ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: GÖKYÜZÜNDE KURDUĞUMUZ KÖPRÜLERLE KÜRESEL HAVACILIK MERKEZİ OLDUK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Türkiye’nin gökyüzünde
kurulan köprülerle havacılık alanında Avrasya bölgesinde lider, küresel bir
havacılık merkezi olduğunu belirterek, “Avrupa’nın en yoğun havalimanı olan
İstanbul Havalimanı, dün liderliğini bir kez daha pekiştirdi. Dünyanın en
itibarlı yayınlarından seyahat dergisi okurları 'dünyanın en iyi havalimanını
belirledi. 240 bin okuyucunun katıldığı anketle bu unvan İstanbul
Havalimanı’nın oldu” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, İstanbul’da düzenlenen Airshow’un açılışına katıldı. Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı olarak, Türkiye’yi dünyanın lider ekonomileri arasına
yükseltecek, milleti hak ettiği yere taşıyacak dev projeleri, devlet aklı ve
politikalarının sonucu olarak planladıklarını, inşa ettiklerini aktaran
Karaismailoğlu, “Yalnızca Türkiye’mizin değil, tüm insanlığın hizmetine sunduk.
Bugünlere ulaşmak için var gücümüzle çalıştık. Milletimizin desteğini de her
zaman yanımızda hissettik. Şimdi de yatırım, üretim, istihdam ve ihracat odaklı
büyüme stratejimize uygun büyük ulaşım yatırımlarımızın her alanda olduğu gibi
havacılık sektöründe de meyve verdiğini görmek bizleri hem onurlandırıyor hem
de gururlandırıyor” ifadelerini kullandı.
DEVİR ARTIK “KAZAN-KAZAN” DEVRİ
Bu kapsamdaki dev hizmetlerden
biri olan İstanbul Havalimanı’nı hayata geçirdiklerini vurgulayan
Karaismailoğlu, İstanbul Havalimanı’nın Avrupa havacılığının zirvesinde
olduğuna dikkati çekti. Kuzey Marmara Otoyolu’nun yapılmasıyla birlikte
bölgesel ticaretin de canlandığını dile getiren Karaismailoğlu, “Çanakkale
Köprüsü’nü hizmete açtık, turizm hiç olmadığı kadar ivme kazandı. Devir artık
‘kazan-kazan’ devri… Havayolu ulaşımı ise kazan-kazan devrinin en önemli
dinamosu, anahtarıdır. İşte böyle bir dönemde, bizler burada sadece havacılık
sektörünün geleceği için değil, ülkelerimizin ekonomik ve sosyo-kültürel
geleceği içinde bir araya geldik. Ülkelerimiz için vazgeçilmez olan ekonomik iş
birliklerinin tesisi ve dış ticaret faaliyetlerimizin gelişmesi için gerekli
olan en hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım yolu havayolu taşımacılığıdır.
Sayısını 26’dan 57’ye yükselttiğimiz havalimanlarımız sayesinde ülkemiz,
havacılık alanında dünyanın en büyük küresel transit merkezlerinden birine
dönüştü” dedi.
TÜRKİYE HAVALİMANLARINDA KONFOR VAR
Pandemi sonrası taleplerin
artması ve yaz turizminin yoğunluğu nedeniyle Avrupa havalimanlarında kaos
yaşandığını anımsatan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “İstanbul Havalimanı
gibi mega yatırımlarımız ve aldığımız önlemler sayesinde sıkıntılı günleri
hızlı bir şekilde geride bıraktık. Türkiye havalimanlarında konfor var.
Avrupa’nın en yoğun havalimanı olan İstanbul Havalimanı, dün liderliğini bir
kez daha pekiştirdi. Dünyanın en itibarlı yayınlarından seyahat dergisi
okurları 'dünyanın en iyi havalimanını belirledi. 240 bin okuyucunun katıldığı
anketle bu unvan İstanbul Havalimanı’nın oldu. Sadece Eylül ayında 40 binden
fazla uçuşa ev sahipliği yapan havalimanımızın itibarını ortaya koyan bu
başarıda; 2022 yılının ilk 8 ayındaki toplam 48 milyon yolcumuzun tecrübelerini
aktarması yatıyor. Bu da demektir ki; hem İstanbul Havalimanı hem de bayrak
taşıyıcımız Türkiye'nin en büyük markası Türk Hava Yolları havacılığın
zirvesindeki yerlerini pekiştiriyor; sağlamlaştırıyor. Avrupa’daki havalimanlarında,
valiz alım süreleri saatleri bulurken, İstanbul Havalimanı’nda günde ortalama
200 bin bagaj hareketliliği sorunsuz yaşanıyor. Böylesi, devasa bir yoğunluğa
rağmen bagaj alım süresi İstanbul Havalimanı’nda dakikalarla sınırlı. Check-in
süresi ise sadece 1 dakika. Bu neden önemli biliyor musunuz? Yaşadığımız çağda
ulaşılabilirlik ve hız faktörleri, hayatın her alanını radikal şekilde
etkiliyor. Böyle bir dönemde de hava ulaşımının önemi her geçen gün daha da
artıyor. Bu nedenle, pek çok ülkenin ana gündem maddesi; havacılığın
geliştirilmesi ve uluslararası alandaki konumunun güçlendirilmesidir. Biz de
bunun için dış politikamızda; ‘daha güçlü ilişki, daha fazla müzakere, daha
fazla ortak değer’ politikasıyla ilerliyoruz. Sonuçlarını da hep beraber
görüyoruz” diye konuştu.
130 ÜLKEDE 341 NOKTAYA ULAŞTIK
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
2003 yılında Hava Ulaştırma Anlaşması bulunan ülke sayısının 81 olduğunu, bu
sayının 2022 yılı Ağustos ayı itibarıyla 173’e yükseltildiğine işaret etti ve
bu anlaşmalar ve müzakereler neticesinde, 2003 yılında 50 ülkede 60 olan dış
hat uçuş nokta sayısına 281 yeni nokta eklendiğini söyledi. Bugün dış hat uçuş
ağının 130 ülkede 341 noktaya ulaştığını aktaran Karaismailoğlu, konuşmasına
şöyle devam etti:
“Gökyüzünde kurduğumuz köprülerle
havacılık alanında Avrasya bölgesinde lider, küresel bir havacılık merkezi
olduk. Türkiye, Asya ve Avrupa arasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü
olduğu gibi Kafkas ülkeleri ve Rusya’dan Afrika’ya uzanan kuzey güney koridorlarının
da tam ortasındadır. 4 saatlik uçuşla 1 milyar 650 Milyon insanın yaşadığı, 38
Trilyon dolar Gayrisafi Milli Hasılaya sahip ve 7 trilyon 45 milyar dolar
ticaret hacmi bulunan 67 ülkenin de merkezindeyiz. Bu jeostratejik konumumuzdan
hareketle ulaşım ve iletişim stratejilerimizi küresel ve bölgesel şartlar
ışığında yeniden tanımlamak ve bu stratejileri her daim güncel tutmak Türkiye
için vazgeçilmezidir. İşte bu nedenle, Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan
liderliğindeki hükümetler olarak son 20 yıldır ulaşım ve iletişim alanında
gerçekleştirilen yatırımlarla çehresi aydınlanan Türkiye’nin gelecek vizyonunu;
dünyanın nabzını tutarak, teknolojik gelişmeleri yakından takip ederek ve daima
entegrasyonu merkeze koyarak şekillendiriyoruz.”
ULAŞIM VE İLETİŞİM ALTYAPISINA 183 MİLYAR DOLARIN ÜZERİNDE YATIRIM
YAPTIK
2002 yılından bu yana Türkiye’nin
ulaşım ve iletişim altyapısına 183 milyar doların üzerinde yatırım yaptıklarını
kaydeden Karaismailoğlu, Türkiye’nin yıllardır süren ulaşım altyapısı
problemini büyük ölçüde çözdüklerini belirtti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Marmaray, Avrasya Tüneli, İstanbul Havalimanı, Kuzey Marmara
Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, İstanbul-İzmir Otoyolu,
1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu gibi mega ulaşım
projelerini başarıyla bitirdik ve milletimizin hizmetine sunduk. Ülkemizi;
Asya, Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Kafkaslar ve Kuzey Karadeniz ülkeleri
arasında ulaşımın her modunda uluslararası bir koridora dönüştürdük. Bölünmüş
yol uzunluğumuzu 28 bin 722 kilometreye çıkardık. Geçit vermeyen dağları
tünellerle, vadileri köprülerle viyadüklerle aştık. Köprü ve viyadük
uzunluğumuzu 730 kilometreye çıkardık. Toplam tünel uzunluğumuzu ise 670
kilometreye yükselttik. Ülkemizi Avrupa’nın 6’ncı, dünyanın 8’inci Yüksek Hızlı
Tren işletmecisi yaptık. Önce 2009 yılında hizmete başlayan Ankara-Eskişehir
hattını; sonrasında ise Ankara-Konya ve Ankara-İstanbul hatları ile
milletimizin özlemle beklediği Yüksek Hızlı Tren hatlarını inşa ettik.
Uluslararası bir proje olan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattını başarıyla
tamamlayarak; Pekin’den Londra’ya uzanan İpek Demiryolunu faaliyete geçirdik.
Dünyada ‘deniz ticaret filosu’ sahipliği bakımından 15’inci sıraya yükseldik.
Liman sayımızı 217’ye, tersane sayımızı 84’e çıkardık” şeklinde konuştu.
HAVALİMANI SAYIMIZI İKİ KATINDAN FAZLA ARTIRDIK
Türkiye’nin Avrupa, Asya'nın
batısı, Orta Doğu ve Afrika için hem yolcu hem de yük trafiği açısından önemli
bir hava ulaştırma merkezi olduğunun altını çizen Karaismailoğlu, “Milletimizin
bundan en doğru biçimde yararlanabilmesi için; havalimanı sayımızı iki katından
fazla artırdık; 57’ye ulaştırdık. Bu sayıyı 61’e çıkaracağız. Havacılığın
gelecekteki en önemli meselelerinden ‘emisyon’ konusunda büyük ve ciddi
planlamalar yapıyoruz. Karbon ayak izimizi azaltacağız. Havayolları
taşımacılığı için çevre dostu yakıtlar üreteceğiz. Bölgesel hava yolu kargo
taşımacılığını daha da geliştireceğiz; Türkiye, hava-kargo ağının da
uluslararası bir merkezi olacak. Dünya ile ekonomik, ticari ve sosyal
bağlarımızı güçlendiren tüm ulaşım ve haberleşme yatırımlarımızda hedefimiz,
bütünsel kalkınmamızı desteklemek, insanımızın yaşam kalitesini yükseltmek,
milletimizin her bir ferdinin bu zenginleşmeden yararlanmasını sağlamaktır”
diye konuştu.
KAMU ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİ İLE BAŞKA ÜLKELERE ÖRNEK OLUYORUZ
“Hedeflerimizi en doğru zaman
aralığında hayata geçirebilmek için Kamu Özel İş Birliği modelini en doğru
şekilde kullanıyor, uygulamalarımızla başka ülkelere de örnek oluyoruz” diyen
Karaismailoğlu, açıklamasına şöyle devam etti:
“Bu sayede KÖİ ile hayata geçen
projeler uluslararası standartlarda ve ivedilikle tamamlanıyor. Kalkınma
hızlanıyor, devlet olarak ülkenin dört bir yanına aynı anda yatırım götürme
şansını elde ediyoruz. Dünyanın en önemli havalimanlarından olan İstanbul
Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı ile ülkemize, milletimize değerli bir
hizmeti daha kazandırdık. Türkiye’nin 3’üncü, Avrupa’nın 8’inci en yoğun
havalimanı oldu. Havalimanlarımız rekordan rekora koşuyorlar. Sabiha Gökçen,
Eylül ayında 17 binden fazla uçuş ve yaklaşık 3 milyon yolcuyla bu kervana
katıldı. Sadece geride bıraktığımız aylarda; iki havalimanı açılışı
gerçekleştirirken, bir havalimanımız için kapasite artırımı ve işletme uzatımı
ihalesi düzenledik. Aralık 2021’de, Antalya’yı bölgesinin turizm merkezi
yapacak, Antalya Havalimanı’nın kapasitesini artıracak ve işletmesini 25
yıllığına kiralayan ihaleyi tamamladık. Mevcut durumda yaşanan uçak park sahası
ve terminal binaları ile otoparkların kapasite yetersizliği, ilave yapılacak
tesisler ve yatırımlarla giderilecek. Tamamlandığında, Türkiye’nin ve
bölgesinin en akıllı havalimanlarından biri olacak. Proje yatırım tutarı 765
milyon avro olup, kamu kaynağı kullanılmadan yapılacak tesisler, 25 yıl işletme
süresi sonunda bedelsiz olarak devletimize devredilecek. Ayrıca, proje kapsamında
yolcu ve hazine garantisi verilmedi. KDV dahil 8 milyar 555 milyon euroluk
ihale bedeli, son yıllarda ülkemiz hazinesine kazandırılan rekor düzeyde bir
kamu kazancıdır. Sadece Eylül ayında yaklaşık 26 bin uçuşla 4,6 milyon yolcuya
ev sahipliği yapan Antalya Havalimanı, küresel ekonomideki işleyişin bozulduğu
böyle bir dönemde Türkiye'nin yatırımlar için cazibe merkezi olmayı
sürdüreceğinin en somut göstergesidir. Havayolları yatırımlarında bir sonraki
durağımız Anadolu oldu. Gaziantep havalimanı yeni terminal binası ve Tokat
Havalimanı’nı hizmete aldıktan sonra 14 Mayıs 2022’de, denize dolgu yöntemiyle
deniz üzerine inşa edilen, Rize-Artvin Havalimanı’nın açılışını yaptık. Bu
eserimizi, mühendislik ihraç eden bir ülke olarak dünyanın hizmetine sunduk.”
TÜRKİYE, HAVACILIK ENDÜSTRİSİNİN ÖNDE GELEN ÜLKELERİNDENDİR
Planlı ve sürdürülebilir büyüme,
gençler için daha güçlü Türkiye hedefiyle, 2035 ve 2053 vizyonlarının bugünden
tamamlandığının altını çizen Karaismailoğlu, “Ulaştırma ve haberleşme alanında
gerçekleştireceğimiz yeni nesil yatırımlar 2053 yılına kadar 198 milyar dolara
ulaşacak. Hükümetlerimiz döneminde uyguladığımız politikalarımızla ve
yatırımlarımız sayesinde; havayollarımız, kapsamlı bakım merkezlerimiz ve
tesislerimiz, modern havalimanlarımız, gelecek vaat eden havacılık okullarımız
ve iyi eğitimli personelimizle Türkiye, havacılık endüstrisinin önde gelen
ülkelerindendir. ‘İstikbal Göklerdedir’ sözüyle önemini vurguladığımız
havacılık; bizler için de gençliğimizin aydınlık geleceğinin teminatıdır. O
nedenle her geçen gün daha da geliştirilmeli, büyütülmelidir” şeklinde konuştu.
KOLTUK KAPASİTEMİZ YÜZDE 298 ARTTI
Havacılık sektöründe yaşanan
gelişmelere de değinen Karaismailoğlu, “Havayolu sektöründe yapılan çalışmalar
neticesinde; 2022 yılı Ağustos ayı itibarıyla 2003 yılında 162 olan uçak
sayımız, yüzde 261 artışla 584’e, koltuk kapasitemiz yüzde 298 artışla 27 bin
599'dan 109 bin 821’e, hava kargo kapasitemiz ise yüzde 784 artışla 303 tondan
2 bin 676 tona ulaştı. 2003 yılında toplam 34 milyon olan yolcu sayımız 210
milyona ulaştı. Bilindiği üzere pandemi sürecinde havacılık sektörü açısından
dünya genelinde ve ülkemizde büyük ölçüde azalan uçak ve yolcu trafiği
gerçekleşti. Artık o günleri geride bıraktık. 2022 yılının ilk 9 ayında 2019
yılının aynı dönemine kıyasla eski seviyesine yaklaştık. Çıtayı her geçen gün
yukarılara taşıyarak, havacılık ve uzay teknolojileri alanında da büyük
başarılar elde ediyoruz. İyi biliyoruz ki başka ülkelerin teknolojilerini
kullanmak, ülke kaynakları açısından da ülke çıkarları açısından da
sürdürülebilir bir durum değil. Bu noktada yaptığımız atılımlar ile ülkemizi
kendi uydularını geliştirebilen, üretebilen ve test edebilen bir seviyeye
çıkardık. Türksat 5A ve 5B’de geçtiğimiz yıl içinde yörüngelerine ulaştı ve
böylece bir yıl içinde iki yeni nesil haberleşme uydusunu devreye alan ender
ülkelerden biri olduk. İlk yerli ve milli haberleşme uydumuz Türksat 6A'yı da
2023 yılının ikinci çeyreğinde uzaya fırlatmayı hedefliyoruz. Türkiye, Türksat
6A'yı uzaya fırlattığımızda uzayda kendi uydusuyla temsil edilen ilk 10 ülkeden
biri olacak” diye konuştu.
DÜNYA SİVİL HAVACILIĞINDA REKABET HIZLA ARTIYOR