ULAŞTIRMA BAKANI KARAİSMAİLOĞLU: TURİSTİK DOĞU EKSPRESİ TÜRKİYE’NİN SAKLI GÜZELLİKLERİNİ TANITMAK ÜZERE YOLA ÇIKTI
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Turistik Doğu
Ekspresi’nin, Türkiye’nin saklı güzelliklerini ve zenginliklerini çok daha
konforlu şekilde dünyaya tanıtmak üzere yola çıktığını belirterek, Turistik
Doğu Ekspresi’nin zorunlu molasını bitirdiklerini söyledi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil
Karaismailoğlu, Turistik Doğu Ekspresi uğurlama töreninde konuştu; “1856’da
İzmir-Aydın hattına ilk rayın döşenmesinden bu yana demiryollarımız;
milletimizin acılarının, sevinçlerinin, ayrılıklarının ve kavuşmalarının
tarihini bağrında taşır. Trenlerimiz, o günlerden itibaren geçen sürede
yalnızca yük ve yolcu taşımadı, birlik ve beraberliğimizi sağlayan
değerlerimizi de taşıdı. Trenlerimiz; öğrencileri okullarına, askerleri
ailelerine, sevenleri birbirine kavuşturdu” dedi.
Doğu Ekspresi’nin her şeyden önce
Anadolu kültür mirasının maddi ve manevi değerlerinin izinde dolaştığını ve
dolaşmaya devam ettiğini aktaran Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
“Turistik Doğu Ekspresi,
ülkemizin saklı güzelliklerini ve zenginliklerini çok daha konforlu şekilde
dünyaya tanıtmak üzere yola çıkmıştı. İlk seferinden itibaren 368 sefer
gerçekleştirerek toplamda 483 bin 920 kilometre yol kat etti. Seyahat yazarları
tarafından dünyanın en güzel ilk 4 tren rotasından biri seçilen Doğu Ekspresi
güzergahında, fotoğraf tutkunlarından gezginlere kadar her kesimden binlerce
yolcu seyahat etti. Ancak maalesef tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs
nedeniyle 2020 Mart ayının ortasından itibaren seferlerimize istemeyerek ara
verdik. Bugün ise Turistik Doğu Ekspresi’mizin bu zorunlu molasını bitiriyoruz.
Aşılama çalışmalarında yakaladığımız hızla, tedbiri de elden bırakmadan Doğu
Ekspresi’ni ülkemizin güzelliklerini tanıtmak üzere tekrar raylara
döndürüyoruz.”
“Turistik Doğu Ekspresi; bize
tarihimizi ve kültürümüzü hatırlatmak, inci tanesi gibi Anadolu’ya serpilen
dünya güzeli köylerimizi, kasabalarımızı tanıtmak için yeniden yollara düşüyor”
diyen Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, Ankara’dan Kars’a uzanan bir serüven,
Anadolu’nun eşsiz tarihi ve coğrafyasında geçen bir yolculuk olduğunu söyledi.
DOĞU EKSPRESİ BİZE TÜRKİYE FOTOĞRAFI SUNUYOR.
Doğu Ekspresi’nin, bin 300
kilometrelik parkurunu yaklaşık 31,5 saatte tamamladığını ve hem vatandaşlara
hem de Türkiye’ye gelen konuklara eşsiz bir gezi ve manzara şöleni sunduğunu
aktardı. Yolcuların Türk mutfağının farklı lezzetlerini tadarken, tarihi ve
kültürel değerleri de görme imkanına kavuştuğunu vurgulayan Karaismailoğlu,
“Trenimiz, sadece Kars'ın değil, güzergahında bulunan Kayseri, Sivas, Erzurum
ve Erzincan'ın keşfedilmesi için de bir fırsat. Ankara–Kars arasında; İliç ve
Erzurum'da, Kars-Ankara arasında; Erzincan, Divriği ve Sivas'ta 3'er saat
durarak grup ve bireysel olarak seyahat eden yolculara turistik yerleri gezme
imkanı sağlıyor. Trenimiz, yolcularını Karanlık Kanyon, Üç Kümbetler, Çifte
Minareli Medrese, Ani Arkeolojik alanı, Divriği Ulu Camisi, Gök Medrese’nin de
aralarında bulunduğu doğal ve kültürel mirası keşfe çıkarıyor. Doğu Ekspresi
bize, adeta bir Türkiye fotoğrafı sunuyor” ifadelerini kullandı.
KÜLTÜR DOLU YENİ ROTALARIN PLANLAMASINI YAPIYORUZ
Turistik Doğu Ekspresi’ne
gösterilen ilgiden fazlasıyla memnun olduklarını aktaran Karaismailoğlu,
“Kültür dolu yeni rotaların planlamasını yapıyoruz. Ülkemizdeki demiryolu kültürünü
ve faaliyetlerini, demiryollarının hikayesini de, gençlerimize, tarihi dokumuza
giden en güzel güzergahlarda anlatacağız. Birlikte gastronomi, doğa ve kültür
keşfine çıkacağız. Farklı pek çok turistik rotaları da hayata geçirmek için
çalışmalarımızı sürdürüyoruz” dedi.
2003 yılı öncesinde, neredeyse
yarım asır boyunca demiryollarının ihmal edildiğini, tabiri caizse çivi
çakılmadığına dikkati çeken Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, şu
değerlendirmelerde bulundu:
“Ancak Cumhurbaşkanı’mızın
liderliğinde demiryollarında reform başlattık. Demiryollarımızı çağdaş,
konforlu ve güvenli bir yapıya kavuşturduk. Bin 213 kilometresi YHT olmak
üzere, toplam 2 bin 149 kilometre yeni hat yaptık. Demiryolu ağımızı 12 bin 803
kilometreye çıkardık. Yeni hat yapımının yanı sıra mevcut konvansiyonel hatları
da tamamen yeniledik. Bugüne kadar yaklaşık 60 milyon yolcu Yüksek Hızlı
Trenler ile seyahat etti. Ülkemizden geçen ve başta Çin olmak üzere Uzak Doğu
ülkelerini Avrupa Kıtasına bağlayan güzergah olarak bilinen adıyla Orta
Koridor. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı’nın hizmete girmesiyle Çin-Avrupa
arasındaki demiryolu yük trafiğinde Orta Koridor’un aktif olarak kullanmaya
başladık. 11 bin 483 kilometrelik Çin-Türkiye parkuru 12 günde tamamlanıyor.
İlerleyen yıllarda kuzey hat olarak belirtilen Çin-Rusya (Sibirya) üzerinden
Avrupa’ya gerçekleşen yıllık 5 bin blok trenin yüzde 30’unun geçişini
Türkiye’ye kaydırmak için çalışıyoruz. Orta Koridor ve Bakü-Tiflis-Kars
güzergahından yılda bin 500 blok tren işletmeyi ve Çin-Türkiye arasındaki
toplam 12 günlük seyir süresini 10 güne düşürmeyi hedefliyoruz.”
2023’TE DEMİRYOLLARINDA 50 MİLYON TONUN ÜZERİNDE YÜK TAŞIYACAĞIZ
Demiryollarında 2021 yılı yük
taşıma hedefinin 36 milyon ton olduğunu ifade eden Karaismailoğlu, 2023 yılında
50 milyon tonun üzerine yükselteceklerini kaydetti. Türkiye’nin, bölgesel yük
taşımacılığında önemli bir ticaret hacmine sahip olduğunu, bu potansiyeli
lojistik merkezler yaparak daha da artıracaklarını anlatan Karaismaioğlu,
konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Ulaştırma ve Lojistik Master
Planı çalışmaları kapsamında planladığımız projelerle de karasal taşımacılıkta
demiryolunun payını ilk etapta yüzde 5’ten yüzde 11’e çıkarmayı hedefliyoruz. 4
bin 7 kilometre Hızlı Tren, 357 kilometre konvansiyonel hat olmak üzere toplam
4 bin 364 kilometre hattımızın yapım çalışmalarına devam ediyoruz.
Karaman-Konya Hızlı tren hattını yakın zamanda işletmeye açacağız.
Ankara-Sivas, Ankara-İzmir, Halkalı-Kapıkule, Bursa-Yenişehir-Osmaneli,
Mersin-Adana-Gaziantep, Karaman-Ulukışla, Aksaray-Ulukışla-Mersin-Yenice Hızlı
Tren Hatlarında da çalışmalarımız devam ediyor. Ayrıca, Ankara-Yozgat
(Yerköy)-Kayseri Hızlı Tren Hattımızın ihale çalışmalarının planlamasını
tamamladık. Türkiye’nin geleceği açısından üzerinde yoğun mesai harcadığımız
Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul
Havalimanı-Çatalca-Halkalı Hızlı Tren Projesi için çalışmalarımız sürüyor. Bu
proje ile birlikte Türkiye açısından ekonomik anlamda birden fazla kritik
değere sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü, demiryolu ulaşımıyla iki kıtayı
birbirine bir kez daha entegre edecek. İmalat sektörünün lojistik maliyetini
düşürmek ve ihracatı artırmak için demiryolu yatırımlarına devam edeceğiz.”
DEMİRYOLLARINDA BAHAR HAVASINI YENİDEN OLUŞTURDUK
Demiryolu yatırımlarıyla her yıl
770 milyon dolar tasarruf elde ettiklerini belirten Karaismailoğlu, Lojistik
Master Planı ışığında, bir taraftan demiryolu ağını ve lojistik merkezlerin
etkinliği ve verimliliğinin artırılması için işletme modelleri geliştirdiklerinin
altını çizdi. “Diğer taraftan da demiryolu hat uzunluğunu 28 bin 590
kilometreye çıkarmak üzere çalışmalarımızı yürütüyoruz” diyen Ulaştırma Bakanı
Karaismailoğlu, sözlerini şöyle tamamladı:
“Doğu Ekspresi’nin son dönemde bu
kadar rağbet görmesinin ardında, gelişen demiryolu sektörümüzün yeni yüzü ve
yeni vizyonu yatıyor. Demiryolu taşımacılığında yaşanan gelişmeler,
vatandaşlarımızın seyahat tercihlerini de etkiledi. Demiryollarımız tekrar
vatandaşımızın güvenini kazandı. Demiryollarında bahar havasını yeniden
oluşturduk. O muhteşem heyecanı yeniden yakaladık. Şayet, AK Parti Hükümetleri
demiryollarına yatırım yapmasaydı, bugün Doğu Ekspresi’nden, yenilikçi
demiryollarından, tren kültüründen bahsetmek de mümkün olmayacaktı. Biz
Türkiye’nin geleceğine heykellerle değil, demiryolu ağımızı millîleştirerek
yatırım yapıyoruz. Demiryollarının Türkiye için stratejik önemde olduğunu
biliyoruz. Bu bilinçle mozaiğin parçalarını birleştirircesine demiryollarını
ayağa kaldırıyoruz. Bir yandan Türkiye’yi uluslararası bir üretim ve lojistik
üssüne dönüştürüyoruz. Diğer yandan da ekonomiden kültüre her alandaki
gelişmişliği ülke sathına yayıyoruz.”