Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, yüzde 100 yerli ve
milli kaynaklar kullanılan Zigana Tüneli’nde sona yaklaşıldığına dikkati
çekerek, “2023 yılı nisan ayında bütün imalatlarımızı tamamlamayıp Tünel’imizi
hizmete açmayı hedefliyoruz. Projemiz hizmete açılınca; mevcut yol 8 kilometre
kısaltılmış olacak. Böylece seyahat süresi yaklaşık 30 dakika azalacak. Yıllık
toplam 139 milyon TL tasarruf edilecek” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Zigana Tüneli’ndeki incelemelerinin ardından açıklama yaptı.
14,5 kilometre uzunluğu ile dünyanın 3’üncü ve Avrupa’nın en uzun çift tüp
karayolu tüneli olacak yeni Zigana Tüneli’nin, Trabzon ve Gümüşhane’nin ev
sahipliği yapacağı dünya çapında bir karayolu projesi olduğunu belirten
Karaismailoğlu, tünelin kazı destekleme çalışmalarını tamamlayarak, 13 Ocak’ta
ışık görme töreninde bir araya geldiklerini anımsattı. “Sevincimizi, gururumuzu
yine birlikte yaşamıştık” diyen Karaismailoğlu, o gün bugündür tüneli hizmete
açmak için çalışmaların 7/24 başarıyla sürdürüldüğünü, nihayet sona
yaklaşıldığını bildirdi.
DÜNYAYI TÜRKİYE’YE BAĞLIYORUZ
Karaismailoğlu, “Üç kıtanın
kesiştiği noktada bulunan ülkemiz, çok önemli bir konumda. Bu konumun hakkını
vermek, sahip olduklarımızdan milletimizin en üst düzeyde fayda sağlayabilmesi
için çalışmalarımızı titizlikle yürütüyoruz. Türkiye’mizin coğrafi konumu,
ulaştırma ve haberleşme stratejimizi çok boyutlu ele elmayı gerektiriyor.
Planlamalarımızı Bölgesel sınırları da aşarak küresel çapta yapıyoruz. Bu
gerçekten hareketle özellikle ulaşım alanında uluslararası entegrasyonu,
ekonomik kalkınmanın en önemli dinamolarından biri olarak gördük.
Cumhurbaşkanı’mızın liderliğinde geçen son 20 yıl boyunca tüm ulaşım
stratejilerini küresel eğilimleri dikkate alarak yaptık. Dünyayı Türkiye’ye
bağlıyoruz. 1 trilyon 631 milyar liranın üstünde yatırımla ulaştırma
altyapılarımızı iyileştirmek, Türkiye’yi küresel bir lojistik süper güce
dönüştürmek, ulaşım ağlarını genişletmek ve uluslararası taşımacılık
güzergahlarındaki eksik bağlantıları tamamlamak önceliklerimiz oldu”
ifadelerini kullandı.
ZİGANA TÜNELİ BÖLGE EKONOMİSİNE ÖNEMLİ KATKILAR SUNACAK
İşte bu noktada Doğu Karadeniz’in
en önemli ticaret merkezi konumundaki Trabzon’u Gümüşhane üzerinden Bayburt,
Aşkale ve Erzurum’a bağlayan güzergahta inşa edilen Zigana Tüneli’ne de bu
açıdan bakılması gerektiğini aktaran Karaismailoğlu, “Bu kıymetli projemizi,
tüm Ortadoğu ülkelerinin Karadeniz’e ulaşması açısından hayati önem taşıdığı
farkındalığı ile değerlendirmekteyiz. Zigana Tüneli de bölgede yeni istihdam,
iş alanları ve imkanları oluşturacak, bölge ekonomisine önemli katkılar
sunacak” diye konuştu.
ÇİLELERİ TARİHE GÖMEREK GÜVENLİ VE KONFORLU SEYAHAT İMKANI SAĞLAYACAĞIZ
Karadeniz Sahil Yolu’nun, sahil
kesimindeki yerleşim yerlerini yüksek standartlı bir ulaşım ağı ile birbirine
bağladığını kaydeden Karaismailoğlu, bununla birlikte başlatılan kuzey-güney
akslarını iyileştirme çalışmaları kapsamında bölgede pek çok yol ve tünel
yapımını da projelendirdiklerini dile getirdi. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
Ovit Tüneli, Cankurtaran Tüneli, Salmankaş Tüneli, Salarha Tüneli, Hurmalık-1
ve Hurmalık-2 Tünelleri gibi nicesini tamamlayarak milletin hizmetine
sunduklarını vurguladı ve konuşmasına şöyle devam etti:
“Bugün bizleri bir araya getiren
Zigana Tüneli de kuzey-güney aksları kapsamında hayata geçirdiğimiz projelerin
en önemlilerinden biridir. Trabzon’u Gümüşhane üzerinden Bayburt, Aşkale ve
Erzurum’a bağlayan güzergahta inşa ediliyor. Zigana Tüneli projesi, Trabzon –
Aşkale Yolu’nun 44’üncü kilometresinden Maçka/Başarköy mevkiinde başlayıp,
67’nci kilometrede yer alan Köstere-Gümüşhane Yolu’na köprülü kavşak ile
bağlanıyor. 12 metre genişliğindeki mevcut devlet yolu ikişer şeritli bölünmüş
yol haline gelecek. Projenin hizmete açılmasıyla, Zigana’nın zirvesinde 2010
metre olan ve 1’inci tünelde 1825 metreye indirilen kot, 600 metre daha aşağı
çekilerek 1212 metreye inmektedir. Tünelimizin sol tüpü 14 bin 448 metre, sağ
tüpü 14 bin 477 metre uzunluğunda olmak üzere çift tüpten oluşuyor. Toplam
uzunluğu bağlantı yolları ile birlikte 15,1 kilometreye ulaşacak.
Kazı-destekleme ve nihai beton kaplama çalışmalarını zaten tamamlamıştık. Devam
eden çalışmalar kapsamında; önemli aşamaları geride bıraktık, elektro mekanik
imalatlar devam ediyor. Tünel çıkış kavşağında bulunan 126 metre uzunluğundaki
ardgerme köprü imalatlarını da tamamladık. Projemiz hizmete açılınca; mevcut
yol 8 kilometre kısaltılmış olacak. Böylece seyahat süresi yaklaşık 30
dakikanın üzerinde azalacak. Bu da büyük tasarruf avantajları sağlayacak.
Zamandan 40 milyon TL, akaryakıttan 99 milyon TL olmak üzere yıllık toplam 139
milyon TL tasarruf edilecek. Karbon salımı da 18 bin ton daha az gerçekleşecek.
Zigana Tüneli’nin açılışına artık sayılı günler kaldı. 2023 yılı nisan ayında
bütün imalatlarımızı tamamlamayıp, tünelimizi hizmete açmayı hedefliyoruz.
Yine, Zigana Tüneli faaliyete geçtiğinde; özellikle kış aylarında yaşanan
çileleri tarihe gömerek yol kullanıcılarına güvenli ve konforlu seyahat imkanı
sağlayacağız.”
YÜZDE 100 YERLİ VE MİLLİ KAYNAKLAR KULLANILDI
Ayrıca, mevcut Trabzon-Gümüşhane
hattında bulunan keskin virajlar, rampalar ile birlikte dik yamaçlardan taş
düşmesi gibi problemlerin de ortadan kalkacağına dikkati çeken Karaismailoğlu,
trafiğin Karadeniz sahil kesimindeki yerleşkelere, limana, turizm ve sanayi
merkezlerine sorunsuz akışı artık daha iyi olacağını söyledi. Böylece
uluslararası ticaretin daha hızlı ve güvenilir yapılmasına büyük katkılar
sunulacağını kaydeden Karaismailoğlu, “Zigana Tüneli, bölgemizin ekonomisine
yeni bir soluk getirecek. Zigana Tüneli ve bağlantı yollarının yapımı, tasarımı
ve kontrolünde yüzde 100 yerli ve milli kaynaklar kullanıldı. Proje tamamen
Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edildi. Ayrıca karayolu
tünellerinde Türkiye’de ilk defa yapılan ‘dikey şaft yapıları’ Zigana
Tüneli’nde teşkil edildi. Proje kapsamındaki 3 istasyonun her birinde 1 temiz,
1 de kirli hava olmak üzere toplam 6 adet havalandırma şaft yapısı bulunuyor.
Teknik, mühendislik boyutuyla yerli ve milli çalışmaların bir başka zaferi
olacak, Avrupa’nın ve dünyanın zirvesindeki yapılardan biri arasına yerleşecek
Zigana Tüneli, Trabzon ve Gümüşhane’nin geleceğine vurulacak bir mühür gibi:
açılışıyla bölgenin gelişimi ve kalkınmasında önemli bir ivme oluşturacak,
kullananlara bölge halkına kazandıracaklarıyla Türkiye’nin gurur projeleri
arasında yerini alacak” değerlendirmesinde bulundu.
TRABZON’DA 26,9 MİLYAR TL’LİK KARAYOLU PROJESİ DEVAM EDİYOR