Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, ihracatçılarla bir
araya geldi, bakanlığın yatırımları ve 2053 vizyonu ile ilgili
değerlendirmelerde bulundu.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Hizmet İhracatçıları Birliği (HİB) tarafından düzenlenen Hizmet
İhracatı Sinerji ve İşbirliği Çalıştayı’na katıldı. Her alanda çok ciddi
yatırımlarının bulunduğunu kaydeden Karaismailoğlu, dünyayla rekabet edecek
şekilde çalışmalarına devam ettiklerini söyledi.
183 milyarlık dolarlık yatırım
sayesinde toplam Gayri Safi Yurt İçi Hasıla'ya tam 548 milyar dolarlık etki
yaptıklarını aktaran Karaismailoğlu, “Yine, 1.138 milyar dolarlık üretime
etkimiz oldu. Yine istihdama da toplam 17,9 milyon kişi katkı sağlamış oldu.
Bütün sektörlerde 183 milyar dolarlık yatırımın sonucunda bunları ülkemize
kazandırmış olduk” ifadelerini kullandı.
İSTANBUL HAVALİMANI DÜNYANIN EN BAŞARILI PROJELERİNDEN BİRİ
Yapılan yatırımların çevreye ve
ekonomiye sağladığı tasarruflara da değinen Karaismailoğlu, devlet bütçelerini
ve kaynaklarını doğru kullanarak hayata geçirdikleri projelerin önemine
değindi. Avrasya Tüneli'nin, İstanbul trafiğini rahatlattığını ve dünyanın en
özel projelerinden biri olduğuna işaret eden Karaismailoğlu, İstanbul
Havalimanı’nın dünyanın en başarılı projelerinden olduğunu söyledi. Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, "Burası hiç yaşamın ve yeşilin olmadığı, bakmayın
bazıları Kuzey ormanları falan bahsediyor ama hiç öyle bir şey de burada yoktu.
200-300 metre derinliğindeki taş ocaklarının, kum ocaklarının olduğu ve
insanların, hayvanların giremediği bir bölgede devletten bir kuruş çıkmadan tam
10 milyar avroluk bir yatırım yaparak dünyanın en iyi havalimanlarından birini
ürettik ve şu anda dünyanın gıptayla baktığı özel projelerden biri. Avrupa'da
birinci, dünyada da beşinci en iyi ve en yoğun havalimanlarından biri.
Hakikaten dünyadaki en başarılı projelerden biri. Hem 10 milyar euroluk bir
yatırım yaptırdık devletten bir kuruş çıkmadan ve 25 yıl sonucunda da tam 26
milyar avro bir kira geliriyle burayı, buradaki sözleşmeyi 25 yıl sonra
kapatacak bir proje olarak önümüzde. Bu proje 25 yıl sonra, yüzyıllar boyu bu
ülkeye hizmet edecek dünyanın en kıymetli işlerinden biri" diye konuştu.
SADECE İHRACAT İÇİN DEĞİL, YAŞAM İÇİN DE BU YOLLAR GEREKLİYDİ
Doğru projelerin, doğru finans
yöntemleriyle hayata geçirilmesinin önemine işaret eden Karaismailoğlu,
projeleri bu anlayışla yaptıklarını ve devletin kasasına ek gelir sağladıklarını
kaydetti. 818 milyon dolarlık yatırımla inşa edilen Yavuz Sultan Selim
Köprüsü'nün 6'ncı yılını kutladıklarına işaret eden Karaismailoğlu,
"Toplam tasarrufu 1 milyar 619 milyon dolar. Yani yapım maliyetinin bugüne
kadar iki katını sağlamış olduk bu doğru projeler sayesinde. Bugün de yaklaşık
110 bin araç günlük geçiş sağlıyor. Sadece ihracat için değil, yaşam için de bu
yollar gerekliydi” dedi.
ÜRETTİĞİMİZ PROJELERDEN KENDİ BÜTÇESİNİ OLUŞTURAN BAKANLIĞA DÖNÜŞECEĞİZ
Kuzey Marmara Otoyolu, Osman Gazi
Köprüsü ve İstanbul-İzmir Otoyolu yatırımlarına da değinen Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, bu tür kaliteli, güvenli ve konforlu yolların aynı zamanda
istihdam ve sanayinin gelişimine katkı sağladığını vurguladı. Karaismailoğlu,
2025 yılından sonra projelere verilen destekle gelir akışının birbirini
dengelediğine dikkati çekti ve "2036'lara geldiğimizde hiçbir projeye
destek vermediğimiz gibi sözleşmesi biten projeleri yeniden gelir akışlı
finansal yönetime dönüştürdüğümüzde artık bu projelerden topladığımız
gelirlerle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı; Türkiye'nin en büyük yatırımcı
bakanlığına, ürettiği projelerden kendi gelirini, bütçesini oluşturan bakanlığa
dönüşünüyor" ifadelerini kullandı.
MARMARAY’DA 745 MİLYON KİŞİ TAŞIDIK
Yap-işlet-devret projelerinin
yanında kamu bütçesiyle hazırlanan projelere ilişkin de bilgi veren
Karaismailoğlu, 3,2 milyar dolarlık yatırım bütçesiyle hayata geçirilen
Marmaray'ın bugüne kadar 745 milyon kişiyi taşıdığını bildirdi. İstanbul-Ankara
Yüksek Hızlı Tren projesinden de bahseden Karaismailoğlu, Türkiye'de şu anda
demir yolu yatırımı ağırlıklı dönem geçirdiklerini ve 4 bin 500 kilometrelik
demir yolu ağında çalışma yapıldığını dile getirdi. 2053 hedeflerine de değinen
Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Geçen yıl 225 milyar dolar
ihracata ulaştık. Bu yıl 250 milyar dolara inşallah ulaşacağız ama bu her yıl
katbekat artarak devam edecek. O yüzden bu altyapıyı daha da geliştirmemiz
gerekiyor. O yüzden önümüzdeki 30 yıllık planı da yaptık. 2053'e gelindiğinde
bölünmüş yol ağını 38 bin kilometreye çıkaracağız. Demir yolu ağımızı 28 bin
500 kilometreye çıkarıyoruz. Havalimanı altyapımız tamamlandı aslında, devam
eden 3 havalimanı inşaatımız var, onları da tamamlayacağız. Liman sayımızı da
235'e çıkaracağız."
2053 YILINA KADAR 197,9 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM YAPACAĞIZ
Bakan Karaismailoğlu, 2053 yılına
geldiğinde 197,9 milyar dolarlık yatırım yapacaklarını aktararak, "Buradan
da milli gelire 1 trilyon dolarlık katkı sağlayacağız. Üretime 2 trilyon
dolarlık katkı sağlayacağız. İstihdama da 28 milyon kişi katkı sağlayacağız.
Elektrikli araçlar için uygun altyapıları tamamlayacağız. Yüksek hızlı tren ve
hızlı trene ulaşmış il sayımızı 8'den 52'ye çıkaracağız. Hava yolundaki yıllık
yolcu sayımızı 210 milyondan 344 milyona yükselteceğiz. Yıllık demir yolu yük
taşımasını 38 milyon tondan 448 milyon tona çıkaracağız. Yani sizler için
ulaşımda hiçbir sıkıntı yok. Ulaştırma altyapısı hazır. Siz yeter ki
üreteceksiniz, ihracat yapacaksınız, biz de sizin önünüzdeki bütün tıkanıklığı
ortadan kaldıracağız. O yüzden ulaştırmayla ilgili hiçbir derdiniz yok"
şeklinde konuştu.