ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: DÖRTLÜ BAKANLAR KONSEYİ KARARIYLA DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞI ÇALIŞMA GRUBU KURDUK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
Bulgaristan-Macaristan-Sırbistan-Türkiye Dörtlü Bakanlar Koordinasyon
Konseyi’nin kararıyla Demiryolu Taşımacılığı Çalışma Grubu kurulduğunu açıkladı
ve çalışma grubunun demiryolu alanında Avrupa Yeşil Mutabakatı’na da uygun
sürdürülebilir ve yeşil taşımacılık başta olmak üzere demiryolu altyapısının
ele alınması dahil pek çok konuda ivedilikle çalışmalarına başlayacağını
kaydetti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Bulgaristan-Macaristan-Sırbistan-Türkiye Dörtlü Bakanlar
Koordinasyon Konseyi toplantısına katıldı. Toplantının ardından açıklama yapan
Karaismailoğlu, “Amacımız, yalnızca ülkelerimizin değil, dünyamızın geleceğine
etki edecek ‘yeşil ulaşım’ için planlarımızı değerlendirmek, ulaşımda ve
erişilebilirlikteki engelleri kaldırmak ve daha etkin ve verimli bir ulaştırma
ağı kurmaktır” ifadelerini kullandı.
ASYA İLE AVRUPA ARASINDA GERÇEKLEŞEN TAŞIMACILIK AÇISINDAN STRATEJİK
BİR NOKTADAYIZ
Yapılan görüşmelerin iş
birliğinin artırılması açısından çok verimli geçtiğini aktaran Karaismailoğlu,
konuşmasına şöyle devam etti;
“Buluşmamızın en önemli sonucu,
ulaştırmadan sorumlu Bakanlar olarak Bulgaristan-Macaristan-Sırbistan-Türkiye
Dörtlü Bakanlar Koordinasyon Konseyi’nin teşekkül etmesi ve ilk toplantısının
gerçekleştirilmesidir. Konsey üyesi dört ülke olarak, ilişkilerimizi
ulaştırmanın her alanında geliştirmeye büyük önem veriyoruz. Konsey, iş
birliğimizin tüm bölgenin yararına olacak biçimde pekiştirilmesi yolunda
kıymetli bir işlevi yerine getirecek. Türkiye, Asya ile Avrupa arasında
gerçekleşen taşımacılık açısından stratejik bir noktada. Sadece Çin ve Avrupa
arasındaki ticaret hacminde yaşanan artış bile, ülkelerimizin sahip olduğu
pozisyonun önemine dikkat çekmektedir. Bildiğiniz üzere uluslararası ulaşım
koridorları ele alındığında, Orta Koridor, mesafe ve süre açısından, güçlü bir
alternatife dönüştü. Çin'den Avrupa'ya giden bir yük treni, Rusya Kuzey Ticaret
Yolu'nu tercih ederse; 10 bin kilometreyi en az 20 günde kat ediyor. Gemiyle Süveyş
Kanalı üzerinden Güney Koridor’u tercih ederse 20 bin kilometre seyrederek
ancak 45 ile 60 günde Avrupa’ya ulaşabiliyor. Ancak aynı tren, Orta Koridor ve
Türkiye üzerinden ise 7 bin kilometreyi 12 günde kat ediyor. Sadece bu rakamlar
Orta Koridor’un küresel ticarette, Asya ve Avrupa arasında ne kadar avantajlı
ve güvenli olduğunu gözler önüne seriyor.”
LOJİSTİKTE HEM BÖLGESEL HEM DE KÜRESEL BİR ÜS OLMAYI HEDEFLİYORUZ
Şubat ayından bu yana yaşanan
Rusya-Ukrayna Savaşı’nın Kuzey Koridor’u sıkıntıya soktuğuna işaret eden
Karaismailoğlu, “Güney Koridor’u rotası ise güzergahına göre hem maliyetli hem
de süre anlamında dezavantajlı kalmaktadır. Ayrıca, Mart 2021’de Malezya'dan
Hollanda'nın Rotterdam kentine giden Ever Given adlı geminin karaya oturarak Süveyş
Kanalı'nı tıkaması da hala hafızalarımızdadır. Bölgemizdeki Asya-Avrupa dış
ticaret ağlarının merkezinde olmamız hususunu da dikkate alarak lojistikte hem
bölgesel hem de küresel bir üs olmayı hedefliyoruz. Hükümetimiz de büyük
ekonomilerin can damarları olan ulaştırma ve haberleşme altyapılarının
gelişimine özel önem veriyor. Orta Koridor’da ticaretin geliştirilmesi ve
hattın etkinliğinin artırılması için üzerimize ciddi sorumluluklar düşüyor.
Öncelikle demiryolu ile taşınan yük hacminin geliştirilmesi için maliyetlerin
düşürülerek rekabet gücünün yükseltilmesi amaçlarımızdan biridir. Bizler, 2053
yılı hedefimiz, demiryolu ile taşınan yük miktarını; yıllık 38 milyon tondan
440 milyon tona çıkaracağız” değerlendirmesinde bulundu.
HIZLA KARAR ALARAK HEDEFLERİMİZE DOĞRU HIZLA İLERLEYECEĞİZ
Geçen hafta Azerbaycan,
Kazakistan ve Türkiye’nin Dışişleri ve Ulaştırma Bakanları olarak bir araya
geldiklerini anımsatan Karaismailoğlu, Türkiye’nin önerisi ile üç ülke arasında
ulaştırma alanında iş birliğini geliştirmeye ve taşımacılığın artırılmasına
yönelik bir çalışma grubu oluşturulduğunu söyledi.
Somut ve sonucu etkiyecek çalışma
konularının belirlendiğini kaydeden Karaismailoğlu, “Azerbaycan, Gürcistan ve
Türkiye arasında ulaştırma alanındaki iş birliğinin en belirgin çıktısı da
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın hayata geçirilmesiydi. Gördüğünüz üzere,
ülkemizin doğusuyla iş birliklerimizi geliştirmeye ve uluslararası ölçekte
çözüm odaklı yeni mekanizmalar kurmaya devam ediyoruz. Batı yönünde de önemli ve
etkin faaliyet yürütecek bir Konsey’in kuruluşuna ev sahipliği yaparak cazibe
merkezi haline gelen Orta Koridor’un gelişiminde her gün yeni bir adım
atıyoruz. Bugün ilk toplantısını düzenlediğimiz
Bulgaristan-Macaristan-Sırbistan-Türkiye Dörtlü Bakanlar Koordinasyon
Konseyi’nin ilk icraatı olarak da Demiryolu Taşımacılığı Çalışma Grubu’nu
kurduk. Bu çalışma grubu, demiryolu alanında Avrupa Yeşil Mutabakatı’na da
uygun başta sürdürülebilir ve yeşil taşımacılık başta olmak üzere demiryolu
altyapısının ele alınması dahil pek çok konuda ivedilikle çalışmalarına
başlayacak ve sonuçlarını Konsey’e sunacaktır. Böylelikle, dört ülke Bakanları
olarak teknik düzeyde ele alınan konuların sonuçları üzerinden hızla karar
alarak hedeflerimize doğru hızla ilerleyeceğiz. Ülkemize yaptığımız yatırımları
çok boyutlu değerlendirerek, uluslararası ölçekte entegrasyonlarını da
planlıyoruz” şeklinde konuştu.
KAPIKULE’DEN SONRA DA DİĞER ÜLKELERLE YÜK VE YOLCU AKIŞINDA EŞGÜDÜM
SAĞLANACAK
Bu Konsey çerçevesinde
yürütülecek çalışmalar ile Halkalı-Kapıkule arasındaki hızlı tren hattı
tamamlandığında, Kapıkule’den sonrası için de diğer ülkelerle yük ve yolcu
akışında eşgüdüm sağlanacağını vurgulayan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Biz
inanıyoruz ki, bir yerde niyet varsa, inanç varsa, imkan da muhakkak bulunur.
Azim ve kararlılık olduğu müddetçe hiçbir engel aşılamayacak kadar büyük
değildir. Bugüne dek uluslararası entegrasyon odaklı yatırımlarımızı başta
milletimizin olmak üzere tüm dünyanın hizmetine sunduk. Bundan sonra da aynı kararlılıkla
devam edeceğiz. Harcadığımız her kuruşun milletimizin menfaatlerine azami katkı
sağlaması gayretindeyiz” dedi.