ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: KANAL İSTANBUL İLE DENİZ TİCARETİNE NEFES ALDIRACAK, ORTA KORİDORU GÜÇLENDİRECEĞİZ
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, asrın projesi Kanal
İstanbul ile Karadeniz ve Akdeniz üzerindeki deniz ticaretine nefes aldırarak,
Orta Koridor’u daha da güçlendireceklerini söyledi ve “Demiryoluna artan ölçüde
gösterdiğimiz önem ve farklı ulaşım modlarında Orta Koridor odaklı
yatırımlarımız ile güzergahın kullanımını kolaylaştırmaya, tercih edilmesini
artırmaya katkı sunuyoruz. Yatırımlarımızla, hat üzerindeki geçişleri
hızlandırıyoruz” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Trans Hazar Uluslararası Taşıma Güzergahı Birliği Genel
Kurulu’na katıldı. Dünyada kadim medeniyetlerin; önemli ticaret yollarını
yapan, işleten ve ticari kazanç sağlayan milletler tarafından kurulduğunu
kaydeden Karaismailoğlu, “Anadolu’nun batısından başlayıp, doğuya doğru devam
eden ve Basra Körfezi’ne kadar uzanan Kral Yolu, Uzak Doğu’dan Avrupa’ya uzanan
Baharat Yolu ve Çin’den Avrupa’ya kadar uzanan İpek Yolu, ticaretin sadece
belli bir bölgede sınırlı kalmasını önlemiş, farklı kıtalara, hatta dünyaya
yayılmasına yardımcı olmuştur. Bugün, tarihi İpek Yolu, Demir İpek Yolu ismi
ile yeniden canlandırılmıştır. Yeni altyapı ve ulaşım yatırımları sayesinde
Asya ve Avrupa arasındaki ticaretin geliştirilmesi, kolaylaştırılması, hacminin
ise artırılması hedeflenmiştir. Üç kıtanın ortasında, Karadeniz ve Akdeniz gibi
önemli su havzalarının geçişinde yer alan ülkemiz, konumunun avantajını yüz
yıllarca muhafaza etmiştir” diye konuştu.
ORTA KORİDOR’DA LOJİSTİK SÜPER GÜÇ OLMAK İÇİN ÖNEMLİ YATIRIMLAR
YAPIYORUZ
Türkiye’nin, her dönem pek çok
önemli ticaret yollarının güzergahında yer aldığına dikkati çeken
Karaismailoğlu, Türkiye’nin 4 saatlik bir uçuşla, 67 ayrı ülkedeki 1,6 milyar
insanın, 38 trilyon dolarlık gayrisafi milli hasıla ve 7 trilyon dolarlık ticaret
hacminin yer aldığı coğrafyanın merkezinde yer aldığını söyledi. “Bu
avantajların verdiği sorumluluklar, omuzlarımızdaki yükü artırıyor. Bizi,
ülkemiz ve dünya için daha çok çalışmaya teşvik ediyor” diyen Karaismailoğlu, o
nedenle 60’tan fazla ülkeyi, dünya nüfusunun 4,5 milyarını, küresel ekonominin
yüzde 30'unu kapsayan Orta Koridor’da küresel lojistik bir süper güç olmak için
uzun süredir önemli yatırımlar yapıldığını belirtti.
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu,
“84 milyona ulaşan, genç ve dinamik nüfusuyla Türkiye’nin potansiyelini
artırmasına yardımcı olan, Şubat 2017’de tüzel kişiliğine kavuşan Trans-Hazar
Uluslararası Taşıma Güzergahı Birliği’ni, çok önemsediğimizi özellikle ifade
etmek isterim. Birlik, aldığı kararlar ve uygulamaları ile Trans-Hazar bölgesindeki
ticareti kolaylaştırmakta, mal hareketliliğini ve Orta Koridor’un cazibesini
artırmaktadır. Üye ülkeler arasındaki; tarife birliğinin sağlanması, güzergahın
ilk kilometresinden son kilometresine kadar tek tip nakliye süreçlerinin
uygulanması, güzergahtaki transit ve ticari yüklerin yönlendirilerek
taşımaların artırılması ile birlikte, lojistik ürün çeşitliliğinin sağlanması
da son derece önemlidir. Yük trenlerinin sınır geçişlerini kolaylaştırmak için
kurulan elektronik entegrasyon sistemi, geçişlere katalizör etkisi yapmaktadır”
değerlendirmesinde bulundu.
Pandemi sürecinin, demiryolu taşımacılığının önemini bir kez daha ortaya çıkardığını ve küresel ticaretin demiryoluna ilgisini arttığına işaret eden Karaismailoğlu, bu doğrultuda Türkiye’de de demiryolu kullanımının arttığını söyledi. Bunların bir günde başarılmadığına işaret eden Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“Uzun ve hassas planlamalar
sonucunda oldu. Ve deyim yerindeyse bir reformu gerçekleştirdik. 2020 yılında
35 milyon ton olan yük taşıma kapasitesini yüzde 10 artarak 2021 yılı sonu
itibariyle 38 milyon tona ulaştırdık. Özellikle uluslararası taşımalarımız 2021
yılında yüzde 24 oranında artış gösterdi. Hedefimiz bu rakamları daha da
artırmak, demiryolunun taşımacılığın en güçlü parçalarından biri haline
getirmektir. Bu doğrultuda 26 adet lojistik merkezde toplam 19 milyon
metrekarelik alanda, 73,2 milyon ton taşıma kapasitesi oluşturmayı da
planladığımızı belirtmek isterim. Türkiye, 30 Ekim 2017’de işletmeye açtığımız
Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı ile birlikte, Orta Koridor’da etkinliğini
artıran bir ülkedir. Çin’in Xi’an şehrinden Çekya’nın Prag şehrine hareket eden
Çin-Avrupa arasındaki ilk blok transit konteyner treni 6 Kasım 2019’da
Ankara’dan geçerek İstanbul’da Marmaray’ı kullanarak, Avrupa’ya ulaşmıştı.
Pandemi sonrasında, bu hatta tırmanışa geçen yük taleplerini karşılamak
amacıyla Gürcistan’ın Ahılteke Bölgesi’ndeki aktarma istasyonu için günlük 3
bin 500 ton ilave kapasite artırımı gerçekleştirildi. Bakü-Tiflis-Kars
Hattı’nın açılışından, 2022 Nisan sonuna kadar 1 milyon 70 bin tona yakın yük
taşındı. Bakü-Tiflis-Kars güzergahı için ana hedefimiz, yılda bin 500 blok tren
işletilmesi ve Çin ile Türkiye arasında 12 günlük seyir süresini 10 güne
indirmek.”
KÜRESEL TİCARETTE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ESASI ÖNEM TAŞIYOR
Küresel ticarette de
sürdürülebilirlik esasının önem taşıdığını aktaran Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, geçen yıl Mart ayında Ever Given yük gemisinin, Süveyş
Kanalı’nda karaya oturduğunu ve bu hattaki dünya ticaretinin bir hafta boyunca
çift taraflı olarak kilitlendiğini anımsattı. “Küresel ticaretin yüzde 12’sinin
gerçekleştiği Süveyş Kanalı’nda yaşanan bu krizin dünyaya maliyeti günlük 10
milyar dolardır” diyen Karaismailoğlu, bu krizin aynı zamanda hattın
güvenilirliğini de tartışmaya açtığını kaydetti.
Güncel gelişmelere de değinen
Karaismailoğlu, Şubat ayından bu yana yaşanan Rusya-Ukrayna Savaşı’nın ve
bölgedeki gerilimlerin Kuzey Koridorunu da sıkıntıya soktuğuna dikkat çekti.
Orta Koridor’un mesafe ve süre açısından Kuzey Koridor için güçlü bir
alternatif olduğunu belirten Karaismailoğlu, “Çin’den Avrupa’ya doğru yola
çıkan bir yük treni, Orta Koridor ve Türkiye’yi tercih etmesi halinde 7 bin
kilometreyi 12 günde kat ediyor. Aynı trenin Rusya Kuzey Ticaret Yolu’nu tercih
etmesi halinde 10 bin kilometrelik bir mesafe ve en az 15 günlük seyir süresi
söz konusu olmaktadır. Aynı tren gemiyle Güney Koridor’u tercih ederse, Süveyş
Kanalı üzerinden 20 bin kilometre seyrederek, ancak 45 ile 60 günde Avrupa’ya
ulaşabiliyor. Bu rakamlar bile Orta Koridor’un küresel ticarette, Asya ve
Avrupa arasında ne kadar avantajlı ve güvenli olduğunu gözler önüne seriyor”
ifadelerini kullandı.
BTK DEMİRYOLU HATTI İLE ORTA KORİDOR ÖNEM KAZANDI
Orta Koridor’un, 2017 yılında BTK
Demiryolu Hattı işletmeye alınmasıyla önem kazandığını anlatan Karaismailoğlu,
“2020 yılında Marmaray’dan yük trenlerinin geçmeye başlamasıyla Asya-Avrupa
arasında kesintisiz demiryolu bağlantısı da sağlanmış olduk. Kars Lojistik
Merkezi ise Bakü-Tiflis-Kars hattının önemini daha da güçlendirdi. Gerek
küresel ticaret yollarındaki dönüşüm, gerek ülkemizin gelecek hedefleri,
gerekse de 2050 yılında karbon nötr Avrupa hedefleyen Yeşil Mutabakat
çerçevesinde demiryoluna verilen önem iyice güçlendi. Ulaştırma ve Lojistik Ana
Planımız çerçevesinde, taşımacılıkta demiryolu payını yüzde 5’ten yüzde 22’ye
çıkarma hedefimiz de verdiğimiz değerin en somut göstergesidir. Bölge ülkeleri
arasındaki iş birliklerinin artması ve küresel ekonomiye entegrasyonlarının
güçlendirmesi açısından barındırdığı fırsatlar, bu kararlılığımızı destekleyen
unsurlardır. Bu fırsatları ile Orta Koridor, hiç şüphesiz, bölge ülkelerinin
yapacağı koordineli iş birlikleri ile dünya ticaretinin en önemli
bağlantılarından biri olacaktır” dedi.
RİZE-ARTVİN HAVALİMANI 14 MAYIS’TA CUMHURBAŞKANIMIZIN TEŞRİFLERİYLE
AÇILACAK
Asrın projesi Kanal İstanbul ile
Karadeniz ve Akdeniz üzerindeki deniz ticaretine nefes aldırarak, Orta
Koridor’u daha da güçlendireceklerine vurgu yapan Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, “Demiryoluna artan ölçüde gösterdiğimiz önem ve farklı ulaşım
modlarında Orta Koridor odaklı yatırımlarımız ile güzergahın kullanımını
kolaylaştırmaya, tercih edilmesini artırmaya katkı sunuyoruz. Yatırımlarımızla,
hat üzerindeki geçişleri hızlandırıyoruz” ifadelerini kullandı. Asya ile
Avrupa’yı kesintisizi bir demiryolu hattı ile birleştiren Marmaray’ın 2013
yılında hizmete açıldığını belirten Karaismailoğlu, Türkiye’nin 2’inci,
dünyanın 5’inci deniz dolgusu havalimanı olan Rize-Artvin Havalimanı’nı
milletin ve dünyanın hizmetine sunulmasına sayılı günler kaldığını, 14 Mayıs’ta
havalimanın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle açılacağını
belirtti. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, böylece havalimanı sayısının 26’dan
58’e yükseltileceğini kaydetti.
ULAŞIM BÜTÇEMİZDEKİ DEMİRYOLU PAYINI 2023’TE YÜZDE 60’A ÇIKARACAĞIZ