ULAŞTIRMA VE ALTYAPI BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: TÜM ADIMLARIMIZDA PUSULAMIZ; “2053 ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK ANA PLANI”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, devlet aklı, ileri
görüşlülüğü ve planlı bir yaklaşımla Türkiye’yi yarınlara eksiksiz olarak
hazırladıklarını belirterek, tüm adımlarda pusulanın “2053 Ulaştırma ve
Lojistik Ana Planı” olduğuna vurgu yaptı. Kocaeli’nin körfezdeki limanları ile
ulaşım ve ticaretin nabzının attığı merkez olduğunu kaydeden Karaismailoğlu,
“Bölgenin ticari ve sanayi büyümesinin gelecekte yaratacağı ithalat, ihracat ve
transit yük artışına paralel olarak İzmit Körfezi’nde yer alan limanlarında bu
gelişmelere uygun şekilde ve zamanında kapasite artışları, özellikle konteyner
gemilerinin boyutlarında yaşanan büyümeye cevap verecek altyapıyı sağlayacağız
ve bunu destekleyen geri saha oluşturan Lojistik merkez planlamalarımızı
yapacağız” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Kocaeli’de düzenlenen Ulaştırma 2053 Körfez Lojistik
Çalıştayı’na katıldı. Selden etkilenen Batı Karadeniz bölgesinden geldiklerini
kaydeden Karaismailoğlu, devletin milletiyle beraber olduğunu söyledi.
LOJİSTİK SÜPER GÜÇ OLMA YOLUNDA İLERLİYORUZ
“Lojistik sektörü; günümüzde
gittikçe daha da entegre hâle gelen dünya ekonomisinin ve uluslararası
ticaretin temel yapı taşıdır” diyen Karaismailoğlu, konuşmasına şöyle devam
etti:
“Küreselleşen dünyada, 1,6 milyar
insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar Gayrisafi Millî Hasıla ve 7 trilyon dolarlık
ticaret hacminin olduğu bir coğrafyanın merkezinde olan Türkiye’nin önemi her
geçen gün artıyor. Çünkü ülkemiz, üç kıtayı birbirine bağlayan, iki önemli
deniz havzasının ortasında, çok değerli jeostratejik ve jeopolitik konuma
sahip. Bu gerçekler ışığında, Türkiye’mizde dünyayla olan çok modlu ulaşım
bağlantılarını sağlarken, uluslararası koridorlar oluşturarak kıtalar arasında
kesintisiz ve kaliteli ulaşım altyapılarını tesis ediyoruz. Bu kapsamda ana
hedefimiz olan; lojistik süper güç olma yolunda ilerliyoruz.”
TÜM ADIMLARIMIZ İÇİN PUSULAMIZ; “2053 ULAŞTIRMA VE LOJİSTİK ANA
PLANIMIZ”
Tüm adımlarda pusulanın “2053
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı” olduğuna vurgu yapan Karaismailoğlu, dünyadaki
dönüşümlerin baş döndürücü hızına herkesin şahit olduğunu söyledi.
Karaismailoğlu, “Gayemizse buna ayak uydurmak değil, dönüşümün önünde yer alarak
geleceğe hazırlıklı olmaktır. Bu bilinçle yalnızca bugünü değil, tam 30 yıl
sonrasının Türkiye’sini, çocuklarımızın refah ve aydınlık ülkesinin altyapısını
planlamak için çalışmalarımıza şimdiden başladık. Bu planlarımızda,
Körfez’imizin anahtarı, ülkemizin değeri Kocaeli’mizin sunduğu katkıyı çok
önemsiyoruz. Her geçen gün büyüyen ve gelişen ticaret ağıyla Kocaeli, farkını
ortaya koymaya devam ediyor. Bu yılın Mayıs ayında ülkemizdeki en fazla yük
elleçlemenin gerçekleştirildiği Kocaeli Limanı’mızda, Ocak-Mayıs 2022 döneminde
elleçlenen konteyner miktarında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,5 artış
kaydedilmesinden dolayı emeği geçen herkesi kutlamak istiyorum” diye konuştu.
KOCAELİ, ULAŞIM VE TİCARETİN NABZININ ATTIĞI MERKEZDİR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, demiryolu ve karayollarının birleştiği, limanlarıyla deniz
ticaretinin etkin olduğu Kocaeli’nin, Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim
Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu ve İstanbul-İzmir Otoyolu, demiryolu
bağlantıları, körfezdeki limanları ile ulaşım ve ticaretin nabzının attığı
merkez olduğunu dile getirdi. İmalat sanayi bakımından Türkiye’nin en önde
gelen illeri arasındaki Kocaeli’de düzenlenen çalıştayın, değerli sonuçlarıyla
kıymetli bir veri sağlayacağını ve planlamalara yol göstereceğini aktaran
Karaismailoğlu, “Çalıştayımızda; ulaşım yatırımları, lojistik merkezlerimiz,
ulaşım modlarının entegrasyonu, lojistik maliyetlerin düşürülmesi, çevreci
enerji kullanımı ve emisyonun düşürülmesi gibi çok kritik konular masaya
yatırılacak. Ulaşım ve Altyapı politikamızın en önemli odağı lojistiğin;
ülkemizin, yatırım, istihdam, üretim ve ihracatına etkilerini hep birlikte ele
alacağız” dedi.
TİCARETİN VE EKONOMİNİN CAN DAMARI LOJİSTİK SEKTÖRÜDÜR
Dünyanın eski dünya olmadığının
altını çizen Karaismailoğlu, şu değerlendirmelerde bulundu;
“Her gün birbirine daha da
yakınlaşan, ilişkileri, bağları kuvvetlenen bir dünya var artık. Bugün, ülkeler
arası bağlantısallık kavramı en önemli hususlardan biri haline gelmiştir. Buna
göre; bizde dünyayı Türkiye’ye bağlama gibi iddialı hedefimize emin adımlarda
ilerliyoruz. Ayrıca; yakınlaşan ve bağlantıları kuvvetlenen ‘küresel bir köye’
dönüşmüş dünyamızın ticaretinin ve ekonomisinin can damarı da lojistik
sektörüdür. Uluslararası pazarlarda rekabetin artması, müşteri memnuniyetinin
öneminin anlaşılmasıyla birlikte ülkemizde de hızla dönüşen ve büyüyen lojistik
sektörü bu dinamizmine yakışır bir ilgiyi hak ediyor. Artık, rekabette öne
çıkanlar; ürünlerini daha hızlı, güvenli ve ekonomik bir şekilde pazarlara
ulaştıran firmalar ve ülkelerdir. Bunun farkında olarak, 2003’ten bu yana
yaptığımız ulaştırma ve haberleşme yatırımlarımız sayesinde ülkemiz, pandemi ve
krizlere rağmen, üretim ve ihracatta rakiplerine fark atmayı başardı. Devlet
aklıyla ürettiğimiz doğru projeler ile Dünya Bankası’nın ‘Lojistik Performans
Endeksinde (LPI) 2023 yılında ilk 25; 2053’e kadar da ilk 10 ülke arasında yer
alma hedefiyle daha çok çalışacağız.”
ULAŞIMA TALEP 2 KATINA ÇIKACAK
“Ulaşım ve iletişimde, bugünleri
imar ederken, yarınları da planlıyoruz” diyen Karaismailoğlu, bugün, dünya
nüfusunun yüzde 50’sinin kentsel alanlarda yaşadığını söyledi. 2050 yılında bu
oranın yüzde 70’e varacağına vurgu yapan Karaismailoğlu, bunun sonucu olarak,
dünya ekonomisinin yüzde 90’ndan fazlasının da kentsel alanlarda üretileceğini
belirtti. 2020-2050 yılları arasında ulaşıma yönelik talebin; yolcu
sayısı-kilometre cinsinden 2 katına çıkmasının öngörüldüğünü dile getiren
Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, ayrıca, 2020 yılında 12 milyar ton olan dünya
ticaret hacminin 2030 yılında 25 milyar tona, 2050 yılında 95 milyar tona ve
2100 yılında ise 150 milyar tona çıkacağının tahmin edildiğini aktardı.
SON 20 YILDIR YAPTIKLARIMIZ BUNDAN SONRA YAPACAKLARIMIZIN EN BÜYÜK
KANITI
Tüm çalışma ve hedeflerin bu
öngörüler ışığında yenilendiğinin altını çizen Karaismailoğlu, “Ulaşım ve
haberleşme alanlarında yürüttüğümüz yeni süreç; bütünsel kalkınma odaklı, etkin
ve dünyayı ülkemize entegre etmeyi hedefleyen iddialı bir süreçtir. Biz de
ulaştırma ve lojistikte, bu iddiamıza yakışır biçimde; küresel ölçekte öncü,
bölgesinde lider bir ülke olmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz. Birileri
her zamanki gibi sadece konuşmayı sürdürürken, biz hizmet üretmeye,
milletimizle kol kola geleceğin Türkiye’sini inşa etmeye devam edeceğiz. Daha
nice hizmetler ve çağın ruhuna uygun altyapı çalışmaları ile ülkemizi, dünyanın
gelişmiş ülkeleri arasında layık olduğu konuma getireceğiz. Son 20 yılda
yaptıklarımız, hedefimize her geçen gün yaklaştığımızın, bundan sonra da
yapacaklarımızın en büyük kanıtıdır” şeklinde konuştu.
HİÇBİR KORİDORUN ORTA KORİDOR İLE REKABET EDEMEDİĞİ ORTADA
Doğu-Batı uluslararası tarihi
İpek Yolu’nun Orta Koridoru’nda yer alan Türkiye’nin, Çin’den Londra’ya uzanan
bir hattın merkezinde olduğuna dikkati çeken Karaismailoğlu, “2002 yılından bu
yana, ülkemizin ulaştırma ve altyapısına gerçekleştirdiğimiz tam 183 milyar
dolarlık yatırım ile bu konumumuzun fırsatlarını ortaya çıkardık. 2053 yılına
kadar 198 milyar dolarlık yatırım daha planlıyoruz. 2053 vizyonumuz
doğrultusunda ülkemizin Asya ile Avrupa arasında bugün 700 milyar doları aşan
ticaretten alacağımız payı artıracağız. Uluslararası ulaşım koridorları ele
alındığında; Orta Koridor hattı, mesafe ve süre açısından diğer ulaşım
koridorlarına göre çok güçlü bir alternatiftir. Çin’den Avrupa’ya doğru yola
çıkan bir yük; Orta Koridoru ve Türkiye’yi tercih etmesi hâlinde; 7 bin
kilometrelik mesafeyi 12 günde kat edebiliyor. Aynı yük, Rusya Kuzey Ticaret
Yolu’nu tercih ederse; 10 bin kilometrelik yolu en az 20 günde geçebiliyor.
Güney Koridor’da seyahat ettiğinde ise gemi ile Süveyş Kanalı üzerinden 20 bin
kilometrelik yolu ancak 45-60 günde aşabiliyor. Ayrıca güney koridordaki Süveyş
Kanalı’nı tıkayan Ever Given Gemi vakası uzun süre hafızalardan çıkmayacaktır. Kuzey koridorda malum savaş ve yol güvenliği
riski devam ediyor. Her hâl ve şartta, hiçbir koridorun, merkezi konumunda
olduğumuz Orta Koridor ile rekabet edemediği ortada. Bizim de niyetimiz belli.
Bu potansiyeli milletimizin faydası için sonuna kadar ve en iyi şekilde
değerlendireceğiz” ifadelerini kullandı.
TÜM ULAŞIM MODLARINDA MULTİ-MODEL BİR SİSTEM KURUYORUZ
İçeride Türkiye’nin menfaatine
olan her adımı ivedilikle atıldığını, bunu dışarıda da yapmaktan
çekinmediklerini belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu,
konuşmasına şöyle devam etti;
“Uluslararası taşımacılık yapan
şoförlerimizin karşılaştığı sorunları biliyoruz. Özellikle Azerbaycan –
Kazakistan hattında oluşan sıkıntıları gidermek için önemli bir aşama kat
ettik. Bakü’de düzenlenen, Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan Dışişleri ve Ulaştırma
Bakanları zirvesinde Türkiye’nin önerisi ile Ortak Çalışma Grubu oluşturduk.
Asya-Avrupa ile birlikte Karadeniz Havzası’nda üretilen artı değerin Akdeniz ve
dünyaya ulaşmasında köprü ülke konumundayız. Bu konumumuz gereği, lojistikte
bölgesel bir üs olacağız. Türkiye’nin 2053 yılındaki 1 trilyon dolar ihracat
hedefini yakalayabilmesi için lojistik altyapısının tamamlanması ve küresel
ticarette kendi bölgesinde lojistik üs olması gerekiyor. Bizler, ticaretin can
damarı olan kara, hava, demir ve denizyollarını yaparken, tüm ulaşım modlarında
multi-model bir sistem kuruyoruz. Türkiye’yi bölgesinin lojistik üssü olması
için toplam 13,6 milyon ton kapasiteli 13 ayrı lojistik merkezini işletmeye açtık.
Bu merkezlere ek olarak; Sivas-İzmir Kemalpaşa ve Rize İyidere lojistik
merkezlerimizin yapımı hızla devam ediyor. Kayseri Boğazköprü, Tekirdağ
(Çerkezköy) lojistik merkezlerimiz ihale aşamasında. Bilecik Lojistik
merkezinin II. Etap çalışmaları tamamlandı. Mardin, Şırnak (Habur), İstanbul
(Avrupa Yakası), İzmir (Çandarlı), Zonguldak (Filyos) lojistik merkezlerimiz de
etüt proje ve planlamaları devam ediyor. Bu çalışmalarımız sonucunda; lojistik
merkez sayımızı 26’ya çıkaracağız. Bunun yanı sıra; ortak akılla
gerçekleştireceğimiz çalıştayların sonuçları doğrultusunda ilave yeni
planlamalarımızı sürdüreceğiz.”
GÜNÜBİRLİK ÇEKİŞME VE GÜNÜ KURTARAN İŞLER YERİNE 2035 VE 2053’LERİN
PLANLARINI YAPTIK
Günübirlik çekişme ve günü
kurtaran işler yerine, 2035 ve 2053’lerin planların yapıldığını aktaran
Karaismailoğlu, bu yönde adımların atılmaya başlandığını söyledi. 2053
Ulaştırma ve Lojistik Ana Planı’na dikkati çeken Karaismailoğlu, plan hakkında
şu bilgileri verdi;
“Mevcut lojistik merkezlerinin
rehabilitesini ve uluslararası standartlara kavuşturulmasını, yeni lojistik
merkezlerin kurulması yönünde kamu-özel iş birliğinin geliştirilmesini, özel
sektörün katılımının arttırıldığı, ekonomik ve sürdürülebilir bir demiryolu
taşımacılığının mevzuatının tamamlanarak hayata geçirilmesini, uluslararası
öncelikli koridorlarda çok modlu taşımacılığı gerçekleştirecek altyapıların
hızlandırılmasını, gümrük kontrol süreçlerinin hızlandırılması ve etkinliğinin
artırılmasını, Türkiye lojistik sektörünün yetkin işgücü ile desteklenmesini,
sektörde, Ar-Ge ve dijitalleşmeye ağırlık verilmesini, kamu birimleri ile
farklı yetki ve izin mercileri arasında otomatik bilgi ve belge paylaşım
sisteminin kurulmasını amaçlıyoruz.”
2053 YILINA KADAR LİMANLARIMIZDAKİ TOPLAM YÜK ELLEÇLEME MİKTARINI 2
KATINA ÇIKARACAĞIZ
Pandemi sürecinde Türkiye’nin,
tüm dünya ülkeleri gibi lojistik sektöründe de önemli bir sınav verdiğini
vurgulayan Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “2020-2021 yıllarında navlun
fiyatlarının yüksekliği, hammadde tedarik sorunu ile birlikte konteyner, hijyen
ve koruma tedbirleri ile karşı karşıya kaldık. Bu sıkıntılı süreçte,
ülkemizdeki yatırımlarımıza hiç ara vermedik. Krize rağmen aldığımız
tedbirlerle üretim, istihdam ve yatırıma devam ettik. Pandemide, dünyanın önde
gelen ülkelerin ekonomileri küçülürken, Türkiye büyümede dünyanın sayılı
ülkeleri arasında yer aldı. Ne mutlu bize ki; bu sınavdan alnımızın akıyla
geçtik. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, bu sancılı dönemde proaktif bir
yaklaşım ve stratejik öngörü ile tedbirlerimizi vaktinde aldık. Pandemi
sonrasında bu gayretlerimizin meyvelerini de alıyoruz. Dünya genelinde taşınan
yüklerin hacim olarak yüzde 85’i, değer olarak da yüzde 70’i denizyolları ile
yapılıyor. 2002 yılında 149 olan liman sayımızı 217’ye çıkardık. Bu süreçte
tersane sayımızı da 37’den 84’e ulaştırdık. 2020 yılında dünya genelinde toplam
yük elleçlemesi dünyada yüzde 3,8 oranında daraldı. Buna rağmen ülkemiz yüzde
2,6 artış kaydetti. 2021 yılı istatistiklerine göre; dünya ile kıyaslamalarda
ülkemizin çok iyi bir konumda olduğunu görebiliyoruz. Elleçlenen konteyner
miktarı bir önceki yıla göre dünyada yüzde 6 artarken, bizde yüzde 8,3 oranında
artış gösterdi. Elleçlenen yük miktarında ise, bir öncesi yıla göre dünya yüzde
3,5 artarken ülkemiz yüzde 6’lara ulaştı. Bu yılın ilk 5 ayında, üstelik
Rusya-Ukrayna çatışmasına rağmen, geçen yılın aynı dönemine göre yük
elleçlemesinde yüzde 7,2’lik artış gösterdik. 2053 yılına kadar
limanlarımızdaki toplam yük elleçleme miktarını da 2 katına çıkaracağız.
Bölgenin üretim– çekim matrisleri ışığında oluşturduğumuz ulaşım modelimizde
bölgenin yük hareketinin de aynı oranda artacağını söylememiz mümkün” şeklinde
konuştu.
SON 20 YILDA DEMİRYOLLARINA 37 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM YAPTIK
Lojistikte demiryollarının
öneminin her geçen gün arttığının altını çizen Karaismailoğlu, demiryollarının,
bu topraklardaki ekonomi ve sosyal yaşamının yanında tarihi ve stratejik önemi
olduğunu söyledi. “Asya ile Avrupa arasında, Çin’den Avrupa’ya giden demir ipek
yolunun orta koridorunda olmamız nedeniyle, uluslararası yük ve yolcu
taşımacılığında yükselen değer olan demiryollarının yeniden canlanması için
hükümetlerimiz döneminde ‘seferberlik’ ilan ettik” diyen Karaismailoğlu, son 20
yılda demiryollarına 37 milyar dolarlık yatırım yapıldığına dikkati çekti. 1432
kilometrelik Hızlı Tren hattının inşa edildiğine vurgu yapan Ulaştırma ve
Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Konvansiyonel hat uzunluğumuzu yüzde 6
artırarak, 11 bin 590 kilometreye yükselttik. Toplam demiryolu ağımızı, 13 bin
22 kilometreye çıkardık. 2020 yılında 34,5 milyon ton olan demiryolu ile yük
taşımamızı yüzde 10 artarak 2021 yılı sonu itibariyle 38 milyon tona ulaştı.
Serbestleşmeyle birlikte 2021 yılında demiryolu yük taşımacılığında özel
sektörün payını yüzde 13’lere ulaştırdık. Özellikle uluslararası taşımalarımız
2020 yılına göre 2021 yılında yüzde 24 oranında arttı. Demiryolu yatırımlarımız
olağanüstü bir şekilde devam ediyor. Hem Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden
geçecek ve Kocaeli’de kapsayacak yeni demiryolumuzu planladık. Önümüzdeki
günlerde ihalesini yapacağız. Kapıkule-Halkalı demiryolunda çalışmalarımız
devam ediyor. Önümüzdeki Salı günü İstanbul’da Türkiye, Bulgaristan, Sırbistan
ve Macaristan Ulaştırma Bakanlarıyla bir araya geleceğiz” dedi.
KUZEY MARMARA OTOYOLU MARMARA’YA ALTIN KOLYE OLDU
Karayollarının da lojistik
sektörüne ciddi katkıları olduğunu ifade eden Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Karaismailoğlu, “Ülke genelindeki karayolu yatırımlarımızla; bölünmüş yol
uzunluğumuzu 4,5 kat artırıp, 28 bin 664 kilometreye ulaştırdık. Otoyol
uzunluğumuzu 2 katına çıkararak, 3 bin 633 kilometreye yükselttik.
Tünellerimizi de 13 kat artırarak 650 kilometrenin üzerine çıkardık. Aynı
şekilde, köprü ve viyadük uzunluğunu 2,5 kat artırdık. Ülke genelindeki geçit
vermeyen dağları tünellerle, derin vadileri de köprü ve viyadüklerle aşıyoruz.
Kuzey Marmara Otoyolu, Marmara Bölgesi’nin kuzeyinden İstanbul, Kocaeli,
Sakarya gibi yoğun sanayi, endüstri ve sosyo-kültürel faaliyetlerin yürütüldüğü
Marmara’ya altın kolye oldu. Toplam uzunluğu 443 kilometre olan Kuzey Marmara
Otoyolu aynı zamanda, İstanbul-Edirne Otoyolu, İstanbul-Ankara Otoyolu,
Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu ve D-100 karayolu gibi mevcut otoyol ve devlet
yolu ağı ile bağlantısı var. Kuzey Marmara Otoyolu ile ve Yavuz Sultan Selim
Köprüsü ile uluslararası transit taşımalar, kent içine girmeyerek, daha hızlı
yapılabiliyor. Aynı şekilde Osmangazi Köprüsü ve Gebze-İzmir Otoyolu da güvenli
ve konforlu olmasıyla bölgemize büyük katkı sağladı. ‘Halkın yolu’ yaptığımız
havayollarımızdaki yolcu sayılarının yanı sıra, kargo kapasitemizi de kat be
kat artırdık. 2003 yılında 964 bin ton olan yük trafiğimiz; 2019’da yüzde 324
artışla 4,1 milyon tona yaklaştı. Pandemiye rağmen 2020 yılında toplam yük
trafiği 2,5 milyon ton oldu. 2021 yılında yük trafiği yükselme göstererek 3,4
milyon tona yaklaştı. 2022 yılı Mayıs sonunda, havayolu yük trafiği geçen yılın
aynı dönemine göre yüzde 27 artış gösterdi. Ekonomik büyümesi, güçlü ulaşım
ağı, lojistik gücüyle bölgesinin en önemli oyuncularından olan ülkemiz, yeni
yatırımların ve iş birliklerinin de merkezi olmaya devam edecek”
değerlendirmesinde bulundu.
YATIRIMLARLA 28 MİLYAR DOLARLIK TASARRUF SAĞLADIK
Sadece karayollarının işletme performansını
artıran kesintisiz trafik akışı sayesinde, seyahat süresinde yıllık 7,3 milyar
saat tasarrufu elde edildiğini dile getiren Karaismailoğlu, “Yol güvenliği ve
seyahat süresindeki kısalmalar sayesinde; zamandan 76 milyar 458 milyon lira,
akaryakıttan 6 milyar lira, bakım onarımdan 3 milyar TL ve çevre etkilerinden
123 milyon TL çevre tasarrufu olmak üzere, yıllık toplam 85 milyar 581 milyon
TL tasarruf sağladık. Bütün bunlara ek olarak da emisyon salınımını 5 milyon
ton azalttık. Ayrıca yatırımlarımız sayesinde yol güvenliği arttı ölümlü trafik
kazalarını büyük oranda önledik. Bu şekilde, yılda ortalama 9 bin 455
vatandaşımız hayatta kaldı. 2003-2021 döneminde yapılan toplamda 183 milyar
dolarlık yatırım sayesinde; Milli Gelire 548 milyar dolar, üretime 1 trilyon
138 milyar dolar ve istihdama yılda ortalama 994 bin kişilik katkı sağladık.
Bununla birlikte yapılan yatırımlar sayesinde, zaman, yakıt tasarrufunda ve
çevresel faydalardan yıllık ortalama karayolunda 22.5 milyar dolar,
demiryolunda 1.5 milyar dolar, denizyolunda 2 milyar dolar, havayolunda 200
milyon dolar haberleşme 2 milyar dolar olmak üzere toplam 28 milyar dolarlık
tasarruf sağladık” şeklinde konuştu.
DEMİRYOLUNUN TAŞIMACILIKTAKİ PAYINI 2053’TE YÜZDE 22’YE ÇIKMASI
HEDEFLENİYOR
2053 yılına kadar demiryolu
ağının 13 bin 22 kilometreden, 28 bin 590 kilometreye çıkarılacağının altını
çizen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şöyle devam etti;
“Gelişmiş demiryolu ağımız ve
karayolu ağımız limanlarımızı besleyen niteliğe sahip olacak. Hızlı tren
bağlantısına sahip şehir sayımızı 8’den 52’ye yükselteceğiz. Demiryolunun
taşımacılıktaki payının 2029 yılında yüzde 11’in üzerine yükselmesini, 2053’te
ise yüzde 22 olarak gerçekleşmesini öngörüyoruz. Böylece demiryolunun yük
taşımacılığındaki payı 2019’dan 2053’e kadar 7 kat artacak. Yine yurt dışı yük
taşımacılığında da demiryolunun payını 10 kat artırmayı hedefliyoruz. 2053
Vizyonumuzun büyüklüğünü, yatırımlarımızın ve gelecek tasarımımızın
kapsayıcılığını rakamla ifade etmek gerekirse; 5’er yıllık planlamalarımız
sonunda 2053 yılına geldiğimizde; demiryolu, karayolu, denizyolu, havayolu ve
haberleşme için 198 milyar dolar yatırım yapacağız. 2053 yılına kadar milli
gelire katkımız 1 trilyon doları bularak, yatırım bedelinin 5 katından
fazlasını kazandıracak. Üretime katkımız ise yaklaşık 2 trilyon dolar ile
yatırım bedelinin yaklaşık 10 katını kazandıracak. İstihdama katkımız ise 2053
yılında yatırımlarımızla birlikte 28 milyon kişiyi bulacak. Devlet aklı, ileri
görüşlülüğü ve planlı bir yaklaşımla Türkiye’yi yarınlara eksiksiz olarak
hazırlıyoruz. Yollarımız, tıpkı akarsular gibi, geçtikleri ve gittikleri
yerlere canlılık katıyor. Geliştirdiğimiz her bir ulaşım modu, yapıldığı yerin,
yatırımına, istihdamına, üretim ve ihracatına can suyu oluyor. Lojistik
sektörüne katalizör olan ulaşım sistemlerimizi rehabilite etmenin yanında
işletmesinde daha çevreci bir anlayışı benimsemek üzere gayret ediyoruz.
Türkiye Ulaştırma ve Lojistik Master Planındaki hedef ve çalışma takvimlerine,
kamu-özel sektör ve sektörün STK’ları ile birlikte çalışmalarımızı
hızlandıracağız.”
KOCAELİ SANAYİNİN BAŞKENTİ
“Ulaştırma 2053 hedefleri
çerçevesinde bir ‘Sanayi Başkenti’ olan Kocaeli Bölgesi’nde sürekli büyüyen
sanayi yatırımlarının ihtiyacına paralel olarak İzmit Körfezi’nde yer alan
limanların da gelişen ve büyüyen sanayinin yarattığı yük artışına paralel
şekilde planlanması ve bu planlara göre de geliştirilmesini sağlayacağız” diyen
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, “Bu doğrultuda, bölgenin ticari ve
sanayi büyümesinin gelecekte yaratacağı ithalat, ihracat ve transit yük
artışına paralel olarak İzmit Körfezi’nde yer alan limanlarında bu gelişmelere
uygun şekilde ve zamanında kapasite artışları, özellikle konteyner gemilerinin
boyutlarında yaşanan büyümeye cevap verecek altyapıyı sağlayacağız ve bunu
destekleyen geri saha oluşturan Lojistik merkez planlamalarımızı yapacağız.
Körfezin, Kentin ve bölgenin ihtiyaçlarını ulaştırma ve Lojistik Master Planı
çerçevesinde, sürdürülebilir, çevreci, dijitalleşme odağında ele alacağız”
dedi.
2. DENİZCİLİK ZİRVESİ YARIN BAŞLAYACAK
Yarın 1 Temmuz Kabotaj Bayramı
olduğuna işaret eden Karaismailoğlu, bu kapsamda düzenlenen 2. Denizcilik
Zirvesi’nin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın teşrifleriyle kutlanacağını
söyledi. Karaismailoğlu, “Denizcilik
sektörünün kamu özel temsilcilerini bir araya getirip, Lojistik Çalıştayımızı
entegre ederek, orada da yine geleceğin denizcilik faaliyetlerini ve denizcilik
planlamalarını hep birlikte tartışmaya açacağız” diyerek sözlerini tamamladı.