ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: İSTANBUL-İZMİR OTOYOLU VE OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ’NÜ BAYRAMDA 290 BİN ARAÇ KULLANDI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, son 20 yılda 37,5
milyar dolarlık yatırımla, havalimanları, limanlar ve bin 250 kilometre otoyol
altyapısının Kamu Özel İşbirliği yöntemiyle tamamlandığını belirterek,
“İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü’nü 29 Nisan-4 Mayıs tarihlerinde,
yani sadece 1 haftada 290 bin araç kullandı. Yani, garanti karşılama oranı
yüzde 120’nin üzerine çıktı. Otoyolun kalanı içinde yine araç garantilerinin en
az yüzde 100’ü karşılandı. Bu fizibiliteleri biz 3-5 yıllık yapmıyoruz. Aynı
planlamanın Çanakkale Köprüsü’nde de gerçekleşeceğine hep birlikte şahit
olacağız. Memlekete çivi çakmayan, çivi çakılmasını da engellemek için çırpınan
birileri gibi boş laflarla yürümüyoruz” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, TÜGVA İstanbul Lise Başkanları Kampı Programı’nda yaptığı
konuşmada, “Tarihin sırtımıza yüklediği büyük sorumluluk bilinciyle
Cumhuriyet’imizin kuruluşunun 100. Yıl dönümü olan 2023 için emsalsiz hedefler
koyduk. Bunları gerçekleştirmekle yetinmedik, 2035 ve 2053 yılına kadar
planlamalarımızı yaptık. Bu hedefleri belirlerken iki şeye çok güvendik.
Birincisi milletimizin binlerce yıllık tarihinden gelen engin ferasetine,
irfanına. İkincisi ise siz gençlerimize. Asımın nesli olan, Anadolu’nun kapılarını
açan Sultan Alparslan’ın, çağ kapatıp çağ açan Fatih’in, cihan padişahı Kanuni
Sultan Süleyman’ın ruhunu taşıyan siz gençlerimize. Sizlerin dinamizmine,
çalışkanlığına güveniyoruz” ifadelerini kullandı.
TÜRKİYE’NİN MİLYONLARCA GENCİNİN ENERJİSİNE, BİRİKİMİNE, HAYALİNE
İHTİYACI VAR
Gençlere iyi bir eğitim ve
öğretimle birlikte gönül dünyalarını dolduracak manevi bir iklim de sunulması
gerektiğini vurgulayan Karaismailoğlu, gönül dünyası ihmal edilmiş bir
gençliğin eğitim ve öğretim sürecinin sadece maddi bilgilerle sınırlı
kalacağını söyledi. “O nedenle, toplumların hedeflerine ulaşabilmeleri için bu
iki hususun birlikte inşa edilmesi şart” diyen Karaismailoğlu, konuşmasına
şöyle devam etti:
“Bu nokta da dünya üzerinde iyi
ve güzele dair ne varsa savunan, her daim hakkın ve adaletin tarafında olacak
bir nesil yetiştirme amacıyla faaliyetlerini yürüten Türkiye Gençlik Vakfı,
büyük önem taşıyor. Gençlerimizi toplumun önemli meseleleri ve çözüm bekleyen
sorunlarımız üzerine yöneltmiş, Gençlerin eğitim-öğretimden iş hayatına,
spordan aileye kadar tüm meseleleriyle ilgilenerek kısa sürede büyük mesafeler
kat etti. Türkiye’nin milyonlarca gencinin her birinin enerjisine, birikimine,
hayaline ihtiyacı var. Sizler istikamet üzeri olacaksınız ki; Türkiye doğru yola
gidebilsin, hedeflerine ulaşabilsin. Evet, omuzlarınızda ağır bir yük var.
Ancak bugün için her biriniz bir fidan olsanız da unutmayın ki yarının koca
çınarları olacaksınız. Bütün mesele, zamanınızı iyi değerlendirmenize bağlı.
Bugünden kendinizi öyle yetiştirmelisiniz ki Üstat Necip Fazıl’ın dediği gibi;
‘Zifiri karanlıkta, ak sütün içindeki ak kılı fark edecek kadar gözü keskin
gençlik’ olabilmelisiniz. Bunu da ancak her yaşta okumakla, araştırmakla,
sorgulamakla ve çalışmakla başarabilirsiniz. Ülkemizde, bölgemizde ve tüm
dünyada olan biteni medeniyetimiz ve milletimiz perspektifinden yorumlayarak
yarınları planlamak gerekiyor. Bu noktada yapmanız gereken ilk şey; tarihinizi
en iyi şekilde bilmektir. Tarihi bilmek, kendimizi, benliğimizi, kültürümüzü, değerlerimizi
bilmek, tanımak ve tatbik etmek demektir. Tarihi bildiğimiz oranda dünyayı
tanır, tüm gelişmeleri yakından takip eder ve geçmişte yaşanan olaylardan
tecrübeler çıkararak geleceği planlarsınız.”
KÜRESEL HESAPLARI OLANLAR, TERÖR ÖRGÜTLERİ TAŞERONLUĞUYLA HAKİMİYET
KURMAK İSTİYOR
Dünyanın çok büyük bir değişimin
içinde olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, salgınların ve savaşların yol
açtığı olağanüstü dönemlerden geçildiğini söyledi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Dünyada ve bölgemizde önemli gelişmeler yaşanıyor. Yakın
coğrafyamızda akan kanın sınırı maalesef yok. Küresel ticaret savaşları her
geçen gün artıyor. Uluslararası kurallar emperyal güçler ekseninde yeniden
şekillendirilmeye çalışılıyor. Küresel hesapları olanlar, terör örgütleri
taşeronluğuyla ülkemiz üzerinde hakimiyet kurmak istiyor. Tüm bunlara karşı ise
Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde bir yandan küresel
oyunlarla mücadele ediyor, diğer yandan daha fazla üretmenin, bütünsel
kalkınmanın mücadelesini veriyoruz. Soru şu; Türkiye yeni dünyada eskisi gibi
emir alan mı olacak, bağımsızlığına sahip çıkarak dik duruşundan ödün vermeyen
mi olacak? Biz, Türkiye’nin eskisinden daha güçlü, sözü geçen, gençliğine iş
sağlayan olması için var gücümüzle çalışıyoruz, projeler üretiyoruz. Gayemiz;
ülkemizin istiklal ve istikbali, milletimizin refahı, bölgemizin huzur ve
istikrarıdır. Ekonomik sistem yeniden şekilleniyor. Bunun yanında uluslararası
güç dengeleri de değişiyor. Özellikle yakın çevremizde Irak’ta, Suriye’de, şu
anda Rusya ve Ukrayna arasında yaşanan savaşlar kartların yeniden karıldığının
en büyük kanıtları. İşte bu değişim rüzgarının kuvvetlice esmeye başladığı bu
süreçte, uluslararası kurallar da değişiyor, ülkelerin önem sıralaması da
değişiyor” diye konuştu.
SON 20 YILDA TÜRKİYE’DE ADETA BİR DEVRİM GERÇEKLEŞTİRDİK
Bu değişim sürecinde; dünyanın
yeni kurallarını anlayan ve kendisini bu yeni sisteme uygun şekilde uyarlayan,
bilgi üreten ve bunu üretime geçiren ülkelerin yeni dünyanın merkezinde yer
alacağını belirten Karaismailoğlu, bunları başaramayanların ise kaybedeceğini
kaydetti. Karaismailoğlu, “Yerli sanayiniz olmazsa, kendi araç ve gereçlerinizi
üretmezseniz, kendi iletişim altyapınızı kendiniz kuramazsınız, kendi
motorunuzu üretmezseniz, kendi savunma sanayiniz olmazsa küresel oyuncu da
olamazsınız. Son 20 yılda Türkiye’de adeta bir devrim gerçekleştirdik. Bugün
Türkiye, yerli gözlem uydularını üretiyor, yerli haberleşme uydularını yapıyor.
Yerli demiryolu endüstrisini büyütüyor, kendi elektrikli trenini, motorlarını
üretiyor. Kendi 4.5 G baz istasyonlarını kuruyor. 5G altyapısını oluşturuyor.
Kendi tersanelerinde ürettiği savaş gemilerini denize indiriyor. Elbette bu
başarıları burada bırakmayacağız. Yerli sanayimizi geliştirerek ithal ettiğimiz
sanayi ürünlerinin miktarını düşüreceğiz, ürettiğimiz milli ürünlerle dünya
çapında küresel bir üretici ve ihracat ülkesi olacağız” değerlendirmesinde
bulundu.
HEDEFLERE ULAŞMA NOKTASINDA ULAŞIM VE İLETİŞİM YATIRIMLARI KİLİT ROL
OYNUYOR
Bu hedeflere ulaşma noktasında da
ulaşım ve iletişim yatırımlarının kilit rol oynadığını aktaran Karaismailoğlu,
konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Ulaşım, lojistik ve iletişim
sektörü, günümüzde gittikçe daha küresel hale gelen ve birbiriyle bütünleşen
dünya ekonomisinin ve uluslararası ticaretin temel yapı taşlarıdır. Bu noktada,
üç kıtanın kesişimindeki ülkemiz, dünya ekonomik merkezleri ile ham madde
kaynakları arasındaki güzergah üzerinde bir kavşak konumundadır. 1,6 milyar
insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayri Safi Milli Hasıla ve 7 trilyon
dolarlık ticaret hacminin olduğu bir coğrafyanın tam ortasındayız. Bu konumun
sunduğu potansiyelden en üst seviyede ekonomik, siyasi ve kültürel kazanç
sağlamak gerekiyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak 2003 yılından bu yana
uluslararası ulaşım koridorlarını sürekli geliştiren bir ulaşım politikası
izledik ve yatırımlarımızı bu doğrultuda gerçekleştirdik. Son 20 yılda
ülkemizin ulaşım ve iletişim altyapısına yaklaşık 1 trilyon 337 milyar Lira
yatırım yaptık. 2003 yılındaki bölünmüş yol uzunluğumuzu 6 bin 101 kilometreden
28 bin 647 kilometreye çıkardık. 2003 yılına kadar 150 yıl boyunca el değmeyen
demiryollarımızın tamamını yeniledik. 2003 yılında 10 bin 959 kilometre olan
demiryolu hat uzunluğunu 13 bin 22 kilometreye çıkardık. Bakü-Tiflis-Kars
Demiryolu hattını açarak, Marmaray’ı açarak Asya’dan Avrupa’ya kesintisiz
demiryolu bağlantısı sağladık. Havayolunu halkın yolu yaptık. 26 noktaya
yapılan iç hat uçuşlarımızı, 57 noktaya gerçekleştirmeye başladık. 14 Mayıs’ta
açılışını gerçekleştireceğimiz Rize-Artvin Havalimanı ile bu sayıyı 58’e
çıkarıyoruz. Tersane sayımızı 37’den 84’e, liman sayımızı da 149’dan 217’ye
yükselttik. ‘Uzayda izi olmayanın, dünyada gücü olmaz’ gerçeğiyle hareket
ettik. 2021 yılının başında Türksat 5A’yı yörüngesine fırlatarak hizmete
almışken yine aynı yıl bitmeden Türksat 5B’yi de yörüngesine fırlattık.
Türkiye’nin aktif haberleşme uydu sayısını 5’e çıkardık. 2003 yılında 20 bin
olan genişbant abone sayımız bugün 88 milyona ulaştı. Mobil abone sayısı 87
milyonu aşmış olup abonelerin yüzde 93’ünden fazlası 4.5G hizmetini kullanmaya
başladı.”
“2053 ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK ANA PLANI” BİR YOL GÖSTERİCİ OLACAK
Türkiye’yi baştan başa kuşatan
ulaştırma ve haberleşme projeleriyle sadece Türkiye’nin bölgenin değil,
dünyanın en önemli ticari koridorlarında söz sahibi bir ülke haline geldiğini
belirten Karaismailoğlu, “Lojistik süper güce dönüşmek üzere yaptığımız dev
ölçekli yatırımlarımız, ekonomimize, ihracatımıza, turizmimize de omuz vererek,
ülkemizin âli menfaatlerine en iyi şekilde katkı veriyor. Diğer yandan
yaptığımız her yol, her köprü, her tünel, her havalimanı, her liman inşa
edildikleri noktada halkımıza iş oluyor, aş oluyor, bereket getiriyor. Biz,
Türkiye’mizin sadece bugününü değil, önümüzdeki 10, 20, 50 yıllık geleceğini
düşünerek plan ve çalışmalar yürütüyoruz. “Büyük ve Güçlü Türkiye” yolunda,
kıtalararası kesintisiz ulaşım altyapısının tesis edilerek ülkemizin; üretim,
ihracat ve istihdam odaklı büyüme stratejisinin hayata geçmesi için
hazırladığımız ‘2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’ bir yol gösterici olacak.
Ülkemizin merkezinde bulunduğu, yükselen Avrupa-Asya-Afrika ticaret üçgeni
bizim için büyük global fırsatlar barındırıyor. Küresel ticaretteki artış
rakamlarına baktığımızda, Türkiye’nin ulaştırma ve haberleşme alanındaki
ihtiyaçları için ne kadar isabetli adımlar atıldığı görülüyor. Bugün 12 milyar
ton olarak gerçekleşen tüm dünyadaki ticaret hacminin, 2030 yılında 25 milyar
tona, 2050 yılında 95 milyar tona ulaşması bekleniyor. Birleşmiş Milletler
rakamlarına göre; bugün dünya nüfusunun yüzde 50’si kentlerde yaşıyor. 2050’de
bu oran yüzde 70’e yükselecek. Bu da dünya ekonomisinin yüzde 90’ından
fazlasının kentsel alanlarda üretileceğini söylemektedir. Bunun bir başka
sonucu da dünyada ulaşıma yönelik talebin 2050 yılında iki katına çıkacak
olması. Bu talebi ve ihtiyacı karşılamak için tüm ülkelerin ulaştırma ve
altyapı yatırımlarına hız vermesi gerekiyor. Amerika Birleşik Devletleri’nin 2
trilyon dolar, Çin’in 559 milyar dolarlık altyapı yatırımlarını planladıkları
biliniyor. Bizde; 2003 yılından 2021 yılı sonuna kadar 5 sektörde yapılan
yatırımların toplamı 172 milyar dolara aştı. Bu yatırımlarla; 18 milyon
insanımıza istihdam sağladık. Yatırımlarımızın her 9,5 milyar dolar, 1 milyon
vatandaşımıza yeni iş imkanı sağladı. Milli gelirimize 520 milyar dolardan
fazla katkı sunduk” ifadelerini kullandı.
KESİNTİSİZ TRAFİK AKIŞIYLA, SEYAHAT SÜRESİNDE YILLIK 7,3 MİLYAR SAATLİK
TASARRUF
Ekonominin üretim gücünü
desteklenin temel öncelikler arasında yer aldığını dile getiren Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, 2003-2021 yılları arasında gerçekleştirilen yatırımlar
sayesinde Türkiye’nin, 1 trilyon 42 milyar doların üzerinde ürettiğini aktardı.
Yarının stratejisine hazırlanırken odak noktamız olan insan, veri ve yük
hareketliliği, Lojistik-Mobilite-Dijitalleşme ekseninde, yeni ulaşım yaklaşım
ve uygulamaları ile ele alınacaktır” diyen Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde
bulundu;
“Akıllı otoyollarının inşası bu
uygulamalardan biridir. 5G çalışmalarımız bu uygulamalardan biridir. Öncelikle
güncel sosyo-demografik, arazi kullanımı, ulaştırma sistemleri, altyapı ve
turizm verileri toplayarak, ihtiyacı analiz ettik. Ardından ihtiyaca uygun
olan, sadece Türkiye’nin değil dünyanın da gidişatını ve tabii ki ulaştırma ile
haberleşme alanındaki trendleri de dikkate alarak bir modelleme yaptık ve
sonuçlandırdık. Yük ve yolcu taşımacılığından emisyon salınımını azaltma
hedefli çevreci, akıllı ulaşım sistemlerinin öne çıktığı dijital, ithalat ve
ihracat odağında yük taşımacılığının dikkate alındığı, ihracat ve hareketlilik
odaklı senaryolar oluşturduk. Her senaryonun en iyi yönlerini hesaplayarak
oluşturduğumuz sürdürülebilir senaryo ise önümüzdeki dönemin yatırımlarını
şekillendirdi. Peki, bunca projeyi neden yapıyoruz? Neden geleceği şimdiden
tasarlıyoruz? Çünkü; ulaştırma projeleri birer akarsu gibi gittikleri yerlere
hareket getirir, canlılık katar, bereketi artırır. Sonucu; üretimdir,
istihdamdır, turizmdir, tarımdır ve bunların canlanmasıdır. Bir yere ne kadar
hızlı, ne kadar güvenli ulaşabilirseniz, o bölgenin kalkınmasına da fazlasıyla
etki ediyorsunuz. Onun için biz projeleri bitirdikten sonra etki durumlarını izliyoruz.
Yapılan yatırımların milli gelire katkıları 10 kat daha fazla. Tabii bir de
sağladıkları tasarruflar var; sadece yollarımızın işletme performansını artıran
kesintisiz trafik akışıyla, seyahat süresinde yıllık 7,3 milyar saat tasarruf
elde ediyoruz. Seyahat süresindeki kısalmalar sayesinde zaman, akaryakıt, bakım
ve çevre tasarruflarından yıllık toplam 85 milyar TL tasarruf sağlıyoruz. Yine
bu yatırımlar sayesinde egsoz emisyon salınımını da 5 milyon ton azalttık.
Ancak, en önemlisi yatırımlarımız sayesinde yol güvenliği arttı, ölümlü trafik
kazaları yüzde 80 azaldı buna bağlı olarak da yılda 11 bin kişi hayatta kaldı.
Canın bir bedeli olmaz elbette ama yaklaşık 11 bin kişinin canını kurtarmak
dahi bu projelerin ne kadar kıymetli olduğunu bizlere gösteriyor.”
KÖİ PROJELERİ SAYESİNDE MİLLİ GELİRE 91 MİLYAR DOLAR ETKİ SAĞLADIK
Son 20 yılda 37,5 milyar dolarlık
yatırımla, havalimanları, limanlar ve bin 250 kilometre otoyol altyapısını Kamu
Özel İşbirliği yöntemiyle tamamlandığını aktaran Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Adil Karaismailoğlu, KÖİ projeleri sayesinde milli gelire 91 milyar dolar,
üretime 193 milyar dolar, istihdama yıllık 156 bin kişi ile çok güçlü bir
ekonomik etki sağladığına işaret etti. Karaismailoğlu, “Hani bazıları diyor ya
YİD projeleri faydasız, bu projeler başlı başına hata diye. Onlar varsın yalan
ve iftira dolu siyasetlerine devam etsinler. Bizler hizmet, eser üretmeye devam
edeceğiz. Ekonomik faydaların hepsi, KÖİ ve YİD modelleri sayesinde ülkemizde
kalıyor, vatandaşımızın cebinde kalıyor. Bu sayede Türkiye, 100 yılda kat
edeceği mesafeye 20 yılda erişebiliyor, dünyayı yakalıyor. Ancak aldıkları
pozisyonun bile hakkını veremeyenlerin alıştığı, görmek istediği Türkiye; çöp,
çukur ve çamura boğulan, dış politikasında Batı’nın emrine amade olan bir
Türkiye’ydi. Bugün yerli ve milli üretim gücüyle, ekonomik bağımsızlığını
kazanan Yeni Türkiye’nin geleceği, siz gençlerimiz sayesinde çok daha parlak,
önümüz aydınlıktır” dedi.
MEMLEKETE ÇİVİ ÇAKILMASINI ENGELLEMEK İÇİN ÇIRPINAN BİRİLERİ GİBİ BOŞ
LAFLARLA YÜRÜMÜYORUZ
Her yatırıma itiraz eden
zihniyetin, İstanbul-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü’ne de İstanbul
Havalimanı’na da itiraz ettiğini anımsatan Karaismailoğlu, “İstanbul-İzmir
Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü’nü 29 Nisan-4 Mayıs tarihlerinde, yani sadece 1
haftada 290 bin araç kullandı. Yani, garanti karşılama oranı yüzde 120’nin
üzerine çıktı. Otoyolun kalanı içinde yine araç garantilerinin en az yüzde
100’ü karşılandı. Proje açıldığı ilk yıl garanti karşılama oranı yüzde 20 idi.
Bugün yüzde 80’lere yaklaştı. Pandemi olmasaydı geçen yıldan garanti karşılama
oranını sağlayacaktı. Bu fizibiliteleri biz 3-5 yıllık yapmıyoruz. Yıllara göre
nasıl artacağını ne zaman başa baş noktaya geleceğini, sonrasında ne zaman
devletin kasasına ilave gelir getireceğini hepsini hesaplıyor, biliyor ve
adımlarımızı atıyoruz. Aynı planlamanın Çanakkale Köprüsü’nde de
gerçekleşeceğine hep birlikte şahit olacağız. Memlekete çivi çakmayan, çivi
çakılmasını da engellemek için çırpınan birileri gibi boş laflarla yürümüyoruz.
Değeri sıfır olan bir alan, devletin kasasından 1 kuruş çıkmadan 10 milyar euro
yatırım yapılarak, bugün devlet aklı ile 22 milyar avronun üzerinde bir gelir
kapısına dönüştürülen, Türkiye’nin yüz akı İstanbul Havalimanı’nda yine sadece
bayram tatilinde 4 bin 729 uçuş gerçekleştirildi. Bu rakamın bin 331’i iç hat
olarak gerçekleşti. Toplamda 670 bin yolcudan bahsediyoruz. 2022’nin ilk dört
ayında Türkiye genelinde havalimanlarını kullanan yolcu sayısı ise 41 milyonu
geçti. Bayramda 3 milyon kişi hava yolunu tercih etti. Boşuna söylemiyoruz
‘hava yolunu, halkın yolu yaptık. ‘Projelerimize düşmanlık yapan muhalefet
istiyor ki milletimiz, bayramlarda, güvenli ve konforlu seyahat etmesin” diye
konuştu.
GÜNÜBİRLİK TARTIŞMALAR YERİNE, TÜRKİYE’Yİ GELECEĞE TAŞIYACAK MEGA
PROJELERE ODAKLANIYORUZ
Günübirlik tartışmalar yerine,
Türkiye’yi geleceğe taşıyacak mega projelere odaklandıklarını aktaran Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, “Milletimizin geleceği için çalışıyoruz. Milletimize en
iyisini sunmaya, sadece bugünü değil, geleceği aydınlatacak eserleri bir bir
hayata geçirmek için çalışıyoruz. Sadece son 1,5 ayda ülkemize kazandırdığımız
yatırımları sizlere hatırlatmak istiyorum; Türk mühendisliğinin gurur
projelerinden olan, dünyanın en uzun asma köprüsü, 1915 Çanakkale Köprüsü’nü 4
yıl gibi kısa bir zamanda hızla tamamladık; milletimizin hizmetine sunduk.
Hemen peşinden, Tokat’ı, Havalimanı ile buluşturduk. Ülkemizin havalimanı
sayısını 57’ye yükselttik. Ondan 1 hafta sonra, 16 ilin geçiş güzergahına hizmet
veren Malatya Çevre Yolu’nu açtık; transit yolu şehir dışına taşıdık. Sonraki
hafta Antalya’da Phaselis Tüneli’yle Antalya-Kemer arasını 4 kilometre
kısalttık. Güvenli ve konforlu bir yolculuk imkanını vatandaşlarımıza sunduk.
Bayram öncesindeki hafta, Kırklareli’de Pınarhisar ve Çakıllı çevre yollarının
açılışını yaptık. Türkiye’mizin 2’inci, dünyanın ise 5’inci deniz dolgusu
havalimanı olan Rize-Artvin havalimanını önce milletimizin, sonra da
Karadeniz’in ve dünyanın hizmetine sunmamıza ise sayılı günler kaldı. 14
Mayıs’ta Rize-Artvin havalimanını Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle açacağız”
ifadelerini kullandı.
198 MİLYAR DOLAR YENİ YATIRIM YAPACAĞIZ