Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
tarafından sportif ve amatör havacılığı geliştirmek ve havalimanlarındaki
trafiği hafifletmek için başlattıkları Hava Kampüs uygulaması ile 5 bin 700
kilogram ağırlığa kadar olan sabit kanatlı hava araçları başta olmak üzere,
dikey iniş kalkış yapabilen insanlı veya İnsansız Hava Araçları ve Döner
Kanatlı Hava Araçları için havaalanı prosedürlerinden ve yoğunluğundan
etkilenmeden iniş ve kalkış yapabilecekleri alanlar kuracaklarını açıkladı.
Türkiye'nin dört bir yanına kurulacak dikey iniş kalkış yapan ve diğer hava
araçları için hava kampüsleri ile hem insanlı hem insansız hava araçlarının hem
de sivil havacılığın gelişmesini sağlayacaklarını kaydeden Bakan Uraloğlu,
“Türkiye'ye amatör havacılık ve sportif havacılık konusunda da dünyanın
merkezlerinden biri haline getireceğiz." dedi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
tarafından yürürlüğe alınan Hava Kampüs uygulaması hakkında açıklamalarda
bulundu. Hızla gelişen havacılık sektörünün toplumsal refahın da en önemli
göstergelerinden biri olduğunu ifade eden Bakan Uraloğlu, havacılıkta 22 yılda
büyük adımlar attıklarını belirterek, “Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın
liderliğinde havacılıkta yaptığımız atılımlar ve yatırımlarla sivil havacılıkta
dünyanın en büyük oyuncuları arasında gösterilen ülkelerden biri olduk.
Havayolu şirketlerimiz büyüdü ve güçlendi. Havacılıkta yeni nesiller
yetiştirebilmek için sivil havacılık sektörünün nitelikli insan kaynağını
karşılamak adına modern tesisler, imkanlar ve eğitim araçlarıyla donatılan Türk
Sivil Havacılık Akademisi’ni açtık.” dedi.
“Hava
Kampüs Sayesinde İnsanlı veya İnsansız Hava Araçları Uçuşlarda Havaalanı
Yoğunluğu ve Prosedürlerinden Etkilenmeyecek”
Hava
Kampüs uygulaması ile sportif ve amatör havacılığı geliştirmeyi, aynı zamanda
da havalimanlarındaki trafiği hafifletmeyi hedeflediklerini belirten Bakan
Uraloğlu, “Türkiye'nin dört bir yanına yaymayı hedeflediğimiz Hava Kampüs
uygulaması ile havaalanları veya heliport niteliğinde olmayan alanlarda 5 bin
700 kiloya kadar olan sabit kanatlı hava araçları başta olmak üzere, dikey iniş
ve kalkış yapabilen (VTOL) insanlı veya insansız hava araçlarının pilot
sorumluluğunda iniş kalkış yapabileceği vertiportları da kapsayan alanları
amatör ve sportif havacılarımızın hizmetine sunuyoruz.” dedi.
Bu
hava araçlarının pilotlarının iniş kalkış yapabileceği alanların sayısının
artırılması sayesinde havaalanlarında uygulanan prosedür karmaşasından ve
yoğunluktan etkilenmeden uçuşlarını yapabileceklerini de ifade eden Uraloğlu,
bu durumun amatör havacılığın gelişmesine katkı sağlayacağını ve pilot
eğitimleri için kullanılacak iniş alanlarına olan ihtiyacın ortadan kalkmasını,
ayrıca dronbanlar için de park alanı fonksiyonu görmesini planladıklarını
söyledi.
Hava
Kampüs başvurusu yapıldığında talep edilmesi durumunda Hava Kampüsler için hava
sahası tanımlanabileceğini ve tanımlanan hava sahasının içinde kalması
koşuluyla, gerçekleştirilecek uçuşlar için uçuş planı sunma gereksiniminin
aranmayacağını vurgulayan Bakan Uraloğlu, “İlgili saha dışında gerçekleşecek
uçuşlar için havacılık bilgi yayının (AIP) usulleri ve uçuş planı sunulmaya
devam edilecek.”dedi. Hava Kampüs için başvuruların Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğü’ne yapılabileceğini belirten Bakan Uraloğlu, bu uygulamadan önce
kullanım izni verilen iniş şeritleri için tekrar başvuru yapılmasına gerek
olmadığını, Genel Müdürlük tarafından o alanların Hava Kampüs olarak
tanımlanacağını duyurdu.
“Hava
Kampüslerinde Mânia Kriterlerinin Sağlanması Ve Operasyon Süresince Korunması
Gerekmektedir”
Başvuru
süreci öncesinde dikkat edilmesi gereken hususları da kaydeden Uraloğlu,
başvuru sahibinin inşa etmeyi planladığı hava kampüsü için yer seçimini
yaparken, ilerleyen süreçte inşa edilecek yapılaşmaların iniş kalkış
operasyonlarını olumsuz etkilememesi için mânia kriterlerinin korunabileceği
alanların tercih edilmesi gerektiğini vurgulayarak, “Hava kampüslerinde
yapılması planlanan sabit kanatlı hava aracı operasyonlarının emniyetli bir
şekilde gerçekleştirilebilmesi ve hava kampüslerin etrafındaki mâniaların
büyümesi nedeniyle hava kampüslerinin kullanılamaz hale gelmesini önlemek için
hava kampüslerinin çevresinde mâniadan arındırılmış bir hava sahası
oluşturulmalı. Sabit kanatlı hava araçları tarafından kullanılacak hava
kampüslerinde mânia kriterlerinin sağlanması ve operasyon süresince korunması
gerekmektedir.” dedi.
“Kuruma
Sunulacak Rapor Olumlu Değerlendirirlerse Hava Kampüsler Açılabilecek”
Bakan
Uraloğlu, hava kampüsü inşa etmek isteyenlerin ilk olarak yer belirlemesi
gerektiğini belirterek, seçilen yerin iniş ve kalkışlara elverişli olması
gerektiğini açıkladı. Uraloğlu, SHGM’ye yapılan başvurunun ardından işleyen
süreç hakkında da bilgi vererek, “Genelkurmay Başkanlığı başvurunun ulusal
güvenliğini, valilikler ise kampüslerin insan ve çevre açısından etkilerini
denetleyecek. Rapor olumlu değerlendirilirse hava kampüsler açılabilecek.” diye
konuştu.
Uraloğlu,
ayrıca işletmecilerin izni aldığı tarihten itibaren 3 yıl içinde hava kampüsü
yapımının tamamlaması gerektiğinin altını çizerek, bu sürede yapılmayan
kampüslerin izinlerinin işleme gerek kalmaksızın iptal edilebileceğini söyledi.
Ticari amaçlı kullanılacak kampüslerin izinlerinin bir yıl süreyle geçerli
olacağını ve her yılın sonunda iznin uzatılması gerektiğini de bildiren
Uraloğlu, ticari amaç dışındaki şahıslara ait 5 bin 700 kilo altı kalkış
ağırlığına sahip sabit kanatlı hava araçlarının park edileceği kampüsler için
izin uzatma şartı gerekmeyeceğini belirterek, “Zararlı bulunan kampüslerin
izinleri ise SHGM tarafından iptal edilebilecek.” dedi.