ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI ADİL KARAİSMAİLOĞLU: AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ İLE SEYAHAT SÜRELERİ AZALIYOR, TRAFİK GÜVENLİĞİ ARTIYOR AKILLI ULAŞIM SİSTEMLERİ İLE MEVCUT YOL KAPASİTELERİ DAHA ETKİN VE VERİMLİ KULLANILIYOR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye’nin tüm ulaşım
alt yapısının, Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) stratejileri ile daha dinamik,
güvenli ve çevreci bir yapıyla uyum içerisinde yönetilmeye hazır olduğunu
söyledi ve “Akıllı Ulaşım Sistemleri ile seyahat sürelerini azaltıyor, trafik
güvenliğini artırıyor, mevcut yol kapasitelerinin daha etkin ve daha verimli
kullanıyor, enerji verimliliğini artırarak ülkemizin ekonomisine katkı sağlıyor
ve çevreye verilen zararları azaltma yolunda çok önemli mesafeler kat ediyoruz”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, SUMMITS 3. Uluslararası AUS Zirvesi'nin açılışında konuştu,
“Ekonomik kalkınmanın hızlandırıcı unsuru olan ulaştırma ve haberleşme
hizmetlerine yapılan yatırımlar, toplumsal refaha ulaşabilmek için önemli
kilometre taşlarıdır. Akıllı Ulaşım Sistemleri ise eğitim, sağlık, sanayi,
enerji, inşaat, bilişim yazılımı, haberleşme ve otomotiv gibi dev sektörlerin
etkileşimiyle gelişen büyük bir yapıdır. O nedenle biz de ulaştırma ve haberleşme
alanlarındaki küresel gelişmeleri yakından takip ederek, Türkiye’yi çağın
ötesindeki yeniliklerle buluşturma gayretindeyiz. Özellikle son 20 yılda,
ülkemizdeki ulaşım ve iletişim sektörlerinin yeni rotalarını çizdik ve küresel
trendleri ele aldık. ‘Lojistik-Mobilite-Dijitalleşme’
başlıkları altında geleceğe dönük büyüme potansiyelleri ve bu alanlara yönelik
doğru strateji ve politikalar ile gerçekçi hedefler belirledik. Projelerimizi,
gelişim alanlarımızı bu trendleri dikkate alarak, Ulaştırma ve Lojistik Master
Planı çerçevesinde geliştirdik” ifadelerini kullandı.
"Ulaşımda aklın yolu"
dediklerini, AUS'u, bugünün ve geleceğin ihtiyaçları çerçevesinde "Yeni
Türkiye’ye” kazandırdıklarını dile getiren Karaismailoğlu, “Ülkemizin deniz ve
boğazlarındaki seyir emniyetini, bilişim ve yeni nesil iletişim sistemleri ile
geliştiriyoruz. Uzay Vatan’daki varlığımızı güçlendirmek için uydu ve uzay
çalışmalarımıza hız verdik. 2021 yılında Türksat5A ve Türksat5B haberleşme
uydularımızı uzaya gönderdik. Yerli ve milli haberleşme uydumuz Türksat 6A’yı
Cumhuriyet’imizin 100. yılında uzaya göndereceğiz. Türkiye’nin yerli ve milli
imkanlarla geliştirdiği 5G sistemi ile nesneler ve sistemlerin iletişimi kat be
kat artış gösterecek. Türkiye’nin dijital dönüşümünü başlattığımız e-Devlet
Kapısı için ‘Devletin kısa yolu’ nu oluşturduk. Dijital dönüşümle birlikte
devlet işlerinin vatandaşlarımız için hızlı, konforlu hâle gelmesi, döneminin
ötesinde bir vizyonun karşılığı oldu” dedi.
AUS İLE GÜVENLİ, KONFORLU, EMNİYETLİ, ÇEVRECİ ULAŞIM SİSTEMİ
HEDEFLİYORUZ
AUS ile vatandaşların daha
güvenli, konforlu, emniyetli, çevreci ulaşım sistemine kavuşmasını
hedeflediklerini belirten Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, AUS alanına tüm
ulaşım modlarına entegre, güncel teknolojileri kullanan, yerli ve milli
kaynaklardan yararlanan verimli, güvenli, etkin, yenilikçi, dinamik, çevreci,
katma değer sağlayan ve sürdürülebilir akıllı bir ulaşım ağını kurmak için
yoğun bir şekilde çalıştıklarını söyledi.
TRAFİK CANAVARINI TARİHE GÖMDÜK
Alternatif enerji kaynaklarıyla
çalışan araçlarla, bisikletlerle, toplu taşımayı teşvik eden yöntemlerle
şehirlerin daha temiz kaldığını ifade eden Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Şimdi Türkiye’nin tüm ulaşım alt
yapısı, AUS stratejileri ile daha dinamik, güvenli ve çevreci bir yapıyla uyum
içerisinde yönetilmeye hazır. Tıpkı bir orkestra gibi… Bu doğrultuda
hazırladığımız, Yeni Türkiye’nin ulaşım vizyonunun temellerini oluşturan Ulusal
Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi Eylem Planı’mız; Cumhurbaşkanlığı Genelgesi
ile yayımlanarak yürürlüğe girdi. Strateji Belgemiz ve Eylem Planımız ışığında
Akıllı Ulaşım Sistemleri ile seyahat sürelerini azaltıyor, trafik güvenliğini
artırıyor, mevcut yol kapasitelerinin daha etkin ve daha verimli kullanıyor,
enerji verimliliğini artırarak ülkemizin ekonomisine katkı sağlıyor ve çevreye
verilen zararları azaltma yolunda çok önemli mesafeler kat ediyoruz. Şunu
rahatlıkla söyleyebilirim ki çalışmalarımızla Trafik Canavarını tarihe gömdük.
Yollarımızda taşıt hareketliliği yüzde 170 artarken, can kaybı yüzde 82 azaldı.
Yani 100 milyon taşıt-km başına can kaybı 5.72’den 1.07’ye düştü. Akıllı Ulaşım
Sistemlerinin katkısı ile kısa vade hedeflerimizin faydalarının yanı sıra uzun
vadede; yerli ve milli araç içi haberleşme ve bilgi sistemlerinin üretilmesi,
kooperatif AUS uygulamalarının yaygınlaştırılması, otonom araçların
yaygınlaştırılması, raylı sistemlerin hareket enerjisinin yeşil enerjiye
dönüştürülmesi, hava taksi (VTOL) ve benzeri araçlara yönelik mevzuat
düzenlemelerinin yapılması, blokzincir teknolojilerinin kullanımı, ulaşımın tüm
modlarında entegrasyonun sağlanması hedeflerine ulaşmak için idari ve fiziksel
altyapıları hazırlamaya devam ediyoruz.”
ANKARA-NİĞDE OTOYOLU'NUN EKONOMİYE YILLIK KATKISI 1.6 MİLYAR LİRA
Bu hedefler doğrultusunda Orta
Koridor'da lojistik süper güç olma hedefindeki Türkiye'nin vizyon projelerini
tüm ulaşım modlarında, akıllı çözümlerle bir bir hayata geçirdiklerine vurgu
yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, Kamu-Özel İş Birliği (KÖİ)
modeliyle hayata geçirilen Kuzey Marmara ve Ankara-Niğde akıllı otoyollarının
önemli iki örnek teşkil ettiğini dile getirdi. Ankara-Niğde Otoyolu'nun
ekonomiye yıllık katkısının 1 milyar 628 milyon lira olduğunu belirten
Karaismailoğlu, yerli ve milli akıllı ulaşım sistemleri altyapısıyla donatılan
otoyolun, 1,3 milyon metre fiber optik ağ ve yol boyunca yerleştirilen 500
trafik sensörüyle donatıldığını ifade etti.
AUS İLE OTOYOL YOL GÜVENLİĞİ EN ÜST SEVİYEYE ERİŞTİ
Otoyolun, oluşabilecek kaza gibi
tehlikeli durumlara karşı operatörleri ve sürücüleri uyaracak şekilde
tasarlandığına işaret eden Karaismailoğlu, "AUS ile otoyol güvenliği en
üst seviyeye erişti. Akıllı Ulaşım Sistemlerine Türkiye’nin entegrasyonunda bir
diğer önemli eser ise, devletimizin ve milletimizin cebinden 1 kuruş çıkmadan
KÖİ modeli ile inşa edilen Kuzey Marmara Otoyolu’dur. Tüm kesimleri Ana Kontrol
Merkezi’nden 7 gün 24 saat esasına göre izlenebilen Kuzey Marmara Otoyolu;
akıllı ulaşım sistemleri, ileri teknoloji ekipmanları ile Marmara, Ege ve İç
Anadolu Bölgeleri’ni kesintisiz olarak birbirine bağlıyor. Otoyol, elektronik
bilgilendirme tabelalarından sis ve sıcaklık sensörlerine kadar son teknolojiye
sahip. Böylece anlık olarak bilgilendirilen sürücülerin sürüş ve can güvenliği
de en üst seviyede. Otoyol ağımız, sürücülerin ve Ana Kontrol Merkezi’nin
sağlıklı bilgilendirilmesi için ışık hızında kesintisiz bilgi akışına imkân
veren veri merkezleri ve sistem odalarına sahip. Kuzey Marmara Otoyolu,
zamandan 1,7 milyar lira, akaryakıttan 800 milyon lira olmak üzere yıllık
toplam 2,5 milyar TL tasarruf fırsatı sunuyor” değerlendirmesinde bulundu.
Karaismailoğlu, AUS'un etkin biçimde kullanıldığı projelerle milletin güvenle
seyahatine hizmet ederken, aynı zamanda sanayici ve ihracatçıların lojistik
kabiliyetlerini de güçlendirdiklerini, maliyetlerini düşürdüklerini, karbon
salımını azalttıklarını anlattı.
1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ, “ECDADA SAYGI, GELECEĞE ARMAĞANDIR
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
18 Mart'ta açılacak 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu ile
bölgeye yeni yatırım ve istihdam fırsatları sağlarken, akıllı ulaşım
altyapısıyla sürüş güvenliğini azami seviyelere taşıyacaklarını belirterek,
Malkara-Çanakkale Otoyolu'nun güzergahı 40 kilometre kısaltacağını, köprünün
ise Lapseki-Gelibolu arasındaki geçiş süresini 6 dakikaya indireceğini söyledi.
Köprünün 2023 metrelik orta açıklığının Cumhuriyetin 100. yılını, 318 metrelik
çelik kulelerinin de Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915'i
sembolize ettiğini söyleyen Karaismailoğlu, şunları kaydetti:
" Atalarımızın kanlarıyla
sulanmış Çanakkale Boğazı’na adeta bir mühür vuracak. 1915 Çanakkale Köprüsü,
‘ecdada saygı, geleceğe armağandır. Kulelerin kırmızı beyaz rengi de al
bayrağımızı... Deniz seviyesinden yüksekliği, Seyit Onbaşı'nın sırtında taşıdığı,
savaşın kaderini değiştiren 16 metrelik top mermisinin figürüyle 334 metreye
ulaşan kule yüksekliğiyle köprümüz, dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma
köprüsü olacak. Proje kapsamında 225 bin 250 metre uzunluğunda fiber optik
iletişim altyapısı, 24 değişken mesaj işareti, 10 değişken trafik işareti, 10
trafik ve saha algılayıcısı, 62 olay algılama kamera sistemi, 6 meteoroloji
ölçüm istasyonu, 1 felaket kurtarma merkezi ve 1 acil çağrı sistemi gibi önemli
AUS ile donatıldı. Proje daha açılmadan ülkemiz ekonomisi için de olumlu
sinyaller verdi. Çanakkale'de mevcut 2 OSB'nin kapasitesi tamamen doldu."
AUS İLE YOLLARI, DEMİRYOLLARI, DENİZYOLLARI VE HAVAYOLLARINI
AKILLANDIRDIK
“Milli refahı artıran
yatırımlarımızla ve projelerimizle, her hanenin gelirine katkı sunduğu,
bütünsel kalkınmanın tesisine imkan veren yaklaşımlarla çalışmalarımızı
yürütüyoruz” diyen Karaismailoğlu, “Hızla gelişen otonom araç, araç-araç,
araç-altyapı haberleşme teknolojileri gibi yeni nesil teknolojilerin takibi
amacıyla, ilk örnek çalışma olacak Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS)
Uygulama Test Koridorunun kurulması için hazırlık ve planlama çalışmalarımıza
başladık. Büyükşehirlerde otopark problemlerinin çözümlenmesi, zaman ve yakıt
tasarrufunun sağlanması ile çevresel olumsuz etkilerin azaltılması amacıyla,
akıllı otopark projelerinin gelişmesine örnek teşkil edecek uygulamaları hayata
geçiriyoruz. ‘Türkiye Kart’ sayesinde, farklı şehirlerde aynı toplu taşıma
kartı veya dijital uygulaması ile ödeme yapmak mümkün olacak. Bilgi ve iletişim
teknolojilerinin yol ve sürüş güvenliği konusunda avantajlarından faydalanmayı
hedefliyoruz. Engelliler ve hareket kısıtlılığı bulunan kişiler için AUS
kapsamında ihtiyaç ve çözüm önerilerinin belirlenmesi için de faaliyetlerimizi
sürdürüyoruz. Ülkemizde Akıllı Ulaşım Sistemlerinin yaygınlaştırılması
hususunda yetişmiş insan kaynağı çok önemlidir.
Türkiye Belediyeler Birliği iş birliği ile 17 adet farklı konu
başlıklarında eğitimler düzenledik. Bu doğrultuda Boğaziçi Üniversitesi ile
geçtiğimiz yıl ‘Akıllı Ulaşım Sistemleri Alanında Çalışmalar Yapılmasına
İlişkin İş Birliği Protokolü’nü imzaladık.