ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: ENLERİN, İLKLERİN VE REKORLARIN PROJESİ 1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ YARIN AÇILIYOR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, enlerin, ilklerin ve rekorların projesi 1915
Çanakkale Köprüsü’nün yarın açılacağını belirterek, “Biz o benzeri yaşanmamış
harbin, feda edilen canların anısını yaşatmak için dünyada eşi olmayan bir eser
bırakıyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü; adı, mimari tasarımı ve teknik özellikleri
ile aziz şehitlerimizin hatırasını da bağrında taşıyan, Çanakkale Boğazı’na
vurulan mühür ve eşsiz bir abidedir” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, 1915 Çanakkale Köprüsü açılışı öncesinde basın açıklaması
yaptı. Köprüde açıklama yapan Karaismailoğlu, “Çanakkale, milletimizin
kaderinin çizildiği yerdir. Bir nesil cihan harbinde şehit oldu; ama onlar
sayesinde bir millet bağımsızlığına kavuştu. Bu toprakların kıymeti tarif
edilemez. Bir hilal uğruna, tertemiz alnından vurulan, bir gül bahçesine
girercesine kara toprağa giren aziz şehitlerimize Allah’tan rahmet diliyoruz.
Böyle bir mirası devralmış bizlere ise düşen iki görev var. Bu destanı yazan
ecdadımıza saygımızı sunmak ve onlardan öğrendiğimiz gibi gelecek nesillerimize
üzerinde yükselebilecekleri bir armağan bırakmak. İşte bugün, bu vazifemizi
yerine getirdiğimiz gündür” dedi.
FEDA EDİLEN CANLARIN ANISINI YAŞATMAK İÇİN DÜNYADA EŞİ OLMAYAN BİR ESER
BIRAKIYORUZ
Çanakkale Deniz Zaferi’nin 107.
yıl dönümünde, 2023 Vizyon Projelerinden olan Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915
Çanakkale Köprüsü’nü hizmete açıyor olmanın haklı gururunu ve onurunu
yaşadıklarını belirten Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle
yarın Malkara-Çanakkale Otoyolu ile birlikte yolun altın halkası olan 1915
Çanakkale Köprümüzün açılışını yapacağız. Milli Şair Mehmet Akif Ersoy, ‘Şu
Boğaz harbi nedir? Var mı ki dünyada eşi?’ der… Biz o benzeri yaşanmamış
harbin, feda edilen canların anısını yaşatmak için dünyada eşi olmayan bir eser
bırakıyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü; adı, mimari tasarımı ve teknik özellikleri
ile aziz şehitlerimizin hatırasını da bağrında taşıyan, Çanakkale Boğazı’na
vurulan mühür ve eşsiz bir abidedir. Köprümüz, enlerin, ilklerin ve rekorların
projesidir. 2 bin 23 metre orta açıklık ve 770’er metre yan açıklıkları ile
birlikte köprümüz 3 bin 563 metre uzunluğunda. 365 ve 680 metrelik yaklaşım
viyadükleri ile birlikte toplam geçiş uzunluğu da 4 bin 608 metreye ulaşıyor.
Dünyada bu kadar uzun orta açıklıklı ikiz tabliyeli tasarlanan ilk köprü olarak
tarihe geçecek. 318 metre kule yüksekliği ve 16 metrelik mimari amaçlı top
mermisi figürüyle deniz seviyesinden 334 metre yüksekliği ile dünyanın en yüksek
kulelere sahip asma köprüsü olacak. 1915 Çanakkale Köprümüz bizim için çok
kıymetli olan pek çok sembolü bağrında taşıyor. 2 bin 23 metre orta açıklık,
Cumhuriyet’imizin 100. yılı olan 2023’e atıftır. 318 metrelik çelik kuleleri,
18 Mart 1915 Çanakkale Zaferi’ne işarettir. 16 metrelik mimari amaçlı top
mermisi figürleri, top mermilerini insanüstü bir güçle sırtlayan Seyit
Onbaşı’ya saygımız, selamımızdır. Kırmızı-beyaz renkli kuleler, al bayrağımızı
işaret ediyor”
MALKARA-ÇANAKKALE OTOYOLU VE ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ’NÜ AKILLI ULAŞIM
SİSTEMLERİ İLE DONATTIK
“4 yıllık yapım süresin boyunca
30 bin çalışma arkadaşımız en yoğun zaman da 6 bin personel ve 740 adet iş
makinesi ile gece-gündüz çalışarak tamamladığımız projemiz, hem şehit
ecdadımıza vefa borcumuz ve hem de ülkemizin aydınlık geleceğinin teminatıdır”
diyen Karaismailoğlu projenin sembol ve tarihi özelliklerinin yanı sıra teknik
özellikleri ile de Türkiye’deki örnek ve lider projeler arasında yer aldığını
söyledi. Malkara-Çanakkale Otoyolu ile birlikte Çanakkale Köprüsü’nün akıllı
ulaşım sistemleri ile donatıldığına dikkati çeken Karaismailoğlu, proje
kapsamında 225 bin 250 metre uzunluğunda fiber optik iletişim altyapısı, 34
değişken mesaj işaretleri, 62 olay algılama kamera sistemi, 6 meteoroloji ölçüm
istasyonu, 1 adet felaket kurtarma merkezi ve 1 adet acil çağrı sistemi gibi
önemli sistemler kullanıldığını kaydetti.
KÖPRÜ VE OTOYOL GÜZERGAHINDA 1.5 MİLYONDAN FAZLA AĞAÇ DİKİLDİ
Sis, buzlanma ve kaza risklerinin
kontrol merkezlerinde 7/24 esasına göre yapay zeka ile izlendiğinin altını
çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Türkiye’de ilk kez uygulayacağımız LED
Otoyol Aydınlatma Sistemi ile diğer sistemlere göre yılda 3 milyon 530 bin
kilovatsaate yakın enerji tasarrufu sağlayacağız. Bu şekilde 300 ton karbon
salınımının önüne geçeceğiz. Köprü ve otoyol projemiz kapsamında da 540 bini
otoyol güzergahında olmak üzere toplamda 1 milyon 540 bin ağaç dikildi” dedi.
TÜRKİYE’NİN BATISINDAKİ OTOYOL ENTEGRASYONU SAĞLANACAK
Malkara-Çanakkale Otoyolu’nun, 324
kilometrelik Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale-Savaştepe Otoyolu projesinin önemli bir
parçası olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, bu otoyolun aynı zamanda,
Gebze-İzmir Otoyolu’na bağlandığında, tüm Marmara Denizi’ni çevreleyen otoyolu
zincirinin devamı olacağını söyledi. Karaismailoğlu, “Malkara-Çanakkale Otoyolu
ve Çanakkale Boğazı’nın yakut gerdanlığı 1915 Çanakkale Köprüsü sayesinde
Avrupa ve Trakya’dan gelen trafik yükü, Kuzey Marmara’yı dolanmadan, Çanakkale
üzerinden Güney Marmara ve Ege’ye ulaşacak. Otoyollarımızın hizmete girmesiyle,
Trakya ile birlikte, Batı Anadolu ve Ege’nin -hatta Batı Akdeniz Bölgesi’nin-
ulaşım, üretim, sanayi, ticaret ve hizmet sektörü de canlanacak. Proje daha
açılmadan ülkemiz ekonomisi için de olumlu sinyaller vermeye başladı. Ayrıca
şehrimiz ve bölgemizden, İstanbul başta olmak üzere Marmara’ya ulaşan tarım
ürünlerimiz de artık havanın ve denizin insafına kalmadan önce manavlarımıza ve
marketlerimizi ardından da milletimizin sofrasına gelecek. Otoyol ve köprümüz,
önemli turizm destinasyonu olan Marmara, Ege ve Çanakkale’nin kültür ve
turizmine de destek olacaktır. Avrupa ve Balkanların yanı sıra Yunanistan ve
Bulgaristan ile ticari ve kültürel ilişkilerimize katkı sağlayacağız. Projemiz
ile aynı zamanda Türkiye’nin batısındaki otoyol entegrasyonu da sağlanacak.
‘Bir Kuşak Bir Otoyol` projelerimizle, ülkemizin öncülük ettiği ‘Orta
Koridor’da küresel lojistik bir süper güç olma girişimimizin çok kıymetli bir
parçası olarak, Pekin’den Londra’ya kadar tesis ettiğimiz kesintisiz ticaret
yoluna katkı verecek” değerlendirmesinde bulundu.
YILLIK TASARRUF MİKTARI 415 MİLYON EURO
Bağlantı yolları ile 101
kilometre uzunluğundaki Malkara-Çanakkale Otoyolunun devreye girmesiyle, mevcut
devlet yoluna kıyasla ulaşımın 40 kilometre daha kısalacağına işaret eden
Karaismailoğlu, daha da önemlisi feribotla saatler sonra ulaşılan iki yakanın 6
dakikada bir araya geleceğini söyledi. Bu şekilde taşımacılıkta süreler ve
maliyetlerin ciddi oranda azalırken, dış ticaret de avantajlar sağlanacağını
aktaran Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, projenin yapım ve
işletmesinde binlerce kişiye iş imkanı kazandırıldığını belirtti. “Otoyolumuz,
ülkemizin en gelişmiş bölgelerinden Marmara ve Ege Bölgelerini birbirine
bağlarken, aynı zamanda, demir ve havayolu ulaşım sistemleri ile birlikte
limanlarımızla olan entegrasyonu artıracağız” diyen Karaismailoğlu,
“Yap-İşlet-Devret modeli ile yapımını gerçekleştirdiğimiz 1915 Çanakkale
Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu projemiz 2 milyar 545 milyar avro yatırım
tutarı ile 4 yıl gibi rekor bir zamanda tamamlandı. Projemiz sayesinde yıllık;
zamandan 382 milyon euro, akaryakıt tüketiminden 31 milyon 300 bin euro, 3 bin
234 ağaca eş değer, karbon salımındaki azalmayla çevresel olarak, 1 milyon 900
bin euro tasarruf elde edeceğiz. Böylece toplam tasarruf tutarı yıllık olarak
415 milyon euro’ya ulaşacak. Projenin 1,5 yıl önce açılması ile ülke
ekonomisine 628 milyon Euro katkı sağlamış oluyoruz. Projemizin; Gayrı Safi
Milli Hasılaya etkisi; 2 milyar 442 milyon euro, üretime etkisi 5 milyar 362
milyon euro, istihdama etkisi de 118 bin kişi olduğu dikkat çekmektedir” diye
konuştu.
BİZİM ANLAYIŞIMIZDA “YA YOL BUL YA DA YOL OL” İLKESİ VAR
“Halka hizmeti ‘Hakka hizmet’
olarak gören yönetim anlayışımızda, Halkımızın gönlüne gidecek tüm yolları
yapmaya devam ediyoruz” diyen Karaismailoğlu, şu ifadeleri kullandı:
“Bizim hizmet anlayışımızda; “Ya
yol bul, ya da yol ol“ ilkesi vardır. Gurbete yolladığı sevdikleri için ‘Yola
yolladım seni, yollar yormasın seni’ şeklinde dilekte bulunan kadirşinas
halkımızın dileklerini yerine getirmek için canla başla çalışıyoruz. Türkiye ve
boğazlarımız 1915’te ne kadar önemli ise 2023’te, 2053’te ve 2071’de de o kadar
önemli olacak. Dünya durdukça, bu bölge ve ülkemiz önemini hep koruyacak. Biz,
stratejik konumumuzun gereği olarak, tüm ulaşım sistemlerimizi, birbirleri ve
dünya ulaşım ağı ile entegreli bir şekilde planlıyoruz. 1915 Çanakkale Köprüsü;
şehitlerimize vefa borcudur, ecdada saygı ve geleceğe armağandır. Lider
Türkiye’nin göstergesidir. Çanakkale Boğazı’na takılan ‘yakut’ bir
gerdanlıktır.”