek kamyon sahibinden filo
sahibine, lastik tedarikçisinden yedek parça üreticisine, lokantacısına, hasılı
84 milyon insanımıza dokunuyor” şeklinde konuştu.
“Türkiye’yi baştan başa kuşatan konforlu ve emniyetli yollarımızı yaparken aynı zamanda ülkemizin dünya ile bağlarını güçlendirdik, lojistik bir iddia kazandık” diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, dünya ticaret yolları üzerinde hakimiyet ilan edildiğini vurguladı.
KARAYOLLARINA 689,2 MİLYAR TL YATIRIM
Her gün Cumhuriyetin 100. yılı
için konulan hedeflere bir adım daha yaklaşıldığının altını çizen
Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Dünyanın en büyük
ekonomilerinden biri olma yolumuzda en önemli dayanağı, kara yolları
yatırımlarımızın oluşturacağına yürekten inanıyorum. Biliyoruz ki kara yolu
taşımacılığında yaşanan her bir sorunun çözümü, ülkemiz ihracatına ve
istihdamına önemli katkılar sağlıyor. Kara yollarında fiziki altyapımızı
güçlendirdiğimiz gibi kara yolu taşımacılık sektörünü düzenleyecek yasal
altyapı çalışmalarına da büyük önem verdik. 19 yılda ülkemizin ulaşım ve
iletişim altyapısına 1 trilyon 119 milyar liranın üzerinde yatırım yaptık ve
bunun 689,2 milyar lirasını yani yüzde 62sini kara yollarımızın gelişmesine
harcadık. Yatırımlarımız sayesinde hem doğu-batı koridorlarında hem de
kuzey-güney akslarında altyapı ve üstyapı problemlerini büyük ölçüde çözdük.”
BÖLÜNMÜŞ YOL AĞINI 28 BİN 339 KİLOMETREYE ÇIKARDIK
2003 yılı öncesi mevcut 6 bin 101
kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağını 28 bin 339 kilometreye
çıkardıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, otoyol uzunluğunu da 3 bin 532
kilometreye ulaştırdıklarını kaydetti.
Kara yollarında yapılan
yatırımlar hakkında bilgi veren Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Osmangazi
Köprüsü’nün dahil olduğu İstanbul-İzmir Otoyolu’nu, Yavuz Sultan Selim
Köprüsü’nün içinde olduğu Kuzey Marmara Otoyolu’nu, Ankara-Niğde Otoyolu’nu ve
Menemen Çandarlı Otoyollarını bitirdik. Ankara-Niğde Otoyolu’nu tamamlayarak
Edirne’den Şanlıurfa’ya bin 230 kilometre uzunluğunda kesintisiz otoyol
bağlantısı tesis ettik. Aydın-Denizli Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu
Nakkaş-Başakşehir Kesimi ve 1915 Çanakkale Köprüsü’nün de dahil olduğu
Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu’nda 309 kilometre otoyol yapım
çalışmalarımız da devam etmektedir. Yakıttan tasarruf etmek, çevreye daha az
zarar veren alternatifleri oluşturmak, ekonomik canlılığı ve lojistik
hareketliliği tesis etmek adına yollarımızı inşa ederken, akıllı ulaşım
sistemlerini yaygınlaştırmak için de çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi.
YASAL DÜZENLEMELERE BÜYÜK ÖNEM VERDİK
“Kara yolu ulaşım ağımızı altyapı
çalışmalarıyla güçlendirdiğimiz gibi sektörde yaşanan kargaşayı önleyecek,
çözüm sunacak yasal düzenlemelere de büyük önem verdik” diyen Karaismailoğlu,
sistemsizliği ortadan kaldırmak, kara yolu taşımacılığını verimli ve
uluslararası alanda rekabetçi gücü yüksek hale getirmek, sektördeki kaliteyi
artırmak için önemli uygulamaları hayata geçirdiklerini belirtti.
Kara yolu altyapı yatırımları ile
eş zamanlı olarak önce Karayolu Taşıma Kanunu ve Mesleki Yeterlilik Yönetmeliği
gibi düzenlemeleri acil olarak yürürlüğe koyduklarını hatırlatan
Karaismailoğlu, mesleki olarak bu işi yapacaklara da nitelik şartları
getirdiklerini kaydetti.
YETKİ BELGESİ ÜCRETLERİNDE YÜZDE 60’A YAKIN İNDİRİM YAPTIK
Birçok işlemi e-Devlet üzerinden
yapma imkanı sunduklarını anlatan Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Böylece hem zamanınızdan ve
emeğinizden hem de maliyetlerinizden tasarrufa fırsat buldunuz. 2018 yılında
yeniden yayımlanan Karayolu Taşıma Yönetmeliği ile yetki belgesi ücretlerinde
yüzde 60’a yakın indirim yaptık. Sektörümüzü tam anlamıyla uluslararası
taşımacılık sistemine entegre ettik. Ülkemizin AB’ye üyelik süreci ve dünyadaki
gelişmeleri takiben, kara yolu taşıma piyasasına ve mesleğe giriş koşullarını
belirleyen, Avrupa Birliği mevzuatına uyumlu, kurumsallaşmayı esas alan yeni
düzenlemeleri hayata geçirdik. AB mevzuatına içerik olarak yüzde 95 oranında
uyum sağladık. Böylece, kara yolu taşımacılığı, AB’ye adaylık sürecinde en
hazır sektörlerden biri haline dönüştü. Çalışmalarımız neticesinde; ülkemizin
küresel pazarlara yakınlığı, üretim ve işgücü maliyetlerindeki rekabet
avantajı, uluslararası taşımacılıkta edindiği tecrübe ve sektörün sağlam
kurumsal temeller üzerine oturması, lojistik ve taşımacılık alanındaki ülkemize
önemli faydalar sağladı.”
PANDEMİ SÜRECİNDE HAYAT DURURKEN, TAŞIMACILIK HİÇ DURMADI
Taşımacıların, 70’e yakın ülkeye
kara yolu ile uluslararası taşıma yaptığını bildiren Karaismailoğlu, “Tüm bu
çalışma ve düzenlemelerin günün koşullarına göre ve taşımacıların ihtiyaçları
doğrultusunda revize edilmesi, sektördeki dinamizmin muhafazası açısından son
derece önemli. 2020 yılının başından beri dünyayı etkisi altına alan Kovid-19
salgını nedeniyle neredeyse tüm dünya ekonomilerinde daralmaların görüldüğü bir
dönem yaşadık. Bu daralmanın en başta etkilediği alan hiç şüphesiz taşımacılık
sektörü oldu. İşte bu zor dönemde, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak hayata
geçirdiğimiz düzenlemelerle, tüm taşımacılarımızı destekledik. Pandemi
sürecinde hayat dururken, taşımacılık hiç durmadı” diye konuştu.
YETKİLENDİRİLEN TAŞIT SAYISINDA İSE % 16 ARTIŞ YAŞANDI
Tüm dünyada, konteynır krizi
yaşanırken Türkiye’nin güçlü kara yolu sektörü ile ihracatını sürekli artırmaya
devam ettiğine vurgu yapan Karaismailoğlu, bu zor günlerde dahi, uluslararası
kara yolu taşımacılığının büyüme eğilimde olduğunu belirtti. Uluslararası
taşıma yapmak üzere, yetkilendirilen taşıt sayısında yüzde 16 artış yaşandığına
dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, yapılan çalışmalar hakkında şu
bilgileri verdi:
“Karayolu ile uluslararası ihraç
taşımalarımızda genel olarak yüzde 20 artış var. Almanya, Hollanda, İngiltere
gibi ana ihracat ülkelerimize artış ortalama yüzde 40 oranında. Bazı AB
ülkelerinde ise yüzde 70’e varan artış görülüyor. Kara yolu taşımacılığımızdaki
bu artış karşısında, uluslararası ilişkilerde de yoğun bir dönem yaşıyoruz.
Sorunlar, her düzeyde, karşı ülkedeki muhataplarına iletiliyor. Macaristan
transit geçiş belgesi sayısı 36 binden 130 bine yükseldi. Eylül ayında yapılan
son KUKK Toplantısı ile transitte sınırsız belge alınacağı protokol ile güvence
altına alındı. Azerbaycan tek-tip geçiş belgesi sayısında yıllar sonra artış sağlanmış,
kota 35 binden 46 bine yükseltildi. Azerbaycan geçiş maliyetleri konusu çok
yakından takip ediliyor. İlgili Kanun’un Azerbaycan Meclisi’nden geçmesiyle
birlikte, ücretlerde kayda değer indirim sağlanacak. Özbekistan geçiş belgesi
kotası, kısa süre içerisinde 12 binden 38 bine, ücretsiz belge sayısı Temmuz
ayında yapılan son KUKK Toplantısında yüzde 60 artış ile 10 binden 16 bine
yükseltildi. Eylül ayında yapılan KUKK Toplantısında, Orta Asya ülkelerinden
Kırgızistan ile ikili ve transit taşımaların serbestleştirilmesi kararı alındı.
12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası sırasında, 7 Ekim 2021 tarihinde iki ülke
arasında Mutabakat Zaptı imzalanarak bu süreç resmen başlatıldı. Diğer Orta
Asya ülkelerinde de serbestleştirme olması için görüşmelere devam ediyoruz. Ana
transit ülkelerimiz arasında olan Sırbistan’dan 7 bin, Çekya’dan 6 bin,
Romanya’dan 4 bin ilave belge alındı. Yunanistan’dan ilk defa 3 bin ilave belge
alınmış, son olarak 28 Eylül tarihinde 2 bin taşıtımıza belgesiz geçiş imkanı
sağlandı. 2021 yılında teati edilen toplam ilave geçiş belgesi sayısı ise 80
bini aştı.”
RUSYA’DAN 5 BİN 500 İKİLİ İLAVE BELGE ALINDI
Türkmenistan güzergahının
kapanmasıyla Orta Asya ülkelerine taşımalarda zorluklar yaşandığını aktaran
Karaismailoğlu, bu güzergahın açılması için görüşmeleri sürdürdüklerini
vurguladı. Orta Asya ülkelerine taşımalarda, Rusya-Kazakistan’ın ana güzergah
haline geldiğini anımsatan Karaismailoğlu, bu nedenle her iki ülkeden de normal
kotanın çok üzerinde ilave belge alındığını söyledi. 2021 yılında Rusya’dan
toplam 14 bin 500, Kazakistan’dan ise 5 bini Ro-Ro taşımalarında geçerli 14 bin
transit geçiş belgesi temin edildiğinin altını çizen Karaismailoğlu, yine
Rusya’dan 5 bin 500 ikili ilave belge alınarak, taşımalara büyük kolaylık sağlandığını
belirtti.
Sektördeki sürücü temini
sıkıntısını çözmek için 31 Aralık 2023 tarihine kadar geçerli yaş
kısıtlamasının “69 yaşından gün almamış olmak” şeklinde uzatıldığının altını
çizen Karaismailoğlu, “2021 yılı Mart ayında, Geçiş Belgesi Dağıtım esaslarında
değişiklik yaparak geçiş belgesi sorunu yaşanmayan Bulgaristan, Gürcistan gibi
ülkelere ait belgeler için, taşımacılara Bakanlığımıza başvuruya gerek
kalmaksızın doğrudan dağıtım bürosundan geçiş belgesi alma imkanı sağladık.
Ayrıca, iadesi zorunlu geçiş belgelerini 3 kez iade edemeyen firmalara,
e-Devlet üzerinden iade işlemini yapmaları kaydıyla, 10 günlük belge yasağı
uygulamasını sona erdirdik. Bulgaristan, Romanya ve Belarus için sürücü vizesi
ön başvurularını e-Devlete taşıdık. Yine Hazar geçişlerindeki kontrol ve
izinleri, fiziksel evrak yerine U-Net’e taşıyarak, özellikle Sarp sınır
kapısında yaşanan beklemelerin önüne geçtik” diye konuştu.
Yarın Macaristan’da
gerçekleştirilecek Türk Konseyi Ulaştırma Bakanları Toplantısına
katılacaklarını bildiren Karaismailoğlu, nakliyecilerin şartlarının daha da
iyileştirilmesinin en önemli gündemlerinden biri olacağını söyledi.
12. ULAŞTIRMA VE HABERLEŞME ŞÛRASI
12. Ulaştırma ve Haberleşme
Şûrası’nı, uluslararası katılım ile düzenlediklerini hatırlatan Karaismailoğlu,
sözlerini şöyle tamamladı:
“Kovid-19 sonrası dünyada
ulaşımın iyileştirilmesi, esnekliği ve küresel tedarik zincirlerinin yeni
standartlarının belirlenmesi, kalkınmayı sağlayacak ekonomi ve ulaşım
koridorlarının gelişimi ve ülkelere etkisi gibi önemli konuları ele aldık.
Geleceğe yönelik fırsatları belirledik ve iş birliği olanaklarımızı masaya
yatırdık. Bu verimli çalışmanın sonucu olarak kara yolu taşımacılığı ve
lojistik alanı için belirlediğimiz hedeflerimizi sonuç bildirgesinde ilan
ettik. Kara yolu taşımacılığına yönelik çalışmalarımızın en büyük gayesi;
sizlerin işlerini ve hayatlarını kolaylaştırmaktır. Rekabet gücünüzü
yükseltmek, sorunlarınızı çözmek ve ihtiyaçlarınıza cevap vermek için dün ve
bugün olduğu gibi yarın da yanınızda olacağız. 2003 yılından bugüne; rekabet
gücü yüksek, üç kıtada faaliyet gösteren bir alana dönüştürdüğümüz taşımacılık
sektöründe hizmet atağımız artarak sürecek.”