
ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: SEYAHAT SÜRESİNDEKİ KISALMA İLE YILLIK TOPLAM 85.5 MİLYAR LİRA TASARRUF SAĞLADIK
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bölünmüş yolların
toplam uzunluğunun 2053 yılında 36 bin kilometreye, otoyolların toplam
uzunluğunun da 8 bin 325 kilometreye çıkarılacağına dikkati çekti ve “Seyahat
süresindeki kısalmalar sayesinde yıllık toplam 85 milyar 581 milyon lira
tasarruf sağladık” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, 72’nci Karayolları Bölge toplantısı kapanış oturumunda konuştu.
Üç gün boyunca devam eden görüşmelerde bir önceki yılda gerçekleştirilen
çalışmaların ele alındığını ifade eden Karaismailoğlu, karşılaşılan sorunlar ve
çözüm önerilerinin detaylı bir biçimde masaya yatırıldığını kaydetti.
Yeni dönem, yeni projeler için
güç ve motivasyon topladıklarını kaydeden Karaismailoğlu, “Karayolları Genel
Müdürlüğü mensupları olarak sorumluluğunuz büyük ve kıymetlidir. Kış
şartlarında köyündeki evinden okuluna ulaşmaya çalışan kızımızın geleceği
bizlerin sorumluluğundadır. Hasat döneminde şoför kardeşlerimin taşıdığı
meyvenin, sebzenin bozulmadan, en kısa sürede sofralara ulaşması bizim
sorumluluğumuzdadır. Velhasıl, milletimizin karayollarımız aracılığı ile
konforlu, hızlı, düşük maliyetli ulaşıma ulaşması, hayatlarının kolaylaşması
hepimizin sorumluluğudur. Bu nedenledir ki karayolları sadece bugün değil, her zaman
bir bölgenin, ülkelerin ve hatta kıtaların kaderini belirlemiştir. Tarih
boyunca medeniyetlerin önemli göstergeleri olmuştur. Ticari ve sosyal
hareketliliği, kültürel değişimi artıran tarihi Pers Kral Yolu, Ege
Bölgemizden, Efes’ten başlayıp, Anadolu’yu boylu boyunca geçerek, Dicle ve
Fırat ırmaklarını aşıp, Basra Körfezi’nde sona ermektedir. Bu yol sayesinde
doğu-batı arasında ticaret ve kültür etkileşimleri hızlanmış, dönemin uygarlığı
Lidyalılar; ekonomi, bilim, sanat, kültür ve ticaret alanlarında çok önemli
ilerlemeler kaydetmiştir. Çin’den Avrupa’ya uzanan tarihi İpek Yolu sayesinde,
dönemin teknolojik ve kültürel gelişmelerin, ideolojik yeniliklerin Batı’ya
aktarımı doğal ve kalıcı bir şekilde gerçekleştirilmiştir. Bugün bile İpek Yolu
bu öneminden bir şey kaybetmemiştir. Bizim coğrafyamızı özellikle yakından
ilgilendiren modern İpek Yolu, Türkiye’nin küresel ticaretteki payını
artırabilmesi adına çok önemli fırsatlar barındırmaktadır” dedi.
KARAYOLLARI YATIRIMDA YÜZDE 61 İLE ASLAN PAYINI ALDI
Türkiye’nin, üç kıta ve iki büyük
deniz havzasında yer alan, dört saatlik uçuşla 1,6 milyar insanın yaşadığı, 38
trilyon dolar gayri safi milli hasıla ve 7 trilyon dolarlık bir ticaret
hacminin gerçekleştiği bir bölgenin ulaşım ve iletişiminde kilit noktasında yer
aldığını dile getiren Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam etti:
“AK Parti iktidarları olarak,
2003’ten bugüne, Türkiye’nin sadece bölgesinde değil, dünyada daha saygın, daha
güçlü bir yer alması için çaba sarf ettik. Bu çabamızı, artan motivasyonumuz
ile sürdürüyoruz. Türkiye’nin sahip olduğu stratejik önemden alacağı payı
artırması, geçtiğimiz yıl kırdığımız 225 milyar dolarlık ihracat hedefini daha
da yukarı taşımak için tarihi adımlar atıyoruz. Tarihi birlikte yazıyor, 1915
Çanakkale, Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi köprülerimizle, Çanakkale-Malkara,
Kuzey Marmara, Ankara-Niğde ve İstanbul-İzmir otoyollarımızla entegre ulaşım
planlama ve uygulamalarımız, lojistik merkezlerimiz, tünellerimiz,
viyadüklerimiz ile yatırım, istihdam, üretim, ihracat odaklı büyüme
stratejimize destek oluyor, gerekli altyapıyı sağlıyoruz. Ulaştırma ve Lojistik
Ana Planımız doğrultusunda hükümetlerimiz döneminde, ülkemizin ulaştırma ve
haberleşme yatırımları için harcadığımız 1 trilyon 337 milyar liranın, 812
milyar lirası karayolları yatırımlarına aittir. Karayolları yatırım dağılımında
yüzde 61’lik oran ile aslan payını almıştır. 20 yıl önce 6 bin 100 kilometre
olan bölünmüş yol uzunluğunu, 28 bin 647 kilometreye çıkardık. Bölünmüş
yollarımızın toplam uzunluğunu 2023 yılında 29 bin 514 kilometreye, 2053
yılında ise 36 bin kilometreye çıkaracağız. Otoyol uzunluğunu bugün, 3 bin 633
kilometreye çıkardık. Otoyollarımızın toplam uzunluğunu 2023 yılında 3 bin 841
kilometreye, 2053 yılında ise 8 bin 325 kilometreye ulaştıracağız. Yirmi yıl
önce, 50 kilometre olan tünel uzunluğunu, bugün 651 kilometreye çıkardık.
Dağları tünellerle aşmaya devam ederek, toplam tünel uzunluğumuzu 2023 yılında
720 kilometreye çıkaracağız. Yirmi yılda, köprü ve viyadük uzunluğunu 311
kilometreden 727 kilometreye çıkardık. Geçit vermeye vadileri viyadüklerle
aşarak, toplam köprü uzunluğumuzu 2023 yılında 771 kilometreye ulaştıracağız.”
SEYAHAT SÜRESİNDEKİ KISALMA İLE YILLIK TOPLAM 85.5 MİLYAR LİRA TASARRUF
SAĞLADIK
“Ülkemizi bir baştan bir başa bölünmüş
ve otoyollarla, tünel ve viyadüklerle kavuştururken, tüm bu gayretlerimizle
ülkemizdeki, araç-trafik artışını çok rahat karşılayacak karayolu sistemini de
kurmuş olduk” diyen Karaismailoğlu, 2002’de 8 milyon 655 bin olan motorlu taşıt
sayısının, bugün 3 kat artarak 25 milyon 385 bine ulaştığına vurgu yaptı.
Karaismailoğlu, tünel uzunluğunun
12 kat, bölünmüş yol uzunluğunun 5 kat, köprü ve viyadük uzunluğunun 2,5 kat
arttırılmamış, otoyol uzunluğunun 3 bin 633 kilometreye çıkarılmamış olsaydı
karayollarındaki araç ve trafik yoğunluğunda çok ciddi krizler yaşanabileceğini
kaydetti ve şöyle devam etti:
“Devleti yönetmek, 84 milyonumuza
değen ulaştırma ve altyapı hizmetlerimiz için bugüne kadar ne söz verdiysek
hayata geçirmek adanmışlık, ciddiyet meselesidir. Hizmet siyaseti ile millet
aşkı ile daha iyi bir Türkiye için çalışmak demektir. Yani bu bir vizyon
meselesidir. Yirmi yılda 77 şehri birbirine bağladığımız bölünmüş yollarımız,
karayolu ağımız içinde yüzde 42 gibi bir oranı oluştururken, trafik yükümüzün
yüzde 83’ünü taşımaktadır. Cumhurbaşkanımız öncülüğünde araç/trafik yoğunluğuna
ilişkin strateji belirlememiş olsaydık ne olmazdı biliyor musunuz? Uluslararası
standartlara göre her 100 bin kişi başına trafik kazalarındaki can kaybı
ölçümlerinde dünya ortalaması 18 olurken, Türkiye 6 gibi iyi bir seviyeye
ulaşamazdı. Şu bir gerçektir ki, trafik kazalarında kaybedilen 1 can sadece bir
can kaybı değildir. Ardından gözü yaşlı eşlerin, ailelerin, çocukların,
yaşlıların kalması demektir. Sizlerin, merkez, bölge ve taşradaki gece-gündüz
gayretleriyle ülkemizin kat ettiği mesafeler sadece ticaretin, istihdamın
artması ile sonuçlanmıyor. Aynı zamanda daha temiz bir çevre, gençlerimize daha
güzel bir dünya bırakmak için de önemli adımlar anlamına geliyor. Yollarımızın
işletme performansını artıran kesintisiz trafik akışıyla, seyahat süresinde
yıllık 7,3 milyar saat tasarrufu elde ettik. Seyahat süresindeki kısalmalar
sayesinde; zamandan, 76 milyar 458 milyon lira, akaryakıttan 6 milyar lira,
bakım kaleminden 3 milyar lira, çevre açısından 123 milyon lira olmak üzere
yıllık toplam 85 milyar 581 milyon lira tasarruf sağladık. Bunlara ek olarak,
emisyon salınımını 5 milyon ton azalttık.”
ULAŞTIRMA YÖNETİM SİSTEMİNİ HAYATA GEÇİRDİK
Bakanlığın çatısı altında devam eden
yapım işlerinin yatırım programındaki hedeflere uygun şekilde ilerlemesinin
başarı performansının önemli bir göstergesi olduğunu dile getiren Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Bu hedefimizi gerçekleştirmek için de proje
yönetim süreçlerini her zamankinden daha etkin bir şekilde icra etmeliyiz. Bu
doğrultuda sahalarda yürütülen tüm faaliyetlerin işin süresi ve bütçesine
etkisini sistematik bir şekilde takip etmek amacıyla Ulaştırma Yönetim
Sistemini hayata geçirdik. Bu sistem; Bakanlığımıza ait 5 sektörde yer alan tüm
yatırım projelerini kapsamaktadır. UYS, her biri farklı karakterdeki birçok
projeyi ortak bir dille analiz edebilen bir yapıda tasarlanmıştır. Verilere
anlık olarak ve doğru şekilde erişebilmek için sahalarda işi doğrudan takip eden
müşavir personelimiz ilerleme bilgilerini, düzenli olarak UYS’ye aktararak
zincirin ilk adımını oluşturmaktadır. İkinci adımda, Karayolları Genel
Müdürlüğü’nün yine sahalarda görevli kontrol mühendisleri, bu verileri kontrol
ederek onaylamaktadır. İki aşamalı veri girişinden sonra, projelerin o anki
performanslarını projede, kurumda ve bakanlıkta çalışan tüm yönetim ekipleri
raporlama ekranları üzerinden dinamik olarak görüntüleyebilecektir. Bilgi
yönetimi, stratejik planlama ve stratejik karar alma süreçlerini de içeren
yönetim anlayışımız çerçevesinde projelerimizde ‘Yapı Bilgi modellemesinin’
kullanılmaya başlaması sonrasında yapım işlerindeki dijitalleşme "Proje
Yönetim Prosedürleri" süreci de hız kazanmıştır. Bunun yanı sıra ayrıca,
dijital yönetimin bir gerekliliği olarak devam eden standartlaşma çalışmaları
doğrultusunda yapım işi danışmanlık hizmet alım işlerinde uygulamaya yönelik
olarak Danışmanlık Özel Teknik Şartnamesi hazırlanmıştır. Proje Yönetim
Prosedürleri tam anlamıyla iş ve işlemlerimizde kullanarak yapım işlerindeki
müşavirlerin ve idarelerin bir projeyi yönetirken kaynakları daha verimli
kullanarak hedeflenen zaman, bütçe ve kalitede işlerin tamamlamalarını
sağlayacağız” ifadelerini kullandı.
PLANLARIMIZ ÜLKEMİZİ AYDINLIK GELECEĞE TAŞIYAN PROJELERDİR
2053 Türkiye’sinin, ulaşım ve
haberleşme sistemlerini şimdiden planladıklarını aktaran Karaismailoğlu,
“Planlarımız, ayakları yere basan, ülkemizi aydınlık geleceğe taşıyan
projelerdir. Bizim günü birlik polemiklerle geçirecek vaktimiz yok. Biz, güç,
kaynak ve emeğimizi ülkemizin imarı için seferber ettik. Cumhurbaşkanımızın
başkanlığında ülkemizi geleceğini inşa etmeye çalışıyoruz. Karayolu
yatırımlarımızda, geleceğin ulaşımını yönlendiren; çevreci ve sürdürülebilir,
akıllı ulaşım stratejilerini öne alıyoruz. Ulaştırma 2053 vizyonumuz
çerçevesinde; Karayollarımızda başlıca sektör hedeflerimizi şu şekilde
belirledik. Karayollarının yıllık yük taşımacılığı ağırlığını, yüzde 71'ten
yüzde 57'ye düşüreceğiz. Akıllı ve otonom teknolojiler ile donatılmış, hızlı,
emniyetli yol altyapısı ile kaza oranlarını azaltacağız. Yolculuk
planlamalarına göre yurdumuzun dört bir yanına elektrikli şarj altyapısı tesis
ederek; karayollarında fosil yakıt yerine elektrikli ve alternatif enerji
kullanımı artıracağız. Bizler yol medeniyetinin insanlarıyız. Bizim dil ve
kültürümüzde, yaptığı işte iyi bir yöntem uygulayanlara, ‘yol-yordam bilir’
derler. Hayırlı bir işe doğru yönelmeyi, ‘yol bulmak’ şeklinde tanımlarlar.
Yollar üzerine sayısız şarkı ve türküler yazılmış, ağıtlar yakılmıştır. Biz yol
medeniyetinin mirasçılarıyız. Kadirşinas halkımızın gönlüne giden yolları, hep
açık tutacağız” diyerek sözlerini tamamladı.