ULAŞTIRMA BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: AKILLI ULAŞIM SİSTEMİ İLE TRAFİK GÜVENLİĞİ EN ÜST SEVİYEYE ÇIKARILDI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bütün karayollarını
Akıllı Ulaşım Sistemi ile inşa ettiklerine dikkati çekerek, “Birçok farklı
Akıllı Ulaşım Sistemi elemanları ile trafik güvenliği en üst seviyeye
çıkarıldı. Kazaların minimum düzeye düşürülmesi sağlandı” dedi. Kuzey Marmara
Otoyolu’nu da Akıllı Ulaşım Sistemi ile inşa ettiklerini belirten
Karaismailoğlu, altyapı yönetiminin Ana Kontrol Merkezi yerleşkesinde 148
personel aracılığıyla 24 saat yapıldığını söyledi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Kuzey Marmara Otoyolu Ana Kontrol Merkezi açılış töreninde
konuştu; “AK Parti hükümetleri olarak 19 yılı alnımızın akıyla geride bıraktık.
Bu verimli süreçte, yerli ve milli üretim üssüne dönüştürdüğümüz ülkemizin,
bugün dünyanın üretim ve lojistik üssü haline geldiğine hep birlikte şahit
oluyoruz” ifadelerini kullandı.
KUZEY MARMARA OTOYOLU ANA KONTROL
MERKEZİ HAYATA GEÇEN EN ÖNEMLİ PROJELERDEN BİRİ
Son yıllarda küresel üretim ve
tedarik zincirinde tüm dünyanın sorun yaşarken Türkiye’nin ardı ardına yeni
yatırımlara sahne olduğunun altını çizen Karaismailoğlu, “Yine tüm dünyada
artan kentli nüfus özellikle istihdam ve altyapı alanında sorunlara neden
olurken, Türkiye ekonomisi planlı altyapı yatırımları ile büyümeye devam
ediyor. Bugün; Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre; 84 milyona yaklaşan
nüfusumuzun yüzde 93’ünün il ve ilçe merkezlerinde yaşadığını görüyoruz. İl ve
ilçe merkezlerindeki nüfus artışı doğal olarak yeni konut projeleri, ulaşım ve
lojistik hizmetleri, etkin sağlık ve eğitim hizmetleri ve benzeri tüm konularda
yeni ihtiyaçları ortaya çıkarıyor. Artan nüfusun hızla değişen ve dijitalleşme
ekseninde yoğunlaşan talepleri, ileri teknolojileri içeren çözüm arayışlarını
da zorunlu kılıyor. Bu noktada bugün hem ülkemizde hem de dünyada birçok şehrin
dijital dönüşüm sürecinden geçerek ve bu hızlı değişime uyum sağlamaya
çalıştığını görüyoruz. Artık yapay zeka, nesnelerin interneti ve 5G gibi
gelişmekte olan teknolojilerin dahi insanlık için olmazsa olmaz altyapılar
olduğuna tanık oluyoruz. Bizim de bu teknolojileri kullanarak Akıllı Ulaşım
Sistemlerini yaygınlaştırmak için çalışmalarımızı hızlandırmamız gerekiyor.
Kuzey Marmara Otoyolu Ana Kontrol Merkezi’nin bu açıdan hayata geçen en önemli
projelerden biri olduğunu memnuniyetle ifade ediyorum” şeklinde konuştu.
“AK Parti hükümetleri ile geçen
19 sene; eğitimden sağlığa, çevre ve şehircilikten yollara tüm alanlarda olduğu
gibi sürüş ve yol güvenliği alanında da çok önemli gelişmelerin kat edildiği
bir dönem oldu” diyen Karaismailoğlu, Türkiye’de ekonomik kalkınma ve refahın
artmasına paralel olarak araç sahipliği ve yollardaki trafik yoğunluğunun kat
ve kat arttığı dönemde trafik kaza oranında da çok önemli düşüş sağlandığını
kaydetti.
YOLLARI BÖLDÜK, GÖNÜLLERİ
BİRLEŞTİRDİK
Karaismailoğlu, “2003-2020
yılları arasında taşıt hareketliliği yüzde 170 düzeyinde artarken, 100 milyon
taşıt-kilometre başına can kaybı yüzde 81 düzeyinde azaldı. Bu başarının
arkasında bilimsel çalışmalar ışığında yapılan doğru yatırımlar vardır. Tüm
projelerimizin, çalışmalarımızın, uygulamalarımızın omurgasını oluşturan ‘önce
insan’ diyen politikalarımız vardır. Öte yandan akademik çalışmalar gösteriyor
ki; insan hatalarının trafik kazalarının oluşmasındaki payı yüzde 90’ların
üzerinde. Bu nedenle birinci amacımız insanların bu hataları yapmasını
önlemektir. Trafik güvenliğinin artırılabilmesi için davranış değişikliklerine
gitmemiz şart. Bu değişikliğin tüm toplumumuzda yaygınlaşmasını sağlamak
zorundayız. Bunun hemen ardından, ikinci amacımız; hatalar olsa dahi insanların
hayatını kaybetmesini engelleyebilecek önlemleri almaktır. İşte bu noktada yine
iktidarımız döneminde çok mesafe kat ettik. Yolları böldük, gönülleri
birleştirdik. Yollarımızı yeniledik; böylece seyahatlerin güvenli, konforlu ve
daha kısa sürede yapılmasını mümkün kıldık. 2003 yılı öncesi mevcut 6 bin 100
kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızı 28 bin 402 kilometreye çıkardık.
Otoyol uzunluğumuzu 3 bin 532 kilometreye ulaştırdık. Köprü ve viyadük
uzunluğumuzu 712 kilometreye çıkardık. 50 kilometre olan toplam tünel
uzunluğumuzu 631 kilometreye yükselttik” ifadelerini kullandı.
ARTIK BÜTÜN YOLLARIMIZI AKILLI
ULAŞIM SİSTEMLERİ İLE İNŞA EDİYORUZ
Trafik güvenliğini artırmak için
başvurulan en önemli tedbirlerden birinin de hiç şüphesiz Akıllı Ulaşım
Sistemleri olduğuna dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Adil Karaismailoğlu,
konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Bu noktada, bilişim
teknolojilerindeki gelişimlere paralel olarak Akıllı Ulaşım Sistemlerini de
hizmete almaya başladık. Akıllı Ulaşım Sistemlerimizle; trafiğin yoğun olduğu
ana akslardan başlamak üzere tüm ülke sathına yayılmış bir yapı oluşturmayı
hedefledik. Hatırlayın lütfen, geçen yıl 16 Aralık tarihinde Ankara-Niğde
Otoyolu’nu Türkiye’nin en akıllı yolu olarak halkımızın hizmetine sunduk;
Edirne’den Şanlıurfa’ya kesintisiz, seyahat süresini kısaltan, karayolu
ulaşımımızın stratejik bir parçasını tamamladık. Orada, bugün açılışını
yaptığımız gibi bir ana kontrol merkezi vasıtasıyla 1,3 milyon metre fiber
optik ağ ve yol boyunca yerleştirilen 500 adet trafik sensörü ile yol güvenliği
en üst seviyede yönetiliyor. Artık bütün yollarımızı Akıllı Ulaşım Sistemleri
ile inşa ediyor; tüm karayolu ağımızda Akıllı Ulaşım Sistemlerini
yaygınlaştırıyoruz. Kuzey Marmara Otoyolu Ana Kontrol Merkezi tam da bu amaca
hizmet eden çok güzel ve doğru bir örnek oldu.”
KUZEY MARMARA OTOYOLU; İSTANBUL
ŞEHİR İÇİ TRAFİĞİNİ VE BOĞAZ GEÇİŞİNİ ÖNEMLİ ÖLÇÜDE RAHATLATTI
Karaismailoğlu, “Bildiğiniz üzere
İstanbul’un batısındaki Kınalı mevkiinden başlayıp, Sakarya ilinin doğusunda
Akyazı ilçesi yakınlarında sona eren Kuzey Marmara Otoyolu; İstanbul şehir içi
trafiğini ve boğaz geçişini önemli ölçüde rahatlattı. Yavuz Sultan Selim
Köprüsü'nün açılmasıyla birlikte Fatih Sultan Mehmet Köprüsü trafiğinde seyahat
süresinde yüzde 42 ye varan kısalma olmuştur. Ulusal ve uluslararası kara
ulaşımı ile nakliye araçlarına kesintisiz, emniyetli ve konforlu bir ulaşım
imkanı sunuldu. ‘Önce insan’ yaklaşımımızın ayrılmaz bir parçası elbette
doğanın, çevrenin korunması, sürdürülebilir, yaşanabilir bir dünyadır. Bu
doğrultuda, otoyolumuzun çevreye katkılarını gururla ifade etmek isterim. Kuzey
Marmara Otoyolu ile zamandan 3 milyar, akaryakıttan 518 milyon olmak üzere
yıllık toplam 3 milyar 518 milyon TL tasarruf sağlanıyor. Ayrıca karbon
emisyonu 198 bin ton azaltılarak trafikten kaynaklanan hava kirliliği ve çevre
sorunlarının ortadan kaldırılmasına da katkı sunuluyor. Projemiz sayesinde elde
edilen karbon salınımındaki düşüş, 16 bin ağacın oksijene dönüştürdüğü
karbondioksit miktarına bedel” dedi.
YOL KULLANICILARININ SORUNLARI
ÇÖZÜME KAVUŞTURULUYOR
“Kuzey Marmara Otoyolu’nun
tamamında; 3,2 milyon metre fiber optik kablo altyapısı, 134 adet değişken
mesaj işareti, 3 bin 46 adet kamera, 36 adet meteoroloji ölçüm istasyonu, 275
adet acil telefon altyapısı ile ücret toplama, olay algılama, trafik güvenliği
ve iletişim ile haberleşme ağı altyapısı bulunmaktadır” diyen Karaismailoğlu,
konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Tüm bu altyapının yönetimi 53
bin 300 metrekare saha üzerine kurulu bu Ana Kontrol Merkezi yerleşkesinde; 24
saat çalışma sistemi ile 148 personel aracılığıyla gerçekleşmektedir. Otoyola
entegre edilen Akıllı Ulaşım Sistemleri sayesinde; otoyol güzergahı boyunca
kurulan tüm kameralar 24 saat takip ediliyor ve yönlendiriliyor. Güzergah
üzerindeki meteoroloji sensörlerinden gelen bilgiler doğrultusunda trafiğin
hava koşullarına göre dinamik bir şekilde idare sağlanıyor. Yine otoyol
güzergahı boyunca, değişken mesaj işaretleri ve değişken trafik işaretleri
görüntülenerek sürücülere, istenen mesajlar, uyarılar yapılabiliyor. Otoyol
güzergahında bulunan trafo merkezlerindeki yüksek gerilim ve jeneratörlerle
kontrol ediliyor. Sis uyarı sistemi, otomatik veya manuel olarak
çalıştırılabiliyor. Sürekli izlenen olay algılama kameraları sayesinde, kaza,
duran araç, yabancı cisim veya trafiği olumsuz etkileyebilecek diğer durumlarda
anında müdahale ediliyor. Günlük trafik devriyelerinin sevk ve idaresi
sağlanıyor. Trafik sensörlerinden gelen bilgiler ile trafik yoğunluğu, ortalama
hız bilgiler takip ediliyor. Otoyol üzerindeki Gişe Kontrol Merkezleri
izleniyor; gerektiğinde sürücülerin geçişleri ile ilgili düzeltici işlemler
yapılabiliyor. Vatandaşlardan gelen talepler alınarak çağrı merkezi vasıtasıyla
yol kullanıcılarının sorunları çözüme kavuşturuluyor” ifadelerini kullandı.
FARKLI AKILLI ULAŞIM SİSTEMİ
ELEMANLARI İLE TRAFİK GÜVENLİĞİ EN ÜST SEVİYEYE ÇIKARILDI
Karaismailoğlu, “Ayrıca
otoyoldaki tünellerin içinde yer alan sistemlerle; sulu yangın söndürme
sistemindeki pompalar, su seviyesi, vana durumları, akış durumu izlenebiliyor.
Lüminans metrelerden gelen bilgiler görüntülenebilirken, aydınlatma kademeleri
de otomatik ya da manuel olarak çalıştırılabiliyor. Tünel içi ve tünel önü DMİ
ve DTİ’ler senaryolara göre otomatik veya manuel olarak kontrol/kumanda
edilebiliyor. Kamu anons sistemi sayesinde sürücüler otomatik veya manuel
olarak bilgilendiriliyor. Acil haberleşme telefonları ile görüşülebilmekte;
kaldırılmaları durumunda ise hangi telefonun kaldırıldığı da
görüntülenebiliyor. Tüm bu uygulamaların yanı sıra birçok farklı Akıllı Ulaşım
Sistemi elemanları ile trafik güvenliği en üst seviyeye çıkarıldı. Kazaların
minimum düzeye düşürülmesi sağlandı” dedi.
AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİNE
YÖNELİK ÇALIŞMALARIMIZLA ÇEVREYE VERİLEN ZARARLARI AZALTMAYI AMAÇLIYORUZ
Ekim ayında 12. Ulaştırma ve
Haberleşme Şûrası’nı uluslararası katılımla düzenlediklerini hatırlatan Bakan
Karaismailoğlu, “Hızla gelişen ve değişen dünyamızı, insan, yük ve data
hareketliliğini ‘Lojistik-Mobilite-Dijitalleşme’ odağında ele aldık. Akıllı
Ulaşım Sistemlerine yönelik çalışmalarımızla; trafik güvenliğini artırmayı,
seyahat sürelerini azaltmayı, mevcut yol kapasitelerinin daha etkin ve daha
verimli kullanılmasını, mobiliteyi yani hareketliliği artırmayı, enerji
verimliliğini yükselterek ülkemizin ekonomisine katkı sağlamayı ve çevreye
verilen zararları azaltmayı amaçlıyoruz. Yine erişilebilirliği merkeze alan,
verimli, sürdürülebilir, akıllı ve entegre hareketliliği sağlamak için
çalışmalarımızda da hız kesmiyoruz. Çalışmaları devam eden ‘Sürdürülebilir ve
Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’ ile 1 Ekim’de yayımlanan
‘Erişilebilir Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı’ bu kapsamda üst düzey
stratejimizi ve yol haritamızı belirlediğimiz iki önemli temel
politikalarımızın metinleridir. Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik
Stratejisi ve Eylem Planı ile Bakanlığımızın mobilite, lojistik, dijitalleşme
vizyonu çerçevesinde, ulaşım sistemlerinin mevcut ve ortaya çıkabilecek
ihtiyaçlara uygun hâle getirilmesine yönelik strateji ve politikalar
geliştirilecek” dedi.
EMNİYETLİ, ÇEVRECİ, TEKNOLOJİK,
YENİLİKÇİ VE YERLİ KAYNAKLARDAN YARARLANAN BİR AKILLI ULAŞIM AĞI KURUYORUZ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Akıllı Ulaşım Sistemleri
Strateji Belgesi kapsamında öncelikli olarak Trafik Kaza Veri Tabanı oluşturuyoruz.
Toplanan ulaşım verilerini araştırma ve yenilikçi uygulamaların geliştirilmesi
için de kullanıyoruz. Birbirini takip eden sinyalize kavşaklarda durmadan sabit
hızda geçişi sağlayan yeşil dalga uygulamalarını yaygınlaştıracağız. Karayolu
Trafik Güvenliği Stratejisi kapsamında ‘Trafikte Sıfır Can Kaybı Yaklaşımı’na
uygun olarak hedefler belirliyoruz. Emniyetli, çevreci, teknolojik, yenilikçi
ve yerli kaynaklardan yararlanan bir akıllı ulaşım ağı kuruyoruz. İnsanın
rolünü azaltan ve yol boyunca araçlara yön, kaza önleme gibi konularda destek
sunan akıllı yolları vatandaşlarımızla buluşturuyoruz. En önemlisi ise akıllı
yollarımız sayesinde vatandaşlarımızın hayatını kurtarıyoruz.”
KUZEY MARMARA OTOYOLU DÜNYA
ÇAPINDA BİR ESERDİR
Kuzey Marmara Otoyolunun her bir
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı için bir gurur vesilesi olduğunu belirten
Karaismailoğlu, “Gençlerimize, çocuklarımıza Türkiye’nin aydınlık yarınlarının
bir nişanesi olarak gösterebileceğimiz dünya çapında bir eserdir. Ülkemizi ve
milletimizi muasır medeniyetler seviyesinin üzerine taşımak için hiçbir engel
tanımayacağımızın ve Türkiye’nin bölgesinde ve dünyada lider ülkelerden biri
olacağı günlerin ne kadar yakın olduğunun ispatı niteliğindedir. İnşa ettiğimiz
bu dev eserin en gurur duyduğumuz yanı da insanı, onun canını, sağlığını ve
huzurunu korumak için mümkün olan tüm imkânların seferber edilmesidir”
ifadelerini kullandı.