
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bakanlık bünyesinde
staj yapan öğrencilerle bir araya geldi, yatırımları anlattı. Kamu Özel
İşbirliği Projelerine yönelik eleştirilere de cevap veren Karaismailoğlu,
“Kamu-özel iş birlikleri yap-işlet-devret projeleri kamu önünde çok
tartışılıyor. Bu tartışmalar dezenformasyona gidiyor. Bu teknik konuları kötü
siyasete alet etmek isteyenler maalesef rakamları çarpıtıyorlar” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, katıldığı programda Türkiye'nin dört bir yanında altyapı
projelerinin şantiyelerinin bulunduğunu söyledi. Bölgelerin gelişmesi için
öncelikle ulaşımın gerekli olduğunu anlatan Karaismailoğlu, son 20 yıldaki
büyük projeler sayesinde artık ülkenin kendi mühendislik çözümlerini üreten, yaptığı
işleri dünyaya da ihraç eden konuma geldiğini dile getirdi.
Ulaştırma ve altyapı
yatırımlarına toplam 183 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını belirten
Karaismailoğlu, bunun 112,4 milyar dolarını kara yollarına, yaklaşık 37 milyar
dolarını da demir yoluna ayırdıklarına işaret etti. Bundan sonra demir yolu
ağırlıklı yatırım dönemine geçtiklerini vurgulayan Karaismailoğlu, 2053 yılına
gelindiğinde 52 ilin hızlı trenle birbirine bağlanmış olacağını ifade etti.
İSTANBUL HAVALİMANI’NDA DEVLETİN KASASINDAN BİR KURUŞ ÇIKMADI
Gelecek yıllarda çıkacak
engelleri tespit ettiklerini ve önceden önlem aldıklarını ifade eden Ulaştırma
Bakanı Karaismailoğlu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Havalimanı’nın
önemli projeler arasında yer aldığını anlattı. İstanbul Havalimanı'nın bir
gurur projesi olduğunu belirten Karaismailoğlu, burada yıllık 120 milyon yolcu
kapasitesi olduğunu, ilerleyen dönemlerde bunun 240 milyona çıkabileceğini
söyledi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, İstanbul Havalimanı'nda
devletin kasasından bir kuruş çıkmadan 10 milyar avroluk yatırım yapıldığını,
işletme süresince devlete 26 milyar avro kira geliri sağlanacağını belirtti.
Anadolu'da da birçok altyapı yatırımı yaptıklarını kaydeden Karaismailoğlu,
Türkiye’nin her köşesinde mühendislik açısından çok değerli projelere imza
attıklarını bildirdi.
2024’TE PROJELERİN GELİR VE GİDERLERİ DENGELENMEYE BAŞLAYACAK
İstanbul Havalimanı, Kuzey
Marmara Otoyolu, İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu ve Osmangazi Köprüsü, Avrasya
Tüneli, Antalya Havalimanı, Malkara-Çanakkale Otoyolu ve Çanakkale Köprüsü gibi
dev yatırımların çevreye ve ekonomiye olan etkilerini anlatan Karaismailoğlu,
"2024'e geldiğimizde bütün projelerin gelir ve giderleri birbirini
dengelemeye başlayacak. 2024 yılından sonra bu projelerden artık gelir almaya
başlayacağız. Biz 2036'dan sonra Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak artık
kamu bütçesinden hiçbir kaynak almadan kendi gelirimizi üreten bir bakanlık
haline geleceğiz" diye konuştu.
Haberleşme yatırımlarına da
değinen Karaismailoğlu, Türksat'ın pandeminin zorlu koşullarına rağmen bir
yılda uzaya iki uydu fırlattığını, 2023 yılında da yerli ve milli Türksat 6A'yı
göndereceğini söyledi.
YAP-İŞLET-DEVRET TARTIŞMALARI DEZENFORMASYONA GİDİYOR
Kamu Özel İşbirliği (KÖİ)
projelerine yönelik eleştirilere de yanıt veren Karaismailoğlu, "KÖİ
yap-işlet-devret projeleri kamu önünde çok tartışılıyor. Bu tartışmalar
dezenformasyona gidiyor. Bu teknik konuları kötü siyasete alet etmek isteyenler
maalesef rakamları çarpıtıyorlar. Sonuçta bir işin yapım maliyeti vardır. Eğer
paranız varsa devlet bütçesinden yaparsınız ancak bizim kısıtlı bütçelerimiz
vardı. Bu kadar büyük işi aynı anda yapabilmemiz için ilave finans modeli
üretmemiz gerekiyordu. Biz 183 milyar dolarlık yatırım yaptık, bunun sadece
yüzde 20'sini KÖİ ile yaptık, 38 milyar dolarlık bir bütçe ürettik kendimize.
Bu projeleri kısa sürede yaparak, Anadolu'nun farklı bir köşesinde, bölgesi
için çok kıymetli projeleri de devlet bütçesiyle bitirdik" ifadelerini
kullandı.
BİZİM HEDEFLERİMİZ BÜYÜK
Merkezi yönetim bütçesiyle
altyapı ihtiyaçlarında kullanılacak finansman için KÖİ projeleri yaptıklarını
ifade eden Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bunların tasarım, yapım, işletme,
bakım-onarım ve devlete devredileceği sırada da yenileme maliyetlerinin
olduğunu, söz konusu unsurları özel sektörün karşıladığını dile getirdi. Bu
yatırımların zaman ve yakıt tasarrufu, emisyon azalımı, trafik rahatlığı gibi
çok sayıda avantaj sunduğunu belirten Karaismailoğlu, "20 yılda bu kadar
büyük işler yaptık ama bizim hedeflerimiz büyük. 2053'e kadar neler
yapacağımız, hangi sektöre, ne kadar yatırım yapacağımız belli" dedi.
Karaismailoğlu, yaptıkları
işlerin arkasında olduklarını, Türkiye'nin ihracat rakamlarının 250 milyar
dolarlara yükselmesinin ve dünyanın en hızlı büyüyen ülkelerden biri olmasının
bu altyapı yatırımları sayesinde olduğunu vurguladı.
ÜLKEMİZİN BÜYÜMESİ İÇİN KATKI VERECEKSİNİZ
Stajyerlere tavsiyelerde de
bulunun Karaismailoğlu, “Aramıza katıldığınız zaman sizler de ülkemizin
büyümesi için katkı vereceksiniz. Çalışma hayatım başlayalı yaklaşık 28 yıl
oldu, geriye baktığınızda uzun yıllar geçiyor. Bu süreçte önünüze taş koyanlar
olacaktır ama siz motivasyonunuzu bozmadan, azimle, kararlılıkla devletinizin,
milletinizin menfaati doğrultusunda çalışarak bir yerlere geleceksiniz. Sabır
ve çalışmak gerekiyor, hepinize hayatınızda başarılar diliyorum” şeklinde
konuştu.
Öğrencilerin de sorularını
yanıtlayan Karaismailoğlu, haberleşmeye her geçen gün daha fazla önem
verdiklerini, bunu aynı zamanda bir güvenlik meselesi olarak gördüklerini
söyleyerek, konuşmasını tamamladı.