Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, UNESCO Dünya Kültür Mirası Geçici
Listesinde yer alan Tarihi Uzunköprü’de restorasyon çalışmalarının hızla devam
ettiğini duyurdu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı,
restorasyon çalışmaları devam eden Tarihi Uzunköprü ile ilgili açıklama yaptı.
Uzunköprü’nün inşaatına Osmanlı Sultânı II.Murâd’ın emri ile 1437 yılında
başlandığı, 1444 yılında ise tamamlandığı belirtilen açıklamada, “Tarihi
Uzunköprü; 1392 metre uzunluğunda, 5,40 metre genişliğinde, 174 gözlü olarak
inşa edildi. Günümüze kadar pek çok defa hasar gören ve onarım geçiren köprü;
Karayolları Genel Müdürlüğü’nün arşivindeki belgelere göre Osmanlı Dönemi de
dahil olmak üzere 1907,1928, 1964, 1967, 1971, 1990, 1993 ve 2002 yıllarında
kısmi onarım gördü” denildi.
ALTERNATİF KÖPRÜ İLE AĞIR TAŞIT TRAFİĞİ YÜKÜ UZUNKÖPRÜ’DEN ALINDI
1907 yılında yaşanan bir taşkında
köprünün üç kemerinin yıkıldığı, aynı yıl yıkılan kemerlerin rekonstrüksiyonu
yapılarak onarıldığı anımsatılan açıklamaya şöyle devam edildi:
“Köprünün taşıyıcı sistemi;
1967-1971 yıllarında araç trafiğini iki şeritli olarak karşılayabilmek amacıyla
özgün döşemesinin, beton tabliye ve konsol ilave edilmek suretiyle
genişletilmesi ve yoğun ağır taşıt trafiğinden dolayı dinamik etkilere maruz
kalması nedeniyle hasar gördü. Bu onarım esnasında köprü korkuluklarının bir
bölümü de yenilendi. 1993 yılında, tempan duvarlarında ve kemer içlerinde
çimento esaslı harç ile derz uygulaması yapılmış olup, nehir yatağında oluşan
oyulmalara yönelik olarak suyun geçtiği ayakların çevresinde beton ile
onarımlar yapıldı.”
2013 yılında Karayolları Genel
Müdürlüğü tarafından Tarihi Uzunköprü’ye alternatif olarak yeni betonarme
köprünün inşa edildiğine dikkat çekilen açıklamada, ağır taşıt trafiği yükünün
Uzunköprü üzerinden alındığına vurgu yapıldı.
GÜNÜMÜZE ULAŞABİLEN EN UZUN TAŞ KÖPRÜ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu’nun 2020 yılında Edirne ziyaretinde Tarihi Uzunköprü’yü yerinde
incelediği anımsatılan Açıklamada, “2015 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası
Geçici Listesine dahil edilen köprü, dünyanın günümüze ulaşabilen en uzun taş
köprüsüdür. 2021 yılında restorasyon çalışmalarına başlanan köprüde çalışmalar
hızla devam ediyor. Koruma bilincinin gelişimine katkıda bulunulması konusunda
gerekli hassasiyeti gösteren Karayolları Genel Müdürlüğü Ata yadigârı tarihi
köprülerimizin restorasyonunu yaparak, aslına uygun olarak korunmasını
sağlamayı sürdürecektir” ifadeleri kullanıldı.