Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kurulu’nda bakanlığın yatırımları hakkında konuştu, “2003
yılından bu yana, ulaşım ve iletişim alanında ürettiğimiz projeleri 1 trilyon
136 milyar TL yatırım yaparak hayata geçirdik. Tek gayemiz, büyük ve güçlü
Türkiye. Sığ tartışmalar yerine stratejik bir devlet aklıyla hareket ediyoruz”
dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
2022 Bütçesi, Genel Kurul’da görüşüldü. Genel Kurulda konuşan Karaismailoğlu,
“Hayata geçirdiğimiz yatırımlarla, vatandaşlarımıza sağladığımız hizmetlerle,
bütünsel kalkınmaya sunduğumuz projelerle tek gayemiz; büyük ve güçlü bir
Türkiye’dir. Son 19 yılda, yüzümüzü geleceğe dönerek, aklın ve bilimin ışığında
hep en iyiyi ve en yeniyi hayata geçirdik. İhmal edilen her noktaya temas
ettik. Mevcut olanla yetinmedik, Daima sorguladık, çözüm ürettik, hedef
yükselttik” ifadelerini kullandı.
ÜLKEMİZ, DÜNYA EKONOMİSİNİN OYUN KURUCULARINDAN BİRİ HALİNE GELECEĞİ
TARİHİ BİR DÖNEMEÇTEDİR
Türkiye’nin sadece 4 saatlik uçuş
süresiyle, 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayri Safi
Milli Hasıla’ya sahip ve 7 trilyon 45 milyar dolar ticaret hacmi bulunan 67
ülkenin merkezi konumunda olduğunu belirten Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Bu stratejik konumumuzun bize
yüklediği misyon ile ülkemizi; tüm ulaşım modlarında bölgesel kesişme ve hub
noktası haline getiriyoruz. İnsanımıza iş, aş, eğitim, sosyal ve kültürel
zenginlikler taşıyacak demiryollarını, karayollarını, havalimanlarını, deniz
yapılarını, haberleşme sistemlerini inşa ediyoruz. Marmaray, Nissibi Köprüsü,
Avrasya Tüneli, Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul Havalimanı, Osmangazi Köprüsü,
Van-Hakkari Yolu, Botan Çayı-Beğendik Köprüsü, Kömürhan Köprüsü, Ankara- Niğde
Otoyolu, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu, İzmir-İstanbul Otoyolu, Cizre-Şırnak Yolu
(Cudi Dağı Tünelleri), Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metrosu, Çamlıca Kulesi,
Filyos Limanı, Rize - Artvin Havalimanı, Zarova Köprüsü, İyidere Lojistik
Limanı, Çukurova Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Alacabel Tüneli,
Aydın-Denizli Otoyolu, Ordu - Giresun Havalimanı, 1915 Çanakkale Köprüsü,
Zigana Tüneli gibi dünya çapında yüzlerce eserlerimiz milletimiz için gurur
vesilesidir. Avrasya’nın merkezinde, Yeni İpek Yolu’nun kalbinde yer alan
ülkemiz, ticaretin seyrini belirleyecek bölgesel bir lider olan; hatta onun da
ötesine geçerek, dünya ekonomisinin oyun kurucularından biri haline geleceği
tarihi bir dönemeçtedir.”
SIĞ TARTIŞMALAR YERİNE STRATEJİK BİR DEVLET AKLIYLA HAREKET EDİYORUZ
“Türkiye’nin geleceği için günlük
sığ tartışmalar yerine stratejik bir devlet aklıyla hareket ediyoruz” diyen
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Attığımız her adım bu büyük stratejinin bir
parçasıdır. 4 binden fazla aktif şantiyemizde, 700 binden fazla çalışma
arkadaşımızla vizyonumuzu yansıtan stratejilerimize uygun projeleri üretmeye
devam ediyoruz. Bugünümüz kadar, geleceği de tasarlayan, ülke ekonomisine omuz
veren, insan odaklı, istihdam sağlayan, çevreye duyarlı, bilimsel temellere
dayalı, şeffaflık, katılımcılık ve paylaşımcılık ilkelerini benimseyen,
bölgesel ve küresel entegrasyonu göz ardı etmeyen, kaynaklarımızı verimli
şekilde kullanan, sürdürülebilir çalışmalarla, ulaşım ve lojistik master planı
ışığında belirlediğimiz harita ile kararlılıkla ilerliyoruz. 2003 yılından bu
yana, ulaşım ve iletişim alanında ürettiğimiz projeleri 1 trilyon 136 milyar TL
yatırım yaparak hayata geçirdik” ifadelerini kullandı.
YATIRIMLARIN ÜRETİME 869 MiLYAR DOLARLIK ETKİSİ OLDU
Bu yatırımların Gayri Safi
Yurtiçi Hasılaya 410 milyar dolarlık ve üretime ise 869 milyar dolarlık etkisi
olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, yatırımların toplam istihdama etkisinin
de yıllık ortalama 1 milyon 20 bin kişi olarak gerçekleştiğini söyledi.
Yatırımlar sayesinde Türkiye’nin hem beşeri hem de maddi kaynaklarının verimli
kullanıldığını, sadece 2020 yılında; yakıttan, zamandan, araç bakım ve işletme
maliyetlerinden toplam 14 milyar dolar tasarruf elde edildiğine işaret eden
Karaismailoğlu, “Taşıt hareketliliği yüzde 170 artmasına rağmen, trafik kazalarında
yüzde 82 azalma sağladık. Yatırımlarımız sayesinde her yıl 12 bin 300
vatandaşımızın hayatını kurtardık” dedi.
DEMİRYOLU AĞIMIZI 12 BİN 803 KİLOMETREYE ÇIKARDIK
Konuşmasında demiryolu
yatırımlarına da değinen Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Yarım asrı aşan bir süre ihmal
edilen demiryollarında, demiryolu reformunu başlattık. Yeni hat yapımının yanı
sıra mevcut konvansiyonel hatları da yeniledik. Yerli ve milli sinyalizasyon
projesini uygulamaya geçirdik. Demiryollarında ilk defa tasarımları yerli olan,
demiryolu araçları ve ekipmanları üretmeye başladık. Bin 213 kilometresi YHT
olmak üzere, toplam 2 bin 149 kilometre yeni hat yaptık. Demiryolu ağımızı 12
bin 803 kilometreye çıkardık. Sinyalli hatlarımızı yüzde 172, elektrikli
hatlarımızı yüzde 188 artırdık. Orta Koridor, Pekin’den başlayıp, Türkiye’den
geçerek Avrupa’ya ulaşıyor. Avrupa’dan Marmaray’ı kullanarak, Bakü-Tiflis-Kars
Demir İpek Yolu üzerinden Çin’e giden ihracat trenlerimiz uluslararası ticarette
önemli rol alıyor. Kuzey hat olarak belirtilen Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden
Avrupa’ya gerçekleşen yıllık 5 bin blok trenin yüzde 30’unun geçişini
Türkiye’ye kaydırmak için çalışıyoruz. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolunun
kapasitesini 2024 yılı sonunda 3 milyon yolcuya ve 20 milyon ton yük taşımaya
yükseltmeyi hedefliyoruz. Ulaştırma ve Lojistik Master Planı çalışmaları
kapsamında planladığımız projelerle karasal taşımacılıkta demiryolunun payını
ilk etapta yüzde 5’ten yüzde 11’e çıkarmayı hedefliyoruz. 4 bin 7 kilometre
Hızlı Tren, 357 kilometre konvansiyonel hat olmak üzere toplam 4 bin 364
kilometre hattımızın yapım çalışmalarına devam ediyoruz. Karaman- Konya Hızlı
tren hattını yakın zamanda işletmeye açacağız. Ankara-Sivas, Ankara-İzmir,
Halkalı-Kapıkule, Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin – Adana – Gaziantep, Karaman
– Ulukışla, Aksaray – Ulukışla – Mersin - Yenice Hızlı Tren Hatlarında
çalışmalarımız devam ediyor. Ayrıca, Ankara - Yozgat (Yerköy)-Kayseri Hızlı
Tren Hattımızın ihale çalışmalarının planlamasını tamamladık. Üzerinde önemle
durduğumuz Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı- Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul
Havalimanı- Çatalca-Halkalı Hızlı Tren Projesi var. Türkiye açısından ekonomik
anlamda birden fazla kritik değere sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü demiryolu
ulaşımıyla iki kıtayı birbirine bir kez daha entegre edecek.”
BU BİR SEFERBERLİKTİR
İmalat sektörünün lojistik
maliyetini düşürmek ve ihracatı artırmak için demiryolu yatırımlarına devam
edeceklerini aktaran Karaismailoğlu, bunun bir seferberlik olduğunun altını
çizdi. Yolcu ve yük taşımacılığının birlikte gerçekleştirileceği hızlı tren
projelerinin yanı sıra konvansiyonel hatlarda da iyileştirme çalışmalarını
aralıksız sürdürdüklerini aktaran Bakan Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam
etti:
“Lojistik çalışmalarımız
kapsamında, demiryollarımızı, limanlar ve havalimanlarına bağlıyoruz.
Yatırımlarımızdaki demiryolu payını, yüzde 48’e yükselttik. 2023 yılında da
yüzde 63’e çıkaracağız. Demiryollarında 2021 yılı yük taşıma hedefimiz 36,5
milyon ton. 2023 yılında 50 milyon tonun üzerine çıkacağız. Türkiye, bölgesel
yük taşımacılığında önemli bir ticaret hacmine sahip, bu potansiyeli lojistik
merkezler yaparak daha da artıracağız. Uluslararası ve ulusal demiryolu
işletmesiyle birlikte aynı zamanda Bakanlık olarak, kentlerimizde yüksek
standartlara sahip raylı toplu taşıma sistemleri de kuruyoruz. Bugüne kadar
toplam 313,7 kilometre kent içi raylı sistem hattını tamamlayıp milletimizin
hizmetine sunduk. İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli ve Antalya’da hayata
geçirdiğimiz metrolarla bugüne kadar 990 milyon yolcu taşındı. 305 milyon saat
zamandan, 282 bin ton yakıttan tasarruf ettik. Karbon emisyonunda 156 bin ton
azalma sağladık. Şu anda 6 ilde daha yapımı süren 10 projemiz var. Bu projeler
bittiğinde ekonomimize yılda 11 milyar TL katkı sağlamalarının yanı sıra 146
milyon saat zamandan, 136 bin ton da yakıttan tasarruf edeceğiz.”
İSTANBUL’U BİRİLERİNİN KEYFİNE BIRAKAMAZDIK
“İstanbul’u birilerinin keyfine
bırakamazdık. İstanbul’un kent içi raylı sistem şebekesinin önemli bir kısmını
Bakanlık olarak üstlendik” diyen Karaismailoğlu, “103 kilometre hattın yapımına
devam ediyoruz. İstanbul Havalimanı-Eyüp-Kâğıthane-Gayrettepe-Beşiktaş metro
hattı. Kâğıthane-Havalimanı hattını dört ay sonra, Gayrettepe-Havalimanı
hattını 8 ay sonra açıyoruz.
Küçükçekmece-Halkalı-Arnavutköy-Başakşehir-Havalimanı metro hattını 2022 yılı
sonunda açıyoruz. Hastanenin yolunu yapmayanlar, metrosunu da yapmadılar.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nden devraldığımız metroyu 18 ay gibi rekor bir
zamanda tamamlayarak, 4 ay sonra vatandaşımızın hizmetine açıyoruz.
Kadıköy-Kartal-Tavşantepe metro hattından Sabiha Gökçen Havalimanı’na
uzatmasını 4 ay sonra tamamlıyoruz, hizmete açıyoruz. Bakırköy
Sahil-İncirli-Bahçelievler-Güngören-Bağcılar-Kirazlı metro hattını 2022 yılı
sonunda hizmete açıyoruz. Altunizade-Çamlıca-Ferah Mahallesi-Bosna Bulvarı
hattını 2023 yılında hizmete açıyoruz. Sirkeci-Kazlıçeşme raylı sistem hattını,
yürüme yolları ve bisiklet yollarıyla 2023 yılı içinde hizmete açıyoruz.
Bakanlığımız, şehirlerimizin kent içi ulaşım problemlerini çözme yolunda daha
birçok adım atıyor” ifadelerini kullandı.
2022 YILINDA MİLLİ ELEKTRİKLİ TREN RAYLARDA OLACAK
Ankara’da, Kocaeli’de,
Kayseri’de, Bursa’da Gaziantep’te raylı sistem çalışmalarını sürdürdüklerini
aktaran Karaismailoğlu, şunları dile getirdi:
“Ülkemizdeki raylı sistem
araçlarının farklı bölümlerinin yapıldığı TÜRASAŞ’ı Orta Doğu’nun en büyük
raylı sistem araç üreticisi haline getirdik. Saatte 160 kilometre hıza sahip
Millî Elektrikli Tren setinin test süreçlerini tamamladık. 2022 yılında milli
elektrikli tren raylarda olacak. 225 km/saat hızında Tren Seti Projesi tasarım
çalışmalarını da tamamladık. Prototipi 2022 yılında tamamlamayı ve 2023 yılında
seri üretimine geçmeyi planlıyoruz. 2035’e kadar yaptığımız planlamada
demiryolu araç ihtiyacımız 17,4 milyar euro’dur. Buna göre üretim
planlamalarımızı yürütüyoruz. 2035 yılına kadar, demiryolundan kaynaklı
emisyonları, en az yüzde 75 oranında azaltmak da en önemli gündemimiz. Demiryolu
yatırımlarımızla her yıl 770 milyon dolar tasarruf elde ediyoruz. Demiryolu
Enerji ve İklim Değişikliği Eylem Planı’nı hazırlayarak karbon salımını
azaltacak stratejileri belirliyor ve hayata geçiriyoruz. Lojistik Master Planı
dikkate alınarak bir taraftan demiryolu ağımızın ve lojistik merkezlerin
etkinliğinin ve verimliliğinin artırılması için işletme modelleri
geliştiriyoruz, diğer taraftan demiryolu hat uzunluğunun 28 bin 590 kilometreye
çıkarmak üzere çalışmalarımızı yürütüyoruz.”
YAP-İŞLET-DEVRET MODELİYLE 2035’E KADAR TOPLAM 3 BİN 767 KİLOMETRE DAHA
OTOYOL YAPACAĞIZ
Karayolu için belirlenen akıllı,
çevreci ve bütünsel kalkınmaya katkı sağlayacak politikalar çerçevesinde
yatırım faaliyetlerini arttırdıklarını vurgulayan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
“Yollarımızı daha güvenli ve konforlu hale getirdik. Ülkemizin zor coğrafi
koşullarını tüneller, köprüler ve viyadüklerle aştık. 2003 yılı öncesi mevcut 6
bin 100 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızı 28 bin 430 kilometreye
çıkardık. Aydın-Denizli Otoyolu, Başakşehir - Bahçeşehir- Hadımköy Otoyolu,
1915 Çanakkale Köprüsü’nün de dahil olduğu Malkara-Çanakkale Otoyolu, Mersin,
Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu yapım çalışmalarına başlıyoruz.
Yap-İşlet-Devret modeliyle, 2023 yılına kadar 6 proje ile toplam 579 kilometre,
2035 yılına kadar 13 proje ile toplam 3 bin 767 kilometre daha otoyol yapımını
hayata geçirmeyi planlıyoruz. Trafik güvenliğini artıran çözümlerimizin yanı
sıra, taşıt işletme giderlerinde de tasarruf sağladık, seyahat konforunu
artırdık ve süresini kısalttık. Ortalama hızı 40 km’den 88 km’ye çıkardık. 2003
öncesi 50 kilometre olan toplam karayolu tünel uzunluğunu, 12 kat artırarak 617
kilometreye çıkardık. Akıllı Ulaşım Sistemleri ile yollar, kullanıcılar ve
araçlar arasındaki bağı haberleşme teknolojileri ile izliyoruz ve ölçüyoruz.
Analiz edip, güvenli, konforlu ve hızlı ulaşım sağlıyoruz. Erişilebilir Ulaşım
Stratejisi ve Eylem Planı’nı hazırlarken ‘Her yerde, herkes için ve her zaman
ulaşımda erişebilirlik’ yaklaşımımızı merkeze aldık. Pek çok projemizde olduğu
gibi, ulaşım hizmetlerinin herkes için erişilebilir hale gelmesinde de öncü
kuruluş olmayı hedefliyoruz” diye konuştu.
YIKILAN KÖPRÜLERİN YERİNE YENİLERİNİ 52 GÜN GİBİ REKOR ZAMANDA İNŞA
ETTİK
“Afet zamanlarında ‘Nerede bu
devlet’ diye feryat edilen o günler çok geride kaldı. Biz milletimizle her an
omuz omuzayız” ifadelerini kullanan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, “Kurduğumuz altyapıyla, sistemlerle ve çalışmalarla her türlü
afet durumuna hazırlıklıyız. Bunu da gösterdik. Afet dönemlerinde bile birlik
olmayı unutup, en ufak bir afette nifak tohumları ekmek için fırsat
kollayanlara inat, millet-devlet iş birliğinin ve dayanışmasının destanını hep
birlikte yazdık. Yıkılan köprülerin yerine, yenilerini 52 gün gibi rekor
zamanda inşa ettik. Türkiye zor duruma düşsün diye bekleyip eleştirmek için
fırsat kollayanların bu tavrına daha önce yaşanan afetlerde olduğu gibi son
olarak Sinoplu, Kastamonulu, Bartınlı vatandaşlarımız gereken cevabı devletinin
yanında durarak verdiler” dedi.
TÜRKSAT 5B, UZAY VATANDA VE UYDU VERİ HABERLEŞMESİNDE BİZİ BİR ÜST LİGE
ÇIKARACAK
Bilgi ve iletişim altyapısının
güçlendirilmesi ve yaygınlaştırılması, fiber ve genişbant altyapısının ve
kullanımının yaygınlaştırılması, sektörde etkin rekabetin ve tüketici refahının
geliştirilmesi, yerli ve milli üretimin desteklenmesi, siber güvenliğin
geliştirilmesini hedefleyerek çalışmaların sürdürüldüğünü kaydeden
Karaismailoğlu, “Ulusal Siber Güvenlik Organizasyonu’nu oluşturduk. Dijital uygulamaların
yoğunlukla tercih edildiği Covid-19 pandemi sürecinde de ek önlemler almayı
sürdürüyoruz. Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi ile
Elektronik Haberleşme Altyapısında dışa bağımlılığımızı ortadan kaldıracağız.
Önümüzdeki dönemde 6G, Yüksek hızlı Türkiye’nin kablosuz sinir sistemi olacak.
E-Devlet kapısını kullanan kişi sayısı 57 milyonu aştı. Vatandaşlarımız artık
kamu binalarına gitmeden sadece tek tıkla, birçok hizmete kolaylıkla
erişebiliyor. 369 metre ile Avrupa’nın en yüksek kulesi olan İstanbul’un yeni
simgesi Çamlıca Kulesinde, ‘dünyada bir ilki’ gerçekleştirerek, tek noktadan
100 FM yayını ile radyolara hizmet vermeye başladık. İletişim ve haberleşmede
tüm yenilikleri halkın hizmetine sunarak, gençlerin her türlü veriye daha hızlı
ve sağlıklı şekilde ulaşabilmesi için çalışıyoruz. Türkiye’de iletişim
altyapısını geleceğe uygun biçimde kurmamıza katkı sunacak TÜRKSAT 5A’yı
hizmete aldık. TÜRKSAT 5A, 3 kıtaya yayılan geniş coğrafyada televizyon ve veri
haberleşme hizmeti veriyor. Beşinci nesil haberleşme uydularından bir diğeri
olan TÜRKSAT 5B’yi geçtiğimiz günlerde teslim aldık. TÜRKSAT 5B uydusunu 19
Aralık sabah 6:58’de SpaceX Falcon 9 roketiyle uzaya gönderiyoruz. TÜRKSAT uydu
filosunun en güçlüsü olacak TÜRKSAT 5B, uzay vatanda ve uydu veri
haberleşmesinde bizi bir üst lige çıkaracak. Milli Haberleşme Uydumuz TÜRKSAT
6A’nın ise montaj, entegrasyon ve testleri Ankara’da devam ediyor. Böylece
haberleşme uydusu üretebilen 10 ülke arasında yer alacağız” değerlendirmesinde bulundu.
RİZE İYİDERE LOJİSTİK LİMANI YAPIMINA DA BAŞLADIK
“Denizlerimize Mavi Vatan dedik”
diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 90’ının
denizyoluyla yapıldığını söyledi. Türkiye’nin toplam dış ticaretindeki deniz
yolunun ekonomik payının 2003 yılında 57 milyar dolarken, 2020 yılında 216
milyar dolara yükseldiğini ifade eden ve 4 Haziran 2021 günü Karadeniz’de
faaliyetlerine başlayan Filyos Limanı’nın, yıllık 25 milyon ton konteynır
elleçleme kapasitesi ile büyük tonajlı gemilerin yeni adresi olduğuna dikkati
çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Rize İyidere Lojistik Limanı
yapımına da başladık. Bu limanlarımız ile birlikte Ege Denizi’nde yapımı devam
eden Çandarlı Limanı ve Akdeniz’deki Mersin Uluslararası Limanı’nda devam eden
genişletme çalışmaları ile üç̧ tarafı denizlerle çevrili olan ülkemizin
‘Denizci Ülke’ kimliğini ön plana çıkarıyoruz. 2002 yılında 149 olan liman
sayımız 217’ye, 37 olan tersane sayımız 84’e çıkardık. Tersanelerimizdeki
yıllık gemi üretim kapasitemiz ise 550 bin dedveyt tondan 4,65 milyon dedveyt
tona yükselmiş ve yerlilik oranımız ise yüzde 60 seviyelerine ulaştı. Ülkemiz,
mega yat üretimde dünyada 3’üncü sıradadır.”
KANAL İSTANBUL DÜNYA DENİZ TAŞIMACILIĞINA YENİ BİR SOLUK GETİRECEK
Dünya deniz taşımacılığına yeni
bir soluk getirecek, Türkiye’nin denizlerdeki lojistik hakimiyetini artıracak
Kanal İstanbul ile ulaşım sektöründe ve denizcilik alanında yeni bir çağın
kapısını araladıklarının altını çizen Karaismailoğlu, şunları dedi:
“Günümüzde yılda ortalama 43 bin
geminin geçtiği İstanbul Boğazındaki; gemi trafiğindeki artış, teknolojik
gelişmeler sonucu gemi boyutlarının büyümesi, dünya mirası İstanbul üzerinde
büyük baskı ve tehdit oluşturuyor. 54 iskelede günde 500 bin yolcu taşıyan şehir
içi vapur ve feribotlar için de çok ciddi kaza riski söz konusu. Dünyadaki
ticaret hacmi ve bölge ülkelerindeki gelişmeler dikkate alındığında boğazdan
geçen gemi sayısının 2035 yılında 52 bine, 2050’li yıllarda ise 78 bine
ulaşacağı öngörülmektedir. Bugün, Boğaz’da ortalama bekleme süresi, yaklaşık
14,5 saattir. Bekleme süresi gemi trafiğine, hava şartlarına, yaşanacak bir
kaza veya arızaya bağlı olarak 3-4 günü hatta haftayı bulabilmektedir. Bu süre
geçecek gemi sayılarındaki artış ile daha da artacaktır. Bu nedenle, İstanbul
Boğazı’na alternatif bir su yolunun planlanması zorunlu hale geldi. Kanal
İstanbul kapsamındaki ilk ulaşım köprüsü Sazlıdere Köprüsü’nün temelini atarak
projemize başladık. Yine diğer ulaşım geçişi olan; Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren
hattı inşaatı kapsamında Halkalı-Ispartakule arası demiryolu hattı projemizi de
Kanal’ın altından tünel ile geçecek şekilde planladık, çalışmalara başladık.”
ULAŞIM AĞINI DAHA DA GÜÇLENDİRECEĞİZ
Türkiye’nin hava ulaşım
politikaları ve faaliyetleriyle, dünyada en hızlı gelişim gösteren ülkelerden
biri haline geldiğini ifade eden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, havalimanı
sayısını 56 noktaya çıkardıklarını kaydetti. Yapımları devam eden Çukurova,
Tokat, Rize-Artvin, Bayburt-Gümüşhane ve Yozgat havalimanları ile havayolu
ulaşım ağını daha da güçlendireceklerine işaret eden Karaismailoğlu, “İstanbul
Havalimanı dev kapasitesiyle, Türkiye’yi uluslararası bir aktarma merkezi
yaparak, ülkemizi küresel havacılıkta zirveye taşıdı. Dünyanın en büyük
havayolu şirketlerinden biri olan Türk Hava Yolları, İstanbul Havalimanı ile
birlikte artık geleceğe çok daha emin adımlarla yürüyor” dedi.
TAMAMLANAN PROJELERİN YÜZDE 20’Sİ KAMU-ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİ
ÇERÇEVESİNDE HAYATA GEÇİRİLDİ
Tamamlanan tüm projelerin yüzde 20’sinin
Kamu Özel İş Birliği modeli çerçevesinde hayata geçirildiğini aktaran
Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Özel sektörün dinamizmini de
işin içine katarak, toplam 280 milyar TL’lik Kamu-Özel İş Birliği projesini
başlattık. Söz konusu yatırımların yüzde 87’si tamamlandı. Projelerimizi;
fizibilite raporları ışığında, Harcama Getirisi Analizi yöntemi çerçevesinde
değerlendirerek, hangi yöntemle yapılması gerektiğine karar veriyoruz. Avrasya
Tüneli, İstanbul’un iki yakasını birbirine bağlayan alternatif bir geçiş yolu.
Çift katlı tünel olarak inşa edilerek İstanbul’un güneyinde yeni bir bağlantı
rotası oluşturdu. Avrasya Tüneli’ni açılışından bu yana iki kıta arasındaki
seyahatlerde toplam 73.5 milyon araç kullanmıştır. Bu sayede; 121 milyon saat
zaman tasarrufu, 165 bin ton yakıt tasarrufu, 69 bin ton emisyon azalımı, 1,4
milyar araç-kilometre azalımı sağlandı. Açıldığı günden bugüne geçen 4 yıllık
süreçte yaklaşık 8 milyar TL tasarruf etkisi sağlanmıştır. Avrasya Tüneli’nin,
yapım maliyeti 1 milyar 245 milyon dolar; 25 yıllık İşletme dönemi sonunda,
2023 yılına kadar sübvanse edilen fark dahi kapanacak, garanti üstü gelirden
devletin kasasına ilave 139,6 milyon dolar girecektir. Bunun yanı sıra, şu
zamana kadar garanti farkından dolayı devletimizin ödediği yıllık katkı miktarı
400 milyon TL’dir. Oysaki Avrasya Tünelini devlet işletseydi sadece yıllık 455
milyon TL Tünel işletmesine para harcayacaktı. Ülkemizin gurur nişanesi
projelerinden bir diğeri ‘İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü yapılmasaydı,
12 saat olacak. İstanbul–İzmir yolculuğunu daha konforlu ve emniyetli hale
getirerek, 3,5 saate indirdik. İstanbul – İzmir Otoyolu sayesinde; 306 yeni
turizm tesisi, 8 yeni OSB kurulmuş, yıllık 408 bin ton tarımsal üretim hacminde
artış, 54 bin yeni istihdam, 113 milyar TL ihracat artışı sağlandı.”
ANTALYA HAVALİMANI İHALESİ DERS OLSUN
“Muhalefet etmek demek, ülkesine,
devletine, milletine yapılan hizmete düşmanlık etmek değil” diyen Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, “Ama bu zihniyet yıllar önce 15 Temmuz
Şehitler Köprüsü’nde de, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde de böyleydi. Bu
zihniyete boyun eğmedik. Ne yaptık? Dünyayı Türkiye’ye bağladık. Siz ne
yaptınız? Maalesef, büyükelçilere mektup yazdınız. ‘Türkiye’ye yatırım yapmayın;
ülkemize gelmeyin’ dediniz. Projeler dursun, ekonomi çöksün, Türkiye yıkılsın,
yeter ki siz iktidara gelin; öyle mi? Yok öyle. Size kalsa Türkiye böyle bir
yer olurdu. Bakın burası ekonomik değeri ‘sıfır’ olan bir alan. Bu alan; neresi
biliyor musunuz? Dünyanın transit merkezi İstanbul Havalimanı. Devletin
kasasından bir kuruş çıkmadan 10 milyar Euro’nun üzerinde yatırım yapılarak; 25
yılda toplam 22,15 milyar Euro’nun devletin kasasına girdiği devlet aklının
ürünü İstanbul Havalimanı. Antalya; Türkiye’den bir başka başarı hikayesi.
Yakın zamanda ihalesini yaptığımız Antalya Havalimanı projesi ile mevcut
durumda yaşanan uçak park sahası ve terminal binaları ile otoparkların kapasite
yetersizliği, ilave yapılacak tesisler ve yatırımlarla giderilecek. 8 milyar
555 milyon avroluk ihale bedeli son yıllarda ülkemiz hazinesine kazandırılan
rekor düzeyde bir kamu kazancıdır. İhale bedeli üzerinden alınacak 2 milyar 138
milyon 750 bin avroluk peşinat tutarı ile pandemi döneminde olunmasına rağmen,
son yılların rekor seviyesinde likidite imkanı da kamunun hizmetine sunulacak
ve ciddi bir kaynak oluşturacak. Proje yatırım tutarı 765,3 milyon avro olup,
kamu kaynağı kullanılmadan yapılan tesis 25 yıl işletme süresi sonunda bedelsiz
olarak devredilecektir. Ayrıca proje kapsamında yolcu ve hazine garantisi
verilmemiştir, yani sıfırdır. Bu proje, küresel ekonomideki işleyişin bozulduğu
böyle bir dönemde Türkiye’nin yatırımlar için cazibe merkezi olmayı
sürdüreceğinin en somut göstergesidir. Tabii Türkiye’nin yabancı yatırımcı için
güvenli bir liman olmadığı şeklindeki mesnetsiz iddialara karşı da en güzel
cevaptır. Ülkemize olan güveni zedelemeye çalışanlar ‘sıfır garanti’ taahhüdü
ile Türk-Alman-Fransız ortaklığındaki yatırımcı tarafından 36 ayda tamamlanacak
projemizden belki utanırlar” diye konuştu.
DEVLETİMİZ İLAVE GELİRE KAVUŞACAK
Önce bürokratları, sonra
yatırımcıları tehdit edenlere, Antalya Havalimanı ihalesinin ders olacağını
ifade eden Karaismailoğlu, konuşmasında şunları kaydetti:
“Havayolu, karayolu ve denizcilik
alanlarında KÖİ Modeli ile yapılan yatırımlar incelendiğinde, 2024 yılında
‘başa baş noktaya’ gelineceği görülüyor. Bu da 2025 yılından itibaren elde
edeceğimiz gelirlerin, yapacağımız ödemelerin üzerinde olacağı anlamına
geliyor. Böylece ulaştırma sektörü genel olarak değerlendirildiğinde, KÖİ
Modeli ile yapılan projeler özelinde net nakit akışı sağlanacak. Dolayısıyla,
devletimiz ilave gelire kavuşacak. Otoyol projelerine ilişkin garanti
ödemeleri, 2022 yılından itibaren düşüş eğilimine girecek. Önümüzdeki yıldan
itibaren hem garanti ödemeleri hem de ödeme oranları azalacak. Dolayısıyla;
projeler kısa dönemli değerlendirilerek kamuya haksızlık yapılmaktadır. Geçen
yılki 56 Milyar TL’lik bütçemiz ile ülkemiz için gurur; dünya için örnek
projeler yaptık. Bunlardan bazıları: Kömürhan köprüsü, Botan köprüsü,
Hasankeyf-2…Vatandaşımıza hizmet yolunda projelerimizi yapmaya devam edeceğiz.”
1915 Çanakkale Köprüsü’ne de
değinen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, sözlerini şöyle tamamladı:
“2 bin 23 metre orta açıklığıyla
Cumhuriyet’imizin 100. kuruluş yıl dönümünü sembollerinden biri.
Tamamlandığında ‘dünyanın en büyük’ orta açıklıklı asma köprüsü unvanına sahip
olacak. İki çelik kule arasındaki köprümüz, dünyada ikiz tabliye olarak
tasarlanan nadir asma köprülerden biri olma özelliğine sahip. 1915 Çanakkale
Köprüsü, Feribotla, bekleme süresiyle ve hava durumları nedeniyle çoğu zaman
saatler süren Çanakkale Boğazı’ndan geçiş süresini 6 dakikaya kadar indirecek.
Bakanlığın, SHGM, KGM ve BTK 2022 yılı toplam bütçe ödeneğini yaklaşık 71
milyar TL olarak öngörüyoruz.”