Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türk Konseyi Ulaştırma
Bakanlarına iş birliği çağrısında bulundu; “Salgın sonrası dönemde dost ve
kardeş ülkelerimiz arasında taşımaları serbestleştirmemiz ve ikili ve transit
karayolu geçiş belgesi kotalarını kaldırmamız gerektiğini düşünüyorum” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Macaristan’da düzenlenen Türk Konseyi Ulaştırma Bakanları 5.
Toplantısında konuşma yaptı. Türk Konseyi ülkelerinin 160 milyonluk genç ve
dinamik nüfusu ve 1,1 trilyon dolar düzeyindeki ekonomik büyüklüğü ile küresel
bir güç olma potansiyeline sahip olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, “Bu büyük
potansiyelin hayata geçirilmesi için iş birliği ve dayanışma iradesiyle ortak
gücümüzü açığa çıkartmalıyız. Zira küresel salgının tüm dünyada olduğu üzere
ülkelerimizde de yol açtığı etkileri ancak yakın ve etkin iş birliğimizle
bertaraf edebiliriz. Eminim ki; Türk dünyası bu sıkıntılı dönemi de güçlenerek
atlatacak ve umuyorum ki ulaştırma ilişkilerimiz en az zararla kaldığı yerden
devam edecektir” ifadelerini kullandı.
KARAYOLU GEÇİŞ BELGELERİNE İHTİYAÇ ARTIYOR
Geride bırakılan yaklaşık iki
yılda, ulaştırma sektörünün eşi görülmemiş bir krizle karşı karşıya kaldığını
kaydeden Karaismailoğlu, üretimdeki daralma ve sınır geçişlerindeki
kısıtlamaların yük taşımacılığında büyük güçlüklere sebep olduğunu belirtti.
Karaismailoğlu, “Salgın önlemleri nedeniyle karayolu taşımacılık
operasyonlarında birtakım kısıtlamalar hala devam etse de son dönemde
ekonominin ve taşımacılık sektörünün salgın koşullarına uyum sağlamasıyla
uluslararası karayolu taşımacılığı pazarında hafif bir toparlanma görüyoruz.
Ancak, üzülerek altını çizmek isterim ki ekonomideki bu toparlanma karşısında
karayolu geçiş belgeleri, oldukça yetersiz kalmaktadır. Geçiş belgelerinde
yaşanan bu sıkıntıların ticaretimizi engellemesine izin vermemeliyiz.
Taşımacılığın ve ticaretin önündeki engelleri kaldırmak ve taşıma maliyetlerini
azaltmak için Türk Konseyi bünyesinde ortak menfaatimize olacak bütüncül bir
yaklaşım benimsemeli ve hayata geçirmeliyiz” diye konuştu.
Türk dünyasına çağrıda bulunan
Karaismailoğlu, “Salgın sonrası dönemde dost ve kardeş ülkelerimiz arasında
taşımaları serbestleştirmemiz ve ikili ve transit karayolu geçiş belgesi
kotalarını kaldırmamız gerektiğini düşünüyorum” dedi.
KOMBİNE TAŞIMACILIK ANLAŞMASI HAYATA GEÇİRİLMELİ
Türk Konseyi bünyesinde
çalışmaları süren taslak Kombine Taşımacılık Anlaşması’nın ivedilikle hayata
geçirilmesi gerektiğinin altını çizen Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Anlaşmayı hayata geçirdiğimizde
kombine taşımacılık operasyonları ve Hazar geçişlerini kayda değer biçimde
teşvik edeceğiz ve hepimizin önem atfettiği Trans-Hazar Doğu-Batı Orta
Koridoru’nun Avrasya taşımalarındaki payını önemli ölçüde artırmış olacağız.
Türk Konseyi ülkeleri arasındaki fiziki bağlantının en önemli ve stratejik
bileşenlerinden olan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu’nun, Türk dünyasının ekonomik
kalkınması ve refahı için ehemmiyeti büyüktür. Salgın sürecinde
İran-Türkmenistan sınırının kapanmasıyla, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattının
önemine bir defa daha şahit olduk. Hat üzerinde 2021 yılının ilk 9 ayında yük
taşımacılığında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 68 artış sağladık.
Orta Koridor üzerinde demiryolu hattından gerçekleştirilen yük taşımalarında
Eylül ayı itibarıyla CIM/SMGS ortak taşıma belgesinin kullanımına başladık.
Ortak taşıma belgesiyle hem zamandan hem de maliyetten tasarruf sağlayarak
koridorun rekabetçiliği için önemli bir adım daha atmış olduk.”
12. Ulaşım ve Haberleşme Şûrası’nda
Azerbaycan ve Gürcistan Bakanlarıyla, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattının daha
etkin kullanımına ilişkin protokol imzaladıklarını hatırlatan Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, protokolün iş birliğinde yeni bir dönüm noktası teşkil
edeceğini ve Orta Koridorun etkinliğini arttıracağını söyledi.
HAZAR GEÇİŞİNİ ETKİN, VERİMLİ VE EKONOMİK HALE GETİRİLMELİYİZ
Orta Koridorun bir diğer önemli
bileşeni olan Hazar geçişinin etkin, verimli ve ekonomik hale getirilmesine de
yoğunlaşılması gerektiğine dikkati çeken Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde
bulundu:
“Lojistik operasyonlarda sorun
teşkil eden yüksek geçiş ücretleri ve düzensiz seferler konularını ortak
çabalarımız ile ivedilikle çözeceğimize ve Hazar geçişlerini arzu ettiğimiz
rekabetçi güzergaha dönüştüreceğimize eminim. Salgın sonrası dönemde de bu
güzergahın etkin kullanımı için Hazar geçişlerinde yaşanan sorunların ortadan
kaldırılması kritik bir öneme sahip ve biz Türkiye olarak, bu çerçevede
atılacak tüm adımlara destek vermeye hazırız.”
“Orta Koridor Karayolu Deneme
Seferi ile Orta Koridor’un fiiliyatta işleyişi ile ilgili önemli bilgiler
edinebileceğimiz kanaatindeyim” diyen Karaismailoğlu, “Büyük önem atfettiğimiz
bu seferin, koridorun karayolu ayağının görünürlüğüne ve tanıtımına önemli
katkılar sağlayacağını değerlendiriyorum. Seferin ilk fırsatta
gerçekleştirilmesi için her türlü desteği verebileceğimizi ifade etmek isterim”
dedi.
Türk Konseyi’ndeki önemli iş
birliklerinden bir tanesinin de Kardeş Limanlar Mutabakat Zaptı olduğunun
altını çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Samsun, Bakü, Aktau ve Kuryk
Limanları arasında tesis edilen Kardeş Limanlar Mutabakat Zaptına
Özbekistan’dan 3 lojistik merkez ve Türkiye’den Mersin Limanı’nın katılımının
gerçekleştirilecek olması bizleri bahtiyar etti” diye belirtti.
ATILMASI GEREKEN ADIMLAR