Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin
Başkenti Lefkoşa’nın şehir içi ve transit trafiğini düzenleyecek olan 20
kilometre uzunluğundaki Lefkoşa Kuzey Çevre Yolu’nun temel atma töreninde
yaptığı konuşmada yolun 11 kilometrelik kesimini 20 Temmuz 2021 tarihinde
trafiğe açtıklarını anımsatarak, “Şimdi de projemizin 4,6 kilometrelik ikinci
kesiminin temelini atıyoruz. Platform genişliği 23 metre olacak yol bünyesinde
2 adet modern dönel kavşağın yanı sıra yolu Girne – Lefkoşa Yolu’na bağlayacak
48 metre açıklıklı Girne Köprülü Kavşağı’nı da inşa edeceğiz. Kuzey Çevre Yolu
ile; transit trafiği şehir dışına alarak, Lefkoşa’nın şehir içi ve çevre
yerleşkelerle ulaşımını rahatlatıyoruz.” diye konuştu. Uraloğlu, Bakanlık olarak
KKTC’de 2024 Yılı İtibarıyla Toplam Proje Bedeli 4,5 Milyar Lira Olan 378
Kilometre Uzunluğunda 6 Yol Yapım Projesinin devam ettiğinin de altını çizdi.
Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin
karayolu ulaşım ağını güçlendirecek Lefkoşa Kuzey Çevreyolu Temel atma törenine
katıldı. Bakan Uraloğlu burada yaptığı açıklamada, “Yaklaşık bir ay önce Kıbrıs
Türk’ünün Ada’daki varlığının baki olduğunu dosta-düşmana haykırdığımız Barış
Harekatı’nın 50. yıl dönümünü tekrardan yürekten tebrik ediyorum. Bu uğurda
canlarını feda eden şehitlerimize Allah’tan rahmet diliyor, gazilerimize
sağlıklı ömürler diliyorum.” dedi.
“KKTC’de
Gerçekleşen Kalkınma Hamlesi ve Ekonomik Büyüme Hepimizi Gururlandırmaktadır”
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde Türkiye’nin, Kıbrıs Adasında kapsamlı
çözümün sağlanması hedefine paralel olarak, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin
her bakımdan gelişip güçlenmesine büyük önem verdiğini belirterek, “Türkiye’nin
de katkılarıyla Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde son yıllarda gerçekleşen
kalkınma hamlesi ve ona bağlı ekonomik büyüme, hepimizi gururlandırmaktadır.”
ifadelerini kullandı.
“Ulaştırma
ve Altyapı Bakanlığı Olarak Görev Alanımıza Giren Tüm Konularda Elimizden Gelen
Gayreti Her Zaman Gösterdik”
Bakan
Uraloğlu, ekonomideki gelişmeyi kalıcı hale getirmek için ulaştırma ve
haberleşme alanlarında atılacak adımların oldukça önemli olduğunun altını
çizerek, “Bu vesileyle ifade etmek isterim ki, Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı olarak görev alanımıza giren tüm konularda elimizden gelen
gayreti her zaman gösterdik ve yeni çalışmalarımıza da aynı azimle devam
edeceğiz.” şeklinde konuştu.
“Kıbrıs
Adası Doğu Akdeniz’in Kalbi Konumundadır”
Temel
atma töreni gerçekleştirilen Lefkoşa Kuzey Çevre Yolu’nun KKTC’nin karayolu
ulaşım ağının gücüne güç katacak önemli bir yatırım olduğunu belirten Uraloğlu,
“Tarih boyunca kültür ve medeniyetlerin kesişim noktası olan Doğu Akdeniz,
günümüzde de dinamizmini korumaktadır. Kıbrıs Adası ise coğrafi konumu,
stratejik ve jeopolitik önemi ile Doğu Akdeniz’in kalbi konumundadır.
Karadeniz’den boğazlar vasıtasıyla Akdeniz’e, Süveyş Kanalı yoluyla Kızıldeniz
ve Hint Okyanusu’na, Cebelitarık Boğazı üzerinden Atlas Okyanusu’na açılan
yolların üzerinde bulunmaktadır.” diye konuştu.
Lefkoşa
Kuzey Çevre Yolu 20 Kilometre Uzunluğunda Projelendirildi
Adada;
turizme ek olarak son yıllarda yeni üniversitelerle birlikte eğitim alanında da
büyük bir atılım gerçekleştiğine de işaret eden Uraloğlu, “Bu gelişmeler
sonucunda ülkenin mevcut yol güzergâhlarında artan trafik yükünü karşılayacak
yüksek standartlı bir karayolu ağı ihtiyacı doğmuştur. Bu ihtiyaçlar göz önüne alınarak hazırlanan
KKTC Karayolu Master Planı kapsamında yatırımlar gerçekleşmiştir. Türkiye ve
KKTC arasındaki iş birliğinin meyvesi olan en önemli projelerden biri de;
Başkent Lefkoşa’nın şehir içi ve transit trafiğini düzenleyen 20 kilometre
uzunluğunda, bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş yol standardında
projelendirilen Lefkoşa Kuzey Çevre Yolu projesidir.” dedi.
‘’Lefkoşa’nın
Şehir İçi ve Çevre Yerleşkelerle Ulaşımını Rahatlatıyoruz’’
Lefkoşa
Kuzey Çevre Yolu’nun; Alayköy Kavşağı’ndan başlayıp, şehrin doğusunda bulunan
Haspolat çemberine, devamında da Girne Dağ Yolu’na bağlandığını belirten
Uraloğlu, “Bildiğiniz üzere yolumuzun 11 kilometrelik kesimini 20 Temmuz 2021
tarihinde trafiğe açmıştık. Şimdi de projenin 4,6 kilometrelik ikinci kesiminin
temelini atıyoruz. Platform genişliği 23 metre olacak yol bünyesinde 2 adet
modern dönel kavşağın yanı sıra yolu Girne – Lefkoşa Yolu’na bağlayacak 48
metre açıklıklı Girne Köprülü Kavşağı’nı da inşa edeceğiz. Kuzey Çevre Yolu
ile; transit trafiği şehir dışına alarak, Lefkoşa’nın şehir içi ve çevre
yerleşkelerle ulaşımını rahatlatıyoruz. Yıllık ortalama günlük trafik miktarı
40 binin üzerine çıkan, Lefkoşa-Gazimağusa Yolu’ndaki dur-kalk beklemelerini
ortadan kaldırarak, hızlı ve kesintisiz trafik akışı ile şehrin ulaşım
standardını yükseltiyoruz.” diye konuştu.
“Lefkoşa
Kuzey Çevre Yolu İle 21 Dakika Süren Seyahat Süresini 9 Dakikaya Düşüreceğiz”
Yonca
kavşak olarak inşa edilecek Girne Köprülü Kavşağı ile KKTC’nin iki önemli
karayolunun kesintisiz bağlantısını da sağlamış olacaklarını bildiren Uraloğlu,
“Lefkoşa Kuzey Çevre Yolu’nun tamamını hizmete aldığımızda; 21 dakika süren
seyahat süresini 9 dakikaya düşüreceğiz. Böylece bu yolumuz ile zamandan 1,3
milyar lira, akaryakıttan 70 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 1 milyar 371
milyon lira tasarruf edeceğiz. Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu
da 5 bin ton azaltarak doğanın korunmasına katkı sağlayacağız.” şeklinde
konuştu.
5,2
Kilometrelik Bağlantı Yolu Cumhurbaşkanlığı, Cumhuriyet Meclisi ve Millet
Bahçesi’ne Ulaşımı Sağlayacak
Lefkoşa
Kuzey Çevre Yolu’nun geri kalan 4,4 kilometrelik üçüncü kesimini de ilerleyen
süreçte ihale edeceklerini ve yapımına başlayacaklarını belirten Uraloğlu,
temel atma töreninin ardından yapımı devam eden Cumhurbaşkanlığı Yerleşkesi
Bağlantı Yollarındaki çalışmaları da inceleyeceklerini duyurdu. Uraloğlu, 5,2
kilometre uzunluğundaki bu yolun bölünmüş yol standartlarında olacak şekilde
Cumhurbaşkanlığı, Cumhuriyet Meclisi ve Millet Bahçesi’ne ulaşımda
kullanılacağının altını çizdi.
“2024
Yılı İtibarıyla Toplam Proje Bedeli 4,5 Milyar Lira Olan 378 Kilometre
Uzunluğunda 6 Yol Yapım Projesi Devam Ediyor”
KKTC’de
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı eliyle hayata geçirilen projeler hakkında da
bilgi veren Uraloğlu, “198 kilometre bölünmüş yol ve 435 kilometre tek yol
olmak üzere toplam 633 kilometre bitümlü sıcak karışım kaplamalı anayol yapımı
gerçekleştirdik. Bu yolların yapım ve proje çalışmaları için ülkemiz tarafından
sağlanan finansman tutarı güncel fiyatlar ile yaklaşık 14 milyar liradır. 2024
yılı itibarıyla da toplam proje bedeli 4,5 milyar lira olan; toplam 378
kilometre uzunluğunda 6 adet yol yapım projesi yapım ve inşa çalışmalarımız
devam etmektedir.” dedi.
Geçen
yıl açılışını yaptıkları Yeni Ercan Havalimanı’nın KKTC’yi bir çekim merkezine
dönüştürmek için hayata geçirdikleri en önemli yatırımlardan olduğunu belirten
Uraloğlu, “Yeni terminal binasını 6 kat büyütülerek 10 milyon yolcu
kapasitesine çıkarmıştık. Ayrıca burayı ilerde gerek duyulduğunda 12 milyon
yolcu kapasiteye yükseltilebilecek şekilde tasarladık. Çok yakın bir zaman
önce; Mersin-Gazimağusa, Taşucu-Girne, Mersin-Girne, Taşucu-Gazimağusa Ro-ro
hatlarının ardından ülkemizin Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'ne yolcu ve araç
taşımacılığı yapılmasına imkân sağlayan; en kısa deniz mesafesine sahip 5.
Kapısı; Anamur Feribot ve Deniz Uçağı İskelemizin açılışını yaptık.” diye
konuştu.
“Anamur-Girne
Arasında 46 Seferde Yaklaşık 11 Bin Yolcu Taşındı”
Anamur-Girne
rotası ile 2 saatten daha az bir süreyle Türkiye ile KKTC arasındaki en kısa
mesafeli deniz rotası olduğunu anımsatan Uraloğlu, “Söz konusu iskelemizden
Girne Limanı'na yolcu seferleri başlamıştır.12 Haziran 2024 tarihinden bu yana
düzenlenen 46 seferde yaklaşık 11 bin yolcu taşınmıştır.” dedi. KKTC’de
kurulacak olan Doğu Akdeniz Gemi Trafik Hizmetleri Sistemi Projesi’ni de
başlattıklarını anımsatarak, projeyi 2026 yılında tamamlamayı planladıklarını
belirtti. Projenin tamamlanmasının
ardından hem Türkiye’nin hem de KKTC’nin Mavi Vatan’daki hakimiyetini önemli
ölçüde arttıracaklarının altını çizen Bakan Uraloğlu, “Kuzey Kıbrıs’taki kamu
kurumlarının hizmetlerinin verimliliğini ve kalitesini artırmak, dijital
dönüşüm ekosisteminin hayata geçiş sürecini kolaylaştırmak için de çalışıyoruz.
Ülkemizdeki E-devlet uygulamasının bir benzerini Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’e-Devlet Kapısı ile burada da hayata geçirdik. Yine bu doğrultuda;
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti kamu kurumlarının bilgi teknolojileri hizmet
sunum altyapı ihtiyaçlarının karşılanması için KKTC Veri Merkezini de açtık. Bu
veri merkezi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin dijitalleşme sürecinde çok
önemli bir adım olarak tarihe geçti.” ifadelerini kullandı.
Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde; Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin huzur,
refah, kalkınma ve güvenliğinin sağlanması için, üzerlerine düşeni yapmayı,
bugüne kadar olduğu gibi, bundan sonra da sürdüreceklerini vurgulayan Bakan
Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Kıbrıs
Türkü’nün istiklali için omuz omuza savaşmış Mehmetçiklerimiz gibi bizler de
omuz omuza, Kuzey Kıbrıs topraklarının kalkınması mücadelesini vermeye devam
edeceğiz. Kıbrıs Türkü kardeşlerimizin geleceğe güvenle bakması için kararlı
duruşumuzu, desteğimizi ve çalışmalarımızı devam ettireceğiz. Bu düşüncelerle
Lefkoşa Kuzey Çevre Yolu projesinin bu aşamaya gelmesinde emeği geçenlere
teşekkür ediyorum. Mevkidaşım Sayın Erhan Arıklı’yı ve ekip arkadaşlarını da
yaptıkları çalışmalar, gösterdikleri gayretler ve iş birliği için ayrıca
gönülden tebrik ediyorum. Başladığımız bu işi bitirmeyi Rabbim bizlere nasip
etsin. Emeği geçen ve geçecek olanlara şimdiden teşekkür ediyorum.”