Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Bakanlığın yürüttüğü
mega projeleri anlattı. Kanal İstanbul'a ilişkin çalışmalarının sürdüğünü
anlatan Karaismailoğlu, “Ana ihale için de görüşmelerimiz, hazırlık
çalışmalarımız devam ediyor” dedi. Kuzey Marmara Otoyolu'nun Türkiye'ye yıllık
faydasının 2,5 milyar lira olduğunun altını çizen Karaismailoğlu, Çanakkale
Köprüsü’nün de 18 Mart 2022’de açılacağını söyledi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, "Türkiye 2023 Zirvesi ve A Para Sohbetleri’nde"
Bakanlığın yatırımları hakkında konuştu.
“Hayatın olduğu her yerde varız”
diyen Karaismailoğlu, “Ulaşabildiğiniz kadar gelişebiliyorsunuz. Dünya ile
iletişiminizi kurabiliyorsunuz. Yük, yolcu, veri ve haberleşme de çağımızın
olmazsa olmazı. Bizler de büyük atılımlar içerisindeyiz, büyük çalışmalar
içerisindeyiz. Haberleşme konusunda devasa yatırımlar var” ifadelerini
kullandı.
Haberleşme deyince akla hemen
5G’nin geldiğini belirten Karaismailoğlu, 5G’ye geçmeden önce fiber optik
altyapısının, fiber altyapısının artırılmasının önemine değindi. Şu anda 440
bin kilometrenin üzerinde fiber altyapısı olduğunu kaydeden Karaismailoğlu, en
önemli amacın 5G’ye yerli ve milli imkanlarla geçmek olduğunu söyledi.
Telekomünikasyon sektöründe yerli ve millilik oranının yüzde 25’lerin üzerine
çıktığını vurgulayan Karaismailoğlu, kısa vadede bu oranın çok çok daha üzerine
çıkartmayı amaçladıklarının altını çizdi.
UYDU YÖNÜNDE DE CİDDİ ÇALIŞMALARIMIZ VAR
Uydu yönünde de çok ciddi
çalışmaların olduğunu anlatan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “2021’in ilk
aylarında TÜRKSAT 5A uydusunu fırlatmıştık. Yine, Haziran ayında da onu devreye
almıştık. Şu an dünyanın üçte birine hizmet veriyor. Şu anda da 5B uydumuzun da
imalatları tamamlandı. Onu da 2022’nin ilk ayında fırlatmayı hedefliyoruz”
dedi.
Yerli ve milli uydu TÜRKSAT 6A
çalışmalarının da Ankara’da yoğun bir şekilde devam ettiğini ifade eden
Karaismailoğlu, “Amacımız 2023’ün ilk aylarında onu da uzaya göndermek. Bunu
gönderdiğimizde biz uzayda bundan sonra kendi uydusuyla temsil edilen ilk 10
ülkeden bir tanesi olacağız. Bunlar önemli ve dünya ölçeğinde büyük işler. Biz,
Anavatan, Mavi Vatan ve Uzay Vatan hiçbirini birbirinden ayırt etmiyoruz.
Uzayda da bizim haklarımızı korumak için yoğun bir çalışmamız var” diye
konuştu.
SON 19 YILDA 30 MİLYAR EUROLUK BİR KAMU-ÖZEL İŞ BİRLİĞİ PROJESİ YAPTIK
AK Parti iktidarının 19. yılı
olduğunu anımsatan Karaismailoğlu, 2002 yılında Türkiye’de 6 bin kilometrelik
bölünmüş yol ağı olduğunu, bunların da güvenli olmayan, kalitesiz yollar
olduğunu söyledi. Sadece karayollarında değil, havayolu ve demiryollarında da
yatırım açığı olduğunu ifade eden Karaismailoğlu, “2002 yılında çok ciddi
altyapı yatırım açığı vardı. Bu büyük altyapı açığını kısa sürede çözmeniz
gerekiyor. Devlet olarak bütçenizde belli. Bu bütçeyle bu projeleri yapma
imkanınız yok” dedi.
Büyük maliyetli projeleri kısa
sürede sadece kamu bütçesiyle yapmanın zor olduğuna vurgu yapan Karaismailoğlu,
bu nedenle çok başarılı bir şekilde uyguladıkları kamu-özel iş birliği
projelerini hayata geçirdiklerini kaydetti. Kamu-özel iş birliği modelini en
başarılı uygulayan ülkelerden biri olduklarını anlatan Ulaştırma ve Altyapı
Bakanı Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
"Son 19 yılda 30 milyar
euroluk bir kamu-özel iş birliği projesi yaptık. Ulaştırma altyapısına 1
trilyon 100 milyar liranın üzerinde bir yatırım yapmışız son 19 yılda. Bunun
yüzde 20'lik kısmı yap-işlet-devrettir, yani kamu-özel iş birliği."
GELECEKTEKİ HAREKETLİLİĞİ DÜŞÜNÜYORUZ
Kuzey Marmara Otoyolu'na da
değinen Karaismailoğlu, Kuzey Marmara Otoyolu'nun 8 milyar dolarlık bir proje
olduğunu hatırlattı. Devletten yatırım sırasında bir kuruş dahi çıkmadığını,
işletme süresindeki masrafların hepsinin işletmeci tarafından karşılandığının
altını çizen Karaismailoğlu, süreç sonunda tüm bakımları tamamlanarak projenin
teslim edildiğini söyledi.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde
işletmecinin görev süresinin 2027'de biteceğine dikkati çeken Karaismailoğlu,
Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli, İzmir
Otoyolu, Osmangazi Köprüsü, Marmaray gibi projeleri devlet aklıyla
planladıklarına vurgu yaptı. Gelecekteki hareketliliği göz önünde bulundurarak
on yıllarca yıl sonrasını düşündüklerini belirten Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, bu projelerin yapılmaması halinde tamamen kilitlenmiş bir
İstanbul’un ortaya çıkacağını söyledi.
KARAİSMAİLOĞLU, “GELECEK KUŞAKLARA BORÇ BIRAKILDIĞI” ELEŞTİRİLERİNE
YANIT VERDİ
Ekonomik değeri bulunmayan bir
alana devletten bir kuruş çıkmadan 200 bin kişinin istihdam edildiği havalimanı
yapıldığını kaydeden Karaismailoğlu, devlete 25 yılda 22 milyar euroluk kira
ödeneceğini açıkladı. “Güvenli ve konforlu yollar sayesinde araç sayısı artsa
da kaza ve can kaybı azaldı” diyen Karaismailoğlu, Kuzey Marmara Otoyolu'nun
Türkiye'ye yıllık faydasının 2,5 milyar lira olduğunun altını çizdi.
Gelecek kuşaklara borç
bırakıldığı eleştirilerine de yanıt veren Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
"Bu projeler yapılmasaydı
altyapı da bu kadar büyüme de olmayacaktı. Yeni nesil, 'bu kadar altyapıyı
nasıl yaparım' planlarını yapacaktı. Biz hazır bir altyapı bırakacağız. Onun
üzerine artık üretimi, turizmi, sanayiyi nasıl geliştirecek, onun planları yapılacak
artık. 30 milyar euroluk (kamu-özel iş birliği) projeleriyle yıllık 15 milyar
TL'lik katkı sağlıyoruz. Zaman, yakıt, çevreden tasarruf direkt faydaları var.
Dolaylı olarak ekonomiye, üretime, istihdama, turizme katkısı var."
ÇANAKKALE KÖPRÜSÜNÜ 18 MART’TA AÇACAĞIZ
Büyük projelerin bir taraftan
üretimi ve istihdamı artırırken diğer taraftan da vatandaşlara konfor
getirdiğinin altını çizen Karaismailoğlu, “Bizim projelerimiz akarsu gibi,
gittikleri yere hareketlilik ve canlılık getiriyor. Aynı zamanda yakıt
tasarrufu, zaman tasarrufu, çevre tasarrufu gibi katkılar da sağlıyor. Bunlar
direkt faydaları. Dolaylı faydaları da üretim, istihdam, turizmdeki gelişmeler.
En önemli yap işlet devret projelerden biri Çanakkale Köprüsü. Çok başarılı bir
şekilde devam ediyor. Çanakkale’de bir abide gibi yükseliyor. İnşallah 18 Mart
2022’de hizmete açacağız. Böyle başarılı, büyük teknolojik işleri ülkemize
kazandırıyoruz. Orta açıklığı 2023 metre ile Cumhuriyetimizin 100’üncü yılına
armağan edeceğimiz, dünyanın orta açıklıklı en büyük köprüsü. Yine çelik ayak
yüksekliği ile 318 metre yüksekliği ile yine çelik ayak üzerindeki en yüksek
köprü. Bunlar çok kıymetli işler. Bunlar ülkemizin bir değeri olacak. Ülkemize
bunlar hizmet edecek” dedi.
ANA İHALE İÇİN GÖRÜŞMELERİMİZ DEVAM EDİYOR
Kanal İstanbul çalışmalarına da
değinen Karaismailoğlu, projeye ilişkin çalışmalarının sürdüğünü söyledi. Şu
anda ulaşım yollarının yapıldığını anlatan Karaismailoğlu, köprü imalatının
başladığını belirtti. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Ana ihale için de
görüşmelerimiz, hazırlık çalışmalarımız devam ediyor. Gecikmesinin tek nedeni,
bunun genel bütçeye herhangi bir yükü olmadan kendi içerisinde, kendi gelirleri
ile bu projeyi yönetmek, yapımını üstlenmek için olağanüstü bir çalışmamız var
şu anda. Genel bütçeye yük olmadan bu projenin üstesinden gelmek için
uğraşıyoruz" ifadelerini kullandı.
“Kocaeli, Bursa, Gaziantep,
Konya, Kayseri’de, önemli büyükşehirlerde Ankara, İzmir’de raylı sistem
yatırımlarımız da bir taraftan devam ediyor” diyen Karaismailoğlu, raylı
sistemlerin maliyetli projeler olduğunu, yoğunluğuna göre Bakanlık olarak
yardımcı olduklarını anlattı.
İstanbul'da raylı sistem
çalışmalarının devam ettiğini kaydeden Karaismailoğlu, İstanbul'da devam eden
103 kilometrelik metro yatırımları bulunduğunu aktardı.
Bunlardan en önemlisinin
Gayrettepe-Havalimanı Metro hattı olduğunu vurgulayan Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, şöyle dedi:
"37,5 kilometre uzunluğunda.
Türkiye'deki en hızlı metro olacak bittiğinde. 120 kilometre hıza sahip. Yerli
sinyalizasyon kullanılacak Türkiye'de ilk defa. Pazartesi günü ilk trenin
testlerine başlıyoruz. Tren yürüteceğiz. Kağıthane'den İstanbul Havalimanı'na
kadar trenle gideceğiz. Onu da önümüzdeki yılın ilk aylarında açmayı
planlıyoruz. Halkalı-İstanbul Havalimanı tarafı da var bunun. Bu da 31,5
kilometre uzunluğunda."